fredag, november 18, 2005

"Åke Green sökte konfrontation"

Juristen och riksdagsledamoten Peter Ahltin (kd) kritiserar i dagens Sydsvenskan Åke Green på rent etiska grunder:

Etiken, den grundläggande normen för ett samhälle där människor lever tillsammans och utvecklas, har börjat naggas i kanten allt mer. Paradoxalt nog så är inte Åke Greens predikan ett försvar för den goda etiken utan snarare tvärtom.

Åke Green säger att han vill skapa debatt, men hur tänkte han att den skulle se ut? Med de påhopp han använde sig av och med ordval som "cancersvulst på samhällskroppen" kan jag inte se att han sökte debatt utan snarare ren och skär konfrontation. Men han är nog tyvärr endast ett exempel av många i samhället idag där etiken och omtanken om hur andra människor reagerar på det man säger han blivit alltmer oviktigt.

(Min fetning)

12 Comments:

Anonymous Ra said...

På tal om Åke Green hittade jag den här artikeln;

http://www.varldenidag.se/?aid=2942&sessId=twlGKROw&cat=1&b=1

Och trots tidigare diskussioner här börjar jag kraftigt tvivla på Världens Idag trovärdhet om dom skriver under på en historia där nån gubbe hävdar att hans AIDS botats genom förbön!

fredag, november 18, 2005 9:49:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Ja det är bara att gratulera honom. Fantastiskt.

En annan konstig sak med Gardelachs berättelse är att den till punkt och pricka motsvarar De Kristna Föreställningarna om "homosexuell livsstil" (homosexualitet beror på övergrepp i barndomen - våldtäkter, pedofili, knark med mera). Det är berättelser bara förekommer på kristna sajter och tidningar. Men jag har aldrig träffat på dem i verkligheten. Ingen i min närhet har liknanade erfarenheter.

Jag säger inte att Gardelach inte talar sanning. Det gör han säkert. Men anldeningen till att han kommer till tals är att hans berättelse om homosexualitet är religiöst korrekt. Den motsvarar de religösa förväntningarna på vad homosexualitet är. Och det är genom att endast hålla fast vid de religiöst korrekta berättelserna om homosexualitet - och aldrig lyssna till de verkligen relevanta och adekvata - som kristenheten håller sig kvar i sin självvalda okunskap om ämnet. Det är inte svårt att vara kritisk mot homosexualitet om man förutsätter att Den Enda Sanna Berättelsen om homosexualitet är av det slag som Gardelach berättar.

fredag, november 18, 2005 10:02:00 fm  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Det är ju inte ett dugg konstigare än alla de proffsfrälsta alkoholister man tidigare släpat land och rike runt för att "vittna" och få de "präktiga" att känna sig ännu "präktigare".

(vilket också är ett säkert sätt att aldrig tillåtas komma ur sitt missbruksliv)

fredag, november 18, 2005 12:22:00 em  
Anonymous Ra said...

Jag tvivlar på hela historien, men jag tvivlar inte på att han själv tror på den. Annars skulle han knappast skriva under med både namn och bild.

Göran, det var kanske bättre när dom drack eller? Jag har läst många av dina inlägg nu, och du är nog en av dom mest nedvärderande personer jag någonsin stött på.
Om en person är "frälst" i ett sånt här sammanhang betyder det bara att dom har slutat dricka och tillskriver detta till ett "gudomligt" ingripande.

fredag, november 18, 2005 7:36:00 em  
Blogger Noa Resare said...

Det mest intressanta med artikeln tycker jag är att han säger rakt ut att han inte är homosexuell, utan sexmissbrukare utan särskillt stor urskiljning när det gäller könet på partner.

Om jag kommer i samtal med någon rabiat motståndare till mitt val av livspartner eller liknande (jag har en tendens att träffa på såedna) så skall jag nog stillsamt peka på den artikeln som ett typexempel på brgreppsförvirringen inom den fudnamentalistiska högern.

/blippie

fredag, november 18, 2005 10:09:00 em  
Anonymous Anonym said...

Gardelach är en enda stor lögn.

Han kan inte ge några exempel på vad som skett som har verklighetsanknytning under hans "sexuella utsvävanden" på tiden det begav sig. Det kan folk som var aktiva i verkligheten på den tiden intyga.

