fredag, april 28, 2006

Homosexualitet betraktas vara en åsikt...

Tidningen Dagens fredagspanel utfrågas bland annat om huruvida man får säga vad som helst i religionens namn. Paneldeltagaren Mikael Ovebring svarar:

Klart man ska få säga och tycka som man vill i sitt eget eller religionens namn. Frågan är vad är hets mot folkgrupp? Vad är en folkgrupp? För mig är det inte ett gäng med samma åsikter eller smak.

Och Josephine Flatebö:

Nej. Säger man det däremot av kärlek och i Jesu namn är det en helt annan femma. Vi har ingen rätt att vara elaka mot exempelvis muslimer och homosexuella bara för att de inte tycker som vi.

Homosexualitet reduceras alltså till ett åsiktspaket. Och den föreställningen är grunden på vilken kristenheten formar sin förståelse av homosexualitet. Grunden för argumentationen mot homosexuellas villkor. Här ser vi ytterligare ett exempel på den kringargumentering som jag skrev om i inlägget här under. Istället för att diskutera det det handlar om, klyver man hår kring formuleringar och teknikaliteter.

6 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Om man inte kan vinna debatten får man skapa förvirring.

Det funkar lika bra...

fredag, april 28, 2006 10:17:00 fm  
Blogger Stickbloggen said...

Fantastiskt! Så vi föds med färdiga åsikter då? *skrattar*

Det här med ord och definitioner tar ju aldrig slut...

I Göteborg har vi t.ex inga hemlösa längre för de har erbjudits 'alternativa boenden' heter det, men då undrar jag vem som sover i min källare på natten och vem som säljer Faktum utanför Coop?

Om vi trollar ordentligt med språket kanske vi kan bli av med alla homofoberna också?

fredag, april 28, 2006 10:30:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte förstå mig på din argumentation. Kanske kan du kyla ner dig lite så blir det lättförståeligt.

fredag, april 28, 2006 3:09:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Hej Anonym

Är det mig du inte förstår är du hjärtligt välkommen att konkretisera dina frågetecken. Det är min uppriktiga strävan att uttrycka mig klart och redigt, och om jag misslyckas med det ber jag om ursäkt.

fredag, april 28, 2006 3:29:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Lite grand om hur det anti-moderna anloppet på ECUSA, den anglikanska kyrkan i USA och andra traditionella, breda, kyrkor, i USA och världen, finansieras av personer som syftar till ett teokratiskt styre (Theonomy) och en återgång till samhällsförhållandena innan medborgarrättsrörelsernas framgångar började vid 1950-talets mitt (Brown versus Board of Education, Rosa Parks osv), kan läsas i denna officiella rapport från Stiftet Washington:

http://blog.edow.org/weblog/2006/04/following_the_money.html

lördag, april 29, 2006 9:48:00 fm  
Blogger Alexander said...

De kristna har stooora problem att hålla isär fakta och åsikter. Utvecklingsläran och just homosexualitet är två bra exempel på när kristna blandar ihop dessa saker...

söndag, april 30, 2006 2:52:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home