onsdag, november 30, 2005

Nästa uppdrag för Världen Idag?

Världen Idag bör inte stoppa sin kamp för yttrandefrihet nu i och med att fallet med Åke Green är avslutat. Det finns mycket kvar att göra för att försvara yttrandefriheten. Här är några som tidningen snarast bör ta upp:

- - - Studenten vid Dramatiska Institutet som läste upp en porrnovell för barn för något år sedan dömdes idag till höga böter. Staten vill tydligen begränsa studentens yttrandefrihet och censurera hans text. Vad är nästa steg? Förbud att förkunna och diskutera Bibeln?

- - - I vissa moskéer har imamer predikat i skarpa ordalag mot judar. Rapporteringen kring detta i media är i en ton som insinuerar att predikningarna skulle vara olagliga eller omoraliska. Media och staten vill tydligen begränsa imamernas yttrandefrihet och deras rätt att predika ur Koranen. Vad är nästa steg? Förbud att förkunna och diskutera Bibeln?

- - - I Polen tillåts inte homosexuella och andra minoriteter demonstrera. Vid flera tillfällen har demonstrationer slagits ned, senast förrförra helgen. Polska staten vill tydligen begränsa minoriteternas yttrandefrihet och deras anspråk på mänskliga rättigheter. Vad är nästa steg? Förbud att förkunna och diskutera Bibeln?

11 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Ja, nu kommer jag ju från Synagoge-hållet, så jag är inte så väldigt såld på det här amerikanska talet om en absolut yttrandefrihet. Jag vet att saken är mer komplicerad än så.

Och jag vet också skillnaden, mellan att vara för yttrandefrihet för att man är för yttrandefrihet, och att s ä g a sig vara för yttrandefrihet, för att man är för en viss tillfällig åsikt - men inte kan med att säga det högt...

onsdag, november 30, 2005 7:12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Dramatiska institutets insats resulterade i ofredandedom.

Det som sagts i moskén är väl inte helt klarlagt, men vad jag sett hittills finns det uppmaningar om att döda, vilket naturligtvis är ett övertramp av yttrandefrihet eller religionsfrihet.

Våra svenska lagar biter inte på polacker i Polen.

Vad blir nästa steg? Att slänga ur sig osakligheter för att förstöra en debatt? Nävisst ja, det sker ju redan.

torsdag, december 01, 2005 3:09:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Kampen för yttrandefrihet borde vara universell och blind. Till skillnad från Världen Idags, som är ensidig och hycklande.

torsdag, december 01, 2005 3:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag diggar inte heller världen idag, men ditt inlägg ovan haltar. Jag förstår att du försökte göra dig lustig, men det är illa valda exempel.

Om du tycker att Världen idag är så bakåtsträvande kan du väl istället börja kalla tidningen för Världen igår:=)

torsdag, december 01, 2005 3:35:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Men det är den inte. Sånt fanns inte i går.

torsdag, december 01, 2005 4:12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ånej, inte Göran igen...

torsdag, december 01, 2005 4:18:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Joo, tyvärr.

torsdag, december 01, 2005 7:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Skratt, du har ju humor Göran. Jag tror jag börjar digga din stil. (Skrattade faktiskt högt när jag såg ditt svar.)

Har jag fattat rätt att du är lite ironisk och skämtar till det rätt ofta på olika bloggar? Jag tror att det finns ett problem i att många inte förstår din humor och blir sura. Trir du att jag rätt?

torsdag, december 01, 2005 10:03:00 em  
Anonymous Anonym said...

TROR du att... ska det ju naturligtvis stå.

torsdag, december 01, 2005 10:04:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Jag tror att problemet är att det finns väldigt definitva fantom-föreställningar om hur "andra" är; fiendebilder.

Alltså sektläror om fienden som skymmer sikten, värre än den berömda bjälken.

Den går åtminstone att ta bort ;=)

torsdag, december 01, 2005 10:57:00 em  
Blogger Jd#/ said...

http://moratidning.com/artikel.asp?id=1435745

måndag, december 05, 2005 8:03:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home