torsdag, juni 15, 2006

Visst kan man fira skolavslutningar i kyrkan

För övrigt anser jag att den senaste tidens diskussioner om huruvida det är diskrimerande att fira skolavslutningar i kyrkor är synnerligen bisarr. Om ceremonin hade innefattat en religiös rit, tvångsdop för odöpta eller obligatorisk nattvard, hade det kanske kunnat vara diskriminerande, men att utnyttja kyrkorummet behöver i sig inte vara någon religiös akt. Kyrkorum är i regel mycket vackra, med enastående akustik dessutom.

Hur mycket pampigare blir det att hålla skolavslutningen i matsalen där man under förödmjukande former tvingats äta upp selleri och vattnig ärtsoppa, eller haft matkrig? Eller i aulan där man genomlidit olidliga föredrag eller pinsamma kabaréer? Kyrkorummets historia är visserligen också belastad, men vi kan inte förneka behovet av alternativa rum för ceremonier och högtidligheter! Att inte utnyttja den resurs som kyrkorummet utgör, är bara korkat. Enda anledningen till att jag fortfarande betalar kyrkoskatt är just bevarandet av kyrkorummet med dess ro och akustik.

4 Comments:

Blogger NoYes said...

Det du skriver om kyrkorummet var BRA! I och för sig tror jag att kyrkorummet är en avspegling av ett inre tillstånd av frid och ro och viss akustik - den ringande tystnadens akustik...

Dock tror jag att tron har spelat ut sin roll... som en gemensam tro... Gud säger man i Sverige... I Finland Jumala... sen finns det andra ord - Dieux och Allah och en massa andra...

Nu handlar det om Disneyland... upplevelsesamhället... kunna sälja upplevelser... när det finns en upplevelse de flesta borde skaffa sig istället för att underhållas av uppleveler... det är ju rätt enkelt... våga sätta sig med benen i kors en stund... men de flesta tycker nog att det är rätt onödigt... kanske löjligt... att göra sig märkvärdig... nej, istället köper man sig en upplevelse... en runda golf... elller VM i fotboll framför TV:n... den verkliga upplevelseapparaten... TV:n som eraatt kyrkorummet... och det lär bli svårt att vända på... Du är välkommen till min blogg - med kanske någon egen kommentar?
nejja.blogspot.com

torsdag, juni 15, 2006 1:43:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack för kommentaren och inbjudan. Själv delar jag inte riktigt övertygelsen att summan av alla behov är konstant, att teven tar över kyrkans roll etc. Jag tror att det är mer komplicerat än så. Nu ska jag titta på din blogg.

fredag, juni 16, 2006 9:23:00 fm  
Blogger Anders Wallner said...

Hm. Det är möjligt att det finns en viss överdriven ton i skolavslutningsdebatten. Men då skulle jag föredra att moskéer, synagogor och tempel användes i högre utsträckning i icke-religiösa ceremonier.

söndag, juni 18, 2006 9:45:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Ja, det kanske hade varit önskvärt, men såväl synagogor som moskéer har segregerade avdelningar för män och kvinnor, så jag tror inte det hade varit någon bra idé.

söndag, juni 18, 2006 10:57:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home