tisdag, februari 28, 2006

Studentpräst, men bara för somliga

När skulle jag personligen behöva prata med en präst – en person med stor erfarenhet av människors smärta, ångest och desperation...?
När det gör som ondast.

När gör det som ondast?
När man har problem i familjen.
När anhöriga dör.
När det är problem i ens relation.

Skulle jag kunna vända mig till en präst som utgår från bibelns demoniserande berättelse om Sodom och Gomorra i sin förståelse av homosexualitet, om jag upplevde smärta?
Nej, knappast. Hans övertygelse skulle hindra honom från annat än att ta avstånd från min relation. Är det meningsfullt med en studentpräst som inte är villig att hjälpa alla studenter?

Kommer Världen Idag att ha denna utgångspunkt i sina artiklar om studentprästen Dag Sandahl imorgon?
Ingalunda. Jag tippar snarare på något sånt här:

Bibeltrogen syn på homosexuell livsstil tvingade bort studentpräst i Kalmar

Eller varför inte:

Politiskt korrekt studentkår bannlyser bibeltrogen präst

Vi får väl se imorgon...

Bakgrund:
Artikel i Dagen
Artikel i Högskolans i Kalmar kårtidning SHICK

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home