onsdag, januari 25, 2006

Att åberopa den som inget vet som auktoritet

Påve Bengt XVI har efter nio månader på sitt ämbete släppt sin första Encyklika - Deus Caritas Est (Gud är kärlek) är titeln, och det råder väl inget tvivel vad som är huvudsyftet med att välja just kärlek som tema? Här ligger texten, jag har inte läst den själv än, men det ska bli ett sant nöje att följa logiken i de 22 sidorna, och bländas av hårklyverierna som ska förklara för oss att kärlek inte kan existera mellan två män eller två kvinnor.

Den katolska världen skämmer återigen ut sig genom att på kärlekens och samlevnadens område åberopa de som har absolut minst erfarenhet som auktoriteter...

2 Comments:

Blogger fredrikhimlen said...

Intressant beskrivning av en skrift som du inte läst, jag har gjort en snabböverblick och läst en liten del av början, och kan inte se hur dem skulle ha skämt ut sig, men så kanske jag inte har läst tillräckligt, men så långt jag har kommit så ser jag inte din tes som något annat än fobi-baserade argument.

torsdag, januari 26, 2006 3:40:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

1. Välkommen till bloggen, Fredrik. Nu har jag läst hälften av encyklikan. Han har inte skrivit det rakt ut, men alla vet att han inte erkänner kärleken i homosexuella relationer. Tvärtom kommer den från ondare makter, eftersom homosexuell kärlek enligt den konservativa kristenheten inte kan omskrivas som påven gör i punkt 18: Love is "divine" because it comes from God and unites us to God; through this unifying process it makes us a "we" which transcends our divisions and makes us one, until in the end God is "all in all".

Vad homosexuell kärlek beträffar är ska väl "Gud" utbytas mot "Satan"? Eller?

2. Den katolska världen upphöjer påvar och kardinaler till auktoriteter på samlevnades och kärlekens område. Är inte det att göra bort sig? Hur kan de som under hela sina långa liv tvingats ta avstånd från och förneka kärleken och sexualiteten vara experter på just dessa områden?

3. Om du anser att mina argument är fobi-baserade, har jag mycket goda grunder för den rädslan. Läs till exempel Ratzingers skrift om homosexuella relationer som kom för några år sedan. Läs historieböckerna om hur homosexuella har behandlats under kyrklig makt. Läs dagstidningarna om hur förhållandena är i Polen och Litauen. Låt oss kalla det fobi. Men en mycket välgrundad och i empiri förankrad fobi, precis som att en person som har blivit dödligt biten av en orm, i fortsättningen förhåller sig avvaktande till ormar.

torsdag, januari 26, 2006 4:24:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home