torsdag, maj 04, 2006

Kommentar om Världen Idag och islam

Jag fick den här kommentaren lite längre ner på inlägget Världen Idag under täcket:

Apropå att smutskasta islam, jag är lärare och har en exiliranier som tipsade mig om en hemsida gjord utav exiliranier som kritiserar islam (med rätta!). Heja Världen Idag som vågar säga vad det handlar om - var inte så blåögda! Vill homosexuella införa Sharia?
http://efsha.co.uk/indexen.htm
Mvh Fredrik

Den här bloggen är kritisk mot all fundamentalism, inte bara kristen. Anledningen att jag skriver mest om kristendomen är att det är den religion jag vet mest om och kulturellt tillhör. Anledningen att jag skriver så mycket om Världen Idag, är att det är en tidning som på ett uppenbart sätt skildrar homosexuella och homosexualitet på ett konsekvent negativt och demoniserande sätt. Som jag skriver i inledningen till min förra blogg om Världen Idag tycker jag att tidningen överlag är "ett friskt bidrag till debatten och mediebilden i Sverige", att jag läser tidningen med behållning och att "det ger mig mycket att läsa hur andra tänker och argumenterar, och ta del av åsikter som inte är mina egna." Det har hänt att folk har mejlat mig och uppmanat mig att agera för att tidningen skall förlora sitt presstöd eller på andra sätt stoppas, men de har grundligt missförstått syftet med den här bloggen. Jag vill inte på något sätt att Världen Idag skall försvinna, tvärtom.

Däremot har jag ofta synpunkter på hur tidningen rapporterar om homosexualitet och homosexuella, och det tar jag mig friheten att kommentera. Demokrati bygger på debatt, och debatt bygger på polariserade åsikter. I åsiktsfriktionen som debatten ger upphov till, uppstår förståelse och nya lösningar.

Så här svarade jag på signaturen Fredriks kommentar:

Hej Fredrik

Världen Idags kamp mot islam handlar som jag ser det om religionskonkurrens och tycks ske utifrån premissen att kristendomen är den enda sanna religionen. Tidningen rapporterar konsekvent kritiskt även om buddhism, hinduism och andra andliga rörelser. Jag får en upplevelse av att tidningen även är kritisk mot kristna rörelser som inte uppfyller redaktionens uppfattning om vad som är "sann" kristendom, till exempel Maranata.

Islam och islamism skall givetvis granskas, men inte utifrån premissen att det är fel religion, utan utifrån premissen att all fundamentalism är farlig. Jag kritiserar själv islam och islamism, till exempel här:

Islamism på frammarsch

Lysande reportage om fundamentalism

Dags igen. Denna gång Moskva

Islam och homosexualitet

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home