fredag, januari 27, 2006

HB Hammar reducerar människor till könsorgan

Jag har förresten ytterligare en kommentar till Ärkebiskopskandidat HB Hammars valmanifest. I sin punkt 7 - Bibliskt äktenksap - blottar han en av den konservativa kristenhetens mer enfaldiga dogmer, nämligen komplementaritetsprincipen. Den innebär att äktenskapet är reserverat för man och kvinna, på grund av "mannens och kvinnans olika, mot varandra svarande, utrustning". I gårdagens Rapport tillade han "Det kan ju till och med ett barn förstå vad jag menar med detta."

Ja, Hans Börje Hammar - ett barn kan förstå vad du menar med det: Att en människa motsvaras av sitt könsorgan. Att intellekt och egenskaper är sekundärt. Att penetration är en förutsättning för sann, Biblisk kärlek.

Jag lägger en röst på en annan kandidat. Eller ska jag kanske själv ställa upp? Jag är ju faktiskt döpt. OCH konfirmerad!

1 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Ambrosius av Milano var varken döpt eller konfirmerad...

fredag, januari 27, 2006 8:42:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home