Ingen känner igen honom eller hans historia, var han ska ha befunnit sig eller med vem han har umgåtts.

Hans historia är fabricerad för att passa in den bild som den kristna extremhögern i Sverige (läs Tidningen Världenidag/Livets Ord) vill ge av oss som är homosexuella.

Jag känner ingen homosexuell som delar de erfarenheter eller bakgrund som Gardelach beskriver i sina fabler.

lördag, november 19, 2005 1:10:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Det är väl att gå lite långt att anklaga någon för lögn? Jag utgår från att hans berättelse är korrekt - med reservation för HIV-healingen - och noterar bara att den till punkt och pricka överensstämmer med den kristna uppfattningen om homosexualitet. Om man skulle ta allt som har skrivits om homosexualitet i Världen Idag de senaste åren, och ur det bygga ett exempelfall, skulle det bli Gardelach. Jag tycker inte att man skall misstänkliggöra honom. Det är fel. Men jag tycker det är värt att notera parallellerna.

lördag, november 19, 2005 1:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Tor,

Jag håller med om att man bör tro på folk och utgå från att människan är ärlig tills motsats bevisats men när det gäller Hans så har 30 år av drogmissbruk och en HIV diagnos väldigt lite med homosexualitet att göra.

Hans historia är en missbrukares, inte en homosexuells.

Här avslöjar han sig själv som hetrosexuell i en intervju i Västerviks tidningar

http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=439&ArticleID=396905

"Tillbaka i Stockhom 1988 träffade han en ny kvinna.
- Vi mådde likadant så vi fann varandra direkt.
Men efter ett halvårs förhållande som mest byggde på deras gemensamma drogberoende tog det slut med mycket bråk. Hon var hiv-positiv och i februari fick också Hans besked om att han var smittad"

Verkligen tragiskt att hamna i missbruk och hoppgivande att bli fri från det. Men att sedan efterkonstruera och få det till att roten till Hans sorgliga liv är homosexualitet är fel och tydligt exempel på hur hans vänner hos EFK på Josua vill att vi homosexuella ska bära skuldbördan för all världens elände.

söndag, november 20, 2005 4:12:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Jag har för mig att Hr Gardelach var i Världen idag senast i början av sommaren då Pastor Green var aktuell inför ev. överklagande till HD...

Så den betydande skillnaden mellan Västervikstidningens och Världens idag artiklar, verkar just som ett väldigt intressant exempel på teori och metod inom gebitet Anti-gayretorik ;=)

tisdag, november 22, 2005 8:55:00 em  
Anonymous caya said...

hej
egentligen inget specifikt att säga om just det här inlägget, men jag vill bara tacka för många kloka ord. tokläst din blogg. love it - keep up the good work... word?

onsdag, november 23, 2005 10:59:00 em  
Blogger Fuck off and die said...

Min (libertarianska) åsikt:

1) Åke Green har begått ett icke-brott. Yttrandefriheten skall vara total, så länge man inte uppmanar till brott eller hotar med våld.
2) Homosexuella föds med samma rättigheter som alla andra. Konstigare behöver man inte formulera det.
3) Inget trossamfund har en moralisk skyldighet att viga homosexuella.
4) Äktenskapet bör avskaffas (i juridisk mening) och ersättas med vanliga kontrakt. Själva vigseln blir bara en religiös ceremoni
5) Om folk började tänka i termer av negativa och positiva rättigheter, skulle hela denna fars vara en "non-issue".

söndag, november 27, 2005 3:22:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag samtycker på samtliga punkter, med tillägget att Åke Green sätter naturkatastrofer och olyckor i samband med ett lands toleranta hållning till homosexualitet. Steg två efter ett sådant konstaterande är att vidta åtgärder som förebygger katastroferna. I svulstmetaforen ligger också implicit någon form av åtgärdande.

Nu känner jag mig inte hotad av Åke Green, och jag tror inte heller att något kristet samfund kommer att gå man ur huse för att knacka bög för att rädda landet från katastrofer. Men på ett plan som är värt att notera, ligger det ett mått av uppvigling i hans predikan.

söndag, november 27, 2005 6:55:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home