tisdag, januari 31, 2006

Missa inte Insider i TV3

Förra gången Insider granskade den konservativa kristenheten, var motdraget från Världen Idag att släppa den sensationella nyheten att programledaren Robert Aschbergs farfar finansierade den ryska revolutionen. Logiken var alltså att programmets trovärdighet kunde ifrågasättas för något programledarens farfar eventuellt hade gjort.

På torsdag (2 februari) sänder TV3 en ny granskning av den konservativa kristenheten. Denna gång med fokus på RKTL och homobotning. I studiodebatten medvekar bland annat Åke Green och Maria Hallman. Hallman är pastor och författare till boken Homosexualitet är synd, som inte bara sågas av mig, utan även av Medvandrarna (en organisation av kristna homosexuella, som valt att leva i celibat). Hallman beklagar i sin bok bland annat att homosexuella nämns i samband med förföljelserna i nazityskland. Enligt henne var nämligen nazimen i grunden en homosexuell ideologi. Läs mer om den myten här.

Visst måste den religiösa fundamentalismen granskas – det är absolut nödvändigt. Men man ska inte inbilla sig att det påverkar den konservativa kristenheten i mer ödmjuk, mer reflekterande och mindre fundamentalistisk riktning – tvärtom. För det är just den här typen av granskningar – eller attacker, som Världen Idag kommer att skriva imorgon eller på fredag, som gör att kristenheten kan exploatera sin förföljelsemytologi. Att de är de förföljda. Att deras sanningar är hotade. Att de är de hotade. Både chefredaktören Carin Stenström och VD:n Ruben Agnarsson har varnat för närmast holocaustliknande förhållanden för kristna – bland annat på grund av homosexuellas ökade rättigheter.

Såna här så kallade attacker är en viktig del i den konservativa kristenhetens idoga arbete med att utmåla det sekulära samhället som något farligt och genomruttet. Den teokratiska utopin utmålas implicit som det enda rätta. Andra kuggar i samma maskineri är tidningens frossande i konspirationsteorier om Estonia och DC3:an. Den senaste artikelserien om polisens brottslighet kan också ses som en pusselbit i det här spelet. Världen Idag arbetar aktivt för att läsarnas förtroende för myndigheterna, politikerna och det sekulära samhället ska undermineras – allt för att skapa en otrygghet som leder till att människor knyter sig starkare till sina religiösa ledare istället. Vad det handlar om i slutändan är givetvis makt.

Etiketter:

12 Comments:

Anonymous Malin said...

Dessuutom får det ju faktiskt konsekvenser på så många plan. Läste i Aftonbladet idag att Magnus Carlsson och hans Mats blivit mordhotade av kristna extremister. Luktar iofs Phelps lång väg, men jag anser inte att vanliga, svenska mainstreamextremister kan skylla ifrån sig ändå. Det finns en koppling mellan de påståenden och uttalanden de gör och våld, hot och diskriminering som hbt-folk drabbas av. Skriver om det själv idag.

tisdag, januari 31, 2006 11:57:00 fm  
Anonymous Malin said...

Hej Tor!
Artikeln om Magnus finns på
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,771007,00.html

/Malin

tisdag, januari 31, 2006 1:32:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Aha - det är Pinheas Prästerskap. En svensk variant av Ku Klux Klan, så kallade identitetskristna. Den konservativa kristenheten brukar två sina händer när det gäller den typen av extremister - men vilka är de att bedöma vilka som får kalla sig kristna?

tisdag, januari 31, 2006 1:44:00 em  
Anonymous Malin said...

Där ser man. Och jag som gissade på släkten Phelps.... Kände inte till denna grupp, men det var en intressant upplysning. Det är klart att de konservativa kristna inte vill kännas vid dem, men som du säger: vilka är de att bedöma vilka som får kalla sig kristna? och dessutom: det finns i alla fall enkoppling mellan den konservativa kristenhetens antigayretorik och sådana här grupper. Någonstans får ju "Prästerskapet" sin näring - de verkar ju inte i ett ideologiskt vacuum!
By the way: du gör ett beundransvärt arbete på din blogg. Fattar inte hur du orkar...

tisdag, januari 31, 2006 2:06:00 em  
Anonymous flippen said...

Lite förvånad??
Är förvånd att du som seriös "journalist" kan rekomenera andra att se Insider på TV3, såg att du hurrade för tidigare program t.ex om placering av barn i "kristna" fosterhem, om du såg detta program så kan jag inte förstå hur du kan rekomendera att se fler!! Tycker själv att det är ett riktigt dåligt program där man utgår från en tes och sen skall bevisa den (med alla medel)istället för att först samla fakta! och utgå från detta. Hade varit "mer" intressant (säger mer tycker Åke mest är pinsam..) att se denna debatt som morgondagens program handlar om i ett annat forum än TV3 halvtaskiga program!. Personligen blir jag mer störd på detta än en felaktig rubrik i Trons värld som utkommer till endast en lite klick av den svenska befolkningen.
Får väll också pass på och tacka för en intressant sida. finns mycket av det som du skriv som kan diskuteras.... t.ex är det någon skillnad på vilken grupp man demonisera, "kristna högern" (vilka nu de är) eller homosexuella!... hmm svårt?

onsdag, februari 01, 2006 9:20:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

1. Tack för dina kommentarer!

2. Jag kan inte se att har hurrat för något program om fosterhem.

3. Att granska och belysa demonisering kan väl knappast betraktas vara demonisering i sig. Det blir ensidigt, ja - det medger jag. Men som jag skriver i beskrivningen av sajten längst upp: Detta är bara "nästan" journalistik. Urvalet är inte journalistiskt, utan emotionellt.

