fredag, augusti 11, 2006

Mobbarens rätt

Kolla in den här insändaren från dagens Kvällsposten:

Det värsta röstfiske som någonsin har skådats var när vissa politiker på gayfesten i Stockholm sa att de kunde tänka sig att en sjuårig pojke gick till skolan i kjol. Har man tappat all sans och förnuft? Är det inte tillräckligt med barn som tar livet av sig på grund av mobbing? Den ende som fick min respekt var kristedemokraten som stod fast vid sina åsikter.

Gubben vid sjön

Det är den mobbade som problematiseras, inte mobbaren. Är den mobbade tillräckligt avvikande, är givetvis trakasserierna befogade. Mobbaren framställs som normalitetens modiga riddare.

6 Comments:

Anonymous Björn said...

Håller med men frågan var töntig.

RFSL försöker blidka queer feministerna som helt ifrågasätter könstillhörigheten. Deras agenda har osrakat oss homos mer skada än nytta enligt mig.

Jag hade absolut inte låtit min son gå till skolan i kjol trots att jag är homo är jag väldigt säker på min könstillhörighet :-)

lördag, augusti 12, 2006 11:27:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Visst var frågan töntig. Men skribentens utgångspunkt, att den som avviker från mängden måste räkna med att trakasseras, är skrämmande.

söndag, augusti 13, 2006 5:41:00 em  
Anonymous Elisabet said...

Varför var frågan töntig? Jag hörde den inte i verkligheten, men alla barn ska väl ha rätt att klä sig som de vill? Vad har kläderna med könstillhörigheten att göra i detta fall? Jag har en 7-årig bonus-son som älskar rosa, glitter och har långt hår (som Carolas son Amadeus....). Han går i 2 klass och hittills har ingen retat honom, jo en pojke som undrade varför han hade långt hår. Sonens svar var att det berodde på att han trodde på Pride.
Vår pojke vet att han har alla möjligheter i världen att bli vad han vill, att han får älska vem han vill och klä sig som han tycker är fint.
Det är vår praktiska version av queerfeminism och han verkar må väldigt bra av den och är älskad av såväl kill- som tjejkompisar för att han är en så bra människa.

onsdag, augusti 23, 2006 11:33:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Precis som jag skriver i inlägget, är det insändarskribentens problematisering av barnet som är fel, inte barnet vilja att ha kjol. Skribenten lyfter fram mobbarens perspektiv, inte den mobbades.

För övrigt vet jag inte om man ska låta barn gå klädda PRECIS som de vill. Klädsel är ett viktigt kommunikationssätt som kan såra och väcka anstöt. Om man klär sig i läderchaps med bar röv på sin farmors begravning har man blandat ihop sin personliga tillfredsställelse med hänsynstagande och respekt.

För övrigt tycker jag att kjolfrågan är en typisk ickefråga som lanseras för att slippa diskutera andra betydligt viktigare saker inom queerfeminismen, till exempel hur man ska förhålla sig till transsexuellas fixering vid könsstereotyper.

torsdag, augusti 24, 2006 8:15:00 fm  
Blogger Luka(s) said...

OT- Senkommet inlägg
"...till exempel hur man ska förhålla sig till transsexuellas fixering vid könsstereotyper."

Hick! Något så uselt formulerat trodde jag inte om dig, Tor.

Menar du att just transsexuella är MER FIXERADE vid könsstereotyper än andra?
Eller är transsexuella mer könssterotypa än queerfeminister i allmänhet, eller mer könsnormativa än bögar i allmänhet?

Jag tror vi egentligen kan konstatera att transsexuella som grupp förmodligen är lika lite/mycket könsnormativa som alla andra människor. Och att vi rimligen inte kan avkrävas större ansvar för att motverka könsnormer än andra människor.

Det queerfeminister därmed borde reda ut är sitt förhållande till transfeminism och transrörelsen. Annars kan man lika gärna säga att transrörelsens ansvar är att reda ut hur vi bör förhålla oss till queerfeminismens fixering vid könet som enbart en social konstruktion.

torsdag, november 22, 2007 12:59:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Vad jag menar är att jag har noterat en motsättning mellan queerfeminism och transsexuella erfarenheter som sällan diskuteras i HBT-sammanhang. När jag läser queertexter tänker jag ofta "och transsexuella då?". Jag får ofta intrycket att queerteorin inte tar hänsyn till transsexuellas erfarenheter, utan implicerar att de är lurade eller offer för normen. Är dessutom inte transsexuella ofta biologister? Rätta mig om jag har fel. Det är en intressant diskussion.

torsdag, november 22, 2007 8:57:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home