tisdag, augusti 01, 2006

Teve

När vi skaffade digitalbox hemma i Malmö lyckades jag övertala Erik om att vi skulle ha God Channel i en månad, så jag kunde studera kanalen. Motvilligt gick man med på det, mot att vi i så fall också beställde den franska kulturkanalen Mezzo, som bara visar filmade teaterpjäser, baletter och symfoniorkestrar. God Channel var en intressant bekantskap, och mitt favoritprogram blev snabbt Worship for Kids. Ulf Ekmans Another day of victory var också intressant – han är otroligt proffsig. För att inte tala om Chreflo A Dollars extatiska shower… Oj oj oj…

Just nu vistas jag i föräldrahemmet någon vecka, och upptäckte häromdan att de bland de hundratals parabolkanalerna har – inte bara God Channel – utan också amerikanska Daystar och svenska Kanal 10, som verkar vara i en uppstartsfas. På Daystar höll i går höll en pastor med överkamning en lång utläggning om vad bibeln säger om homosexualitet – lika totalt sexfixerat som det alltid är när kristenheten kliar sig i skägget över detta för dem svåra ämne. För att illustrera homosexualitetens perversitet refererade han till ett vetenskapligt experiment där ett gäng barn hade utrustats med ett antal muttrar och nötter. ”Varenda unge förstod snabbt att nöten passade i muttern, och stoppade in den.” Skratt skratt skratt. ”Mina vänner – om ett barn förstår det här – varför skulle inte vi förstå det?” Skratt skratt skratt.

Kanal 10 har sitt säte i Älmhult och är en innerlig och hjärtlig satsning på att få ut evangeliet på svenska. Som sagt, kanalen är i en uppstartsfas, men ack vilken skillnad. Där God Channel och Daystar har sina Oprahkopior, sina Dr Phil-kopior, sina CNN-kopior, sina Discovery-kopior och Jay Leno-kopior med precis lika snygg dekor och professionalism bakom, har Kanal 10 avfilmade tältmöten – dåligt belyst med kasst ljud. Eller från gymnastiksalar med ribbstolar och studsmattor i bakgrunden. Igår såg jag en man i blank sladdrig kostym i en inspelning från Jesusfestivalen 2005. Hans predikan gick ut på att förklara hur det gick till när Jesus tvättade bort våra synder. Mycket långt och ingående. Genom syndafallet fördes synd, sjukdomar, skam och död in bland människorna. Detta illustrerade pastorn med hjälp av församlingens ungdomar, som placerades bakom honom på scenen med varsitt plakat med texterna synd, sjukdomar, skam, och så vidare. Jag förberedde mig med fjärrkontrollen, och när han tog tag i tjejen med sjukdomsplakatet och utbrast ”Sjukdomar, vem kan ha en sjukdom och samtidigt vara glad? Sjukdomar kommer inte från Gud!” bytte jag snabbt kanal.

Men jag vet att jag kommer att återvända. Det gör jag alltid

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home