Journalistiskt anser emellertid Världen Idag sitt nyhetsurval vara - det är därför det är så intressant att granska. Det är därför det är så avslöjande...

torsdag, februari 02, 2006 7:55:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Tack för svaret, Ang. hurra för fosterhem tyckte jag mig läsa detta i ett tidigare inlägg av dig, jag hittar inte detta nu vilket gör att jag får ta tillbaka mitt påstående och be om ursäkt.. men min frågan kvarstår tycker du insider är rätt forum för kvällens dialog?.

Ang Demonisering: Ok det kanske är för att det inte är journalistiskt, utan just emotionellt du skriver, som läsaren (jag) kan känna att det blir demonisering....

Sen måste jag säga att kommentaren "Ingen kristna kan bedömma vilka som är kristna" som återkommer lite här och där på denna blogg. Det är delvis rätt som tur är, vi tror ju att Gud vet, men samtidigt måste vi kunna säga att en grupp som använder lösryckta citat, missat hela Nya Testamentets kärleks budskap och är en livsfara för demokrati och hela samhället och individen inte är Kristna dom föjler helt uppenbart inte kristus och kan därför helt uppenbart inte kallas kristna!!!.

Bara en sak till, tycker att du skall tabort Nya Dagen från listan över homofientliga tidningar/media. (Vet inte om det var på din tidigare sida eller nuvarande du har med dom). Tycker ändå att dom försöker hålla en bra nivå på debatten, visst finns det insändare som kan uppfattas väldigt negativt för homosexuella, men vi lever i en demokrati...

tack för ordet..

M.v.h flippen

torsdag, februari 02, 2006 4:05:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

1. Jag HAR nämnt Insiders fosterhemsprogram, men jag har så vitt jag kan minnas inte "hurrat" det. Jag såg det inte, nämligen...

2. Nej, Insider är inte ett optimalt forum för ämnen som det här. De nödvändiga nyanserna får oftast inte plats, det måste vara antingen eller. Men det hindrar mig inte från att vilja se programmet, eftersom ämnet intresserar mig storligen. Nu kommer jag inte att kunna göra det, eftersom flygbussen går om en dryg timme...

3. Ensidigheten som uppstår på en sajt som den här, kommenterar jag utförligare i inledningstexten här.

4. Jag håller delvis med dig i ditt resonemag om kristna som kallar sig kristna. Men samtidigt finns det ju kristna som säger "Hur kan man vara kristen och homosexuell? Homosexualiteten går ju emot sjävla skapelsen!". Åke Green slår ju till exempel fast att man INTE kan vara kristen och homosexuell samtidigt (eller leva ut sin homosexualitet...)

5. Så här skriver jag vid länken om Dagen på min Antigaylänkar: Inte helt rättvist att ha med Nya Dagen på den här listan. Men jag har med tidningen för att det ofta förekommer texter som handlar om den den kristna problematiseringen kring homosexualitet, och att opinionsyttringarna i tidningen ofta är just fundamentalistiska.

Jag håller alltså med om att Dagen har hederliga utgångspunkter och står på stabil pressetisk grund. Länklistan är ingen skamlista av något slag, utan en förteckning över sajter där det vanligen finns homodemoniserande innehåll.

6. Jag värdesätter dina kommentarer och emotser fortsatt meningsutbyte.

7. Men nu går alltså snart flygbussen. Hasta la vista, baby...

torsdag, februari 02, 2006 7:05:00 em  
Blogger Buddy B. Stoopid said...

Insider är en sensationssökande bajskorv till TV program. Jag skulle då verkligen inte rekommendera någon att se på skiten. Varje gång jag ser på det frågar jag mig själv; vari ligger avslöjandet? Jaha, så nu har dom "avslöjat" homofobi i den krista extremhögern. Nähä!....jag hade verkligen ingen aning om att sånt förekom i såna kretsar. Jag är chockad, upprörd, arg. Tack insider för att ni avslöjat denna skandal. Verkligen, tack!
I nästa program kan ni väl komma hem till mig och avslöja basjkorvar i kattsandlådan. Jag misstänker att det finns en massa såna där för det luktar så äckligt. Jag behöver hjälp av er grävande journalistik.

lördag, februari 04, 2006 10:04:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack for ditt avslojande om TV3. Nar kommer blockbustern om kvallstidningarna?

söndag, februari 05, 2006 7:53:00 em  
Blogger Buddy B. Stoopid said...

Jag är Buddy, och fjortis extraordinaire. Jag FÅR ägna mig åt senastionssökande bullshit. Vad är deras ursäkt? Dessutom är jag snygg och det är mer än vad jag kan säga för reportarana på Insider. Aschberg har inte ens hår på huvudet. Vad har han att komma med? Och varför spolar han inte efter sig? Hur kul är det liksom att komma in på toaletten precis efter och upptäcka att gubben inte spolat efter sig. Nej, jag vill inte ens tänka på om han tvättade händerna, eller inte. Nej, nu kom vi ifrån ämnet. Blockbustern kommer 14:e februari. Den som väntar på nåt gott...

Stoop to Stoopid
...you're only stupid until you've stooped.

söndag, februari 05, 2006 11:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Tor,

Jag anser att homosexualitet inte är naturligt. Däremot anser jag självklart att alla homosexuella givetvis ska ha samma rättigheter som alla andra människor vad gäller likavärde etc.

Kan du vänligen svara på följande frågor:

1. Är det ok med dig att två syskon gifter sig, de kan givetvis inte skaffa barn då risk för missbildning föreligger, men de kan ju alltid adoptera.

2. Är det ok med dig att exempelvis 2 män och 2 kvinnor gifter sig gemensamt och lever i samförstånd alla 4?

Svara gärna på ovanstående frågor konkret.

mvh,

Niklas

fredag, april 14, 2006 11:59:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home