fredag, september 22, 2006

Blogg borta

Samuels homokritiskablogg Kaskad finns inte kvar. Det framgår inte om han spärrades av Aftonbladet igen eller om han själv raderat den. Eller om det beror på något tekniskt fel. Hur som helst hoppas jag på att den återkommer snart. Det fanns mycket att diskutera där, och jag hade postat minst fyra långa kommentarer som väntade på bemötande. Jag har i och för sig de flesta sparade, men det är alltid tråkigt när diskussioner och tankefrön bara försvinner i tomma intet.

6 Comments:

Anonymous Samuel said...

Hej Tor. Kan berätta att jag själv raderat bloggen. Av två ganska enkla skäl:
1. Jag har fått svar på min frågeställning, var på jag byggt min hela "bloggexistens". Frågan var om man kan ifrågasätta homosexualitet och möta samma förståelse som när min tro ifrågasätts. Svaret är ett nej. Tragiskt men sant. Debatten hamnar alltid i ngn avkrok för att ngn säger att man inte vill förstå, är "dum", eller att jag hetsar/ är homofob. Inget av detta anser jag vara sant, utan ord och resonemang mnskor tar till i brist på annat. Tyvärr.

2. Jag har fått mycket reaktioner och kommentarer, vilket är kul men oerhört tidskrävande. Bloggen blev lite för beroendeframkallande "alla bloggare kan nog förstå vad jag menar. Förra gången försvann jag för att mina åsikter inte rymdes på Aftonbladet. Den här gången slutar jag för att mina åsikter inte ryms bland övriga bloggare. Tyck inte synd om mig, jag är glad att min fråga åtminstone fått svar :) Har svårt att se en comeback inom närmaste framtid...

Avslutningsvis: Jag svarar gärna på dina kommentarer och debatterar gärna i ett annat forum, om det är så att du skulle vilja. Men du är nog minst lika upptagen som jag :)

Ha det bra Tor, och tack för en (stundtals) givande debatt.

Vänligaste hälsningar, Samuel.

fredag, september 22, 2006 5:54:00 em  
Anonymous Björn said...

Samuel Samuel, Nicket "Gaykillen" som hastigt dök upp, när du gjorde comeback och som beskrev en "vanlig" homo på 35 år i stockholm som pratade om sina a "knullkompisar" och debaterade kring hur kanon det var om alla var otrogna.....

Det nicket försvann också efter jag lämnade lite, ska vi säga, graverande upplysning om hur man med hjälp av IP adresser kunde se sambandet på din blogg.

Du är nog inte så riktigt genomkristen skulle jag tro när du bedriver din agitation med falsk och ful retorik och hittar på fejkade stereotypa homo figurer för att spä på dina egna och andras fördomar.

Hade du varit riktigt kristen hade du undvikit det sätt på vilket du hetsar fram dina åsikter på.

Guds Frid Samuel! Hoppas också du finner den någon gång!

fredag, september 22, 2006 7:25:00 em  
Blogger Christoffer Smitz said...

Jag tycker man kanske ska vara lite försiktig när man talar om att vara "riktigt kristen", eftersom det finns rätt så många olika tolkningar vad det innebär.

För övrigt håller jag med - efter att ha följt blogginlägg och kommentarer - att det inte förts en givande diskussion då jag anser att Samuel inte varit ärlig i sin argumentering.

Det går att ifrågasätta homosexualitet om man gör det på ett ärligt sätt, d.v.s. faktiskt lyssna och ta till sig vad människor som har faktiskt kunskap om ämnet säger. På det sättet har jag fört denna typ av diskussion med flertalet troende kristna. Och tro det eller ej, utan att någon behövt ta illa upp.

fredag, september 22, 2006 10:38:00 em  
Anonymous Marianne said...

Jag var en av de som kommenterade "Samuel"i hans blogg:

"Jag förstår inte vad bloggaren Samuel menar med "homosexuell livsstil"? Är det för att du till varje pris vill undvika att skriva "homosexuell KÄRLEK", "homosexuella RELATIONER" - då kan ju folk med rätta undra varför du är emot att andra människor blir kära i varandra och vill gifta sig?"

Men jag har varit med om det förr: när jag ställt sådana raka frågor till folk med Samuels åsikter, har de plötsligt fått bråttom därifrån. Utan att svara. Menar Samuel-typerna alltså att deras åsikter bara "får finnas" om de INTE möts av motargumentation?? I sanning ett märkligt sätt att vilja "debattera" på......

lördag, september 23, 2006 5:48:00 em  
Anonymous Björn said...

Hammaren rakt på spiken. Tack för du finns Marianne och tack för du engagerar dig i dessa frågor. Gud välsigne dig!
Kramar
Björn

lördag, september 23, 2006 9:08:00 em  
Anonymous Svava said...

jo, samuel svarade ju inte heller på kommentarer på hans kommentarer i mitt inlägg

det stora problemet är ju just det som samuel skriver i sin kommentar här... att han attackerar homosexuella och då särskilt fred med extremt grova påhopp, såsom "vi behöver reda ut sambandet mellan pedofili och homosexualitet", hänvisar till amoso såsom vetenskaplig och bra, svarar sedan aldrig på mitt och andras påpekande att det rimligtvis är helt ointressant vad pedofiler har för dragningar, eftersom pedofiler föredrar barn och homo- bi- och heterosexuella föredrar vuxna, men drar istället upp samma besvikelse som i kommentaren ovan: "Frågan var om man kan ifrågasätta homosexualitet och möta samma förståelse som när min tro ifrågasätts."

det är naturligtvis ingen som påstått att han måste vara pedofil bara för att han är troende kristen, och därför havererar jämförelsen

söndag, september 24, 2006 12:44:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home