måndag, augusti 28, 2006

Ifrågasatt meddelarfrihet

Precis som Ruben Agnarsson, tycker jag att affären kring kdu-medarbetaren som försökte infiltrera SSU är oerhört överdriven. Och att som Expressen, låta Stig Berling skriva en debattartikel där han kommenterade kdu:arens dilettanteri i spioneriets konst, var direkt stötande.

Men i en artikel i dagens Världen Idag utkristallisas en intressant syn på journalistik, där Agnarsson i praktiken ifrågasätter en av offentlighetsprincipens och yttrandefrihetens viktigaste hörnstenar, nämligen meddelarfriheten och journalistens rätt att skydda sina källor.

[Reportern] Niklas Svensson vägrar att svara på de frågor som Världen idag ställer till honom via mail.

– Jag ser ingen anledning att för er redovisa hur jag eller redaktionen i övrigt arbetade för att få fram uppgifterna som ledde fram till att KDU, på grund av vårt avslöjande, ansåg sig tvingade att göra sig av med två medarbetare, meddelar han.

En journalist som vägrar att svara på frågor, är inte det lite konstigt?
– Du har fått min kommentar.

Inte konstigt, Agnarsson, utan en av demokratins och offentlighetsprincipens grundpelare. Meddelarfrihet. Här tänkte jag skriva något om Lennart Sacredeus, men avstår. Han friades ju trots allt...

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home