tisdag, september 19, 2006

Jag resignerar

Bloggaren Samuel har gjort mig uppmärksam på att min alternativa analys av Amosoturnén är kränkande och osmaklig. Och jag håller med. Jag tar härmed avstånd från den. Som så mycket är det som hamnar här skrivet i affekt. Man smittas av tonen i det man kommenterar. Oftast hinner jag rensa bort det mest affekterade innan det publiceras, men ibland slinker misstag igenom.

Att jag sett samma mönster som presenteras i analysen förr räcker inte som underlag för analysen. Till exempel Maranatas demonstration utanför Storkyrkan i Stocholm under en pride-gudstjänst för några år sedan. De hade inte sökt demonstrationstillstånd och blev följdaktligen bortkörda från kyrktrappan eftersom de "störde en annan förättning", som polismannen sa. Medan de de motades bort av poliser och polishundar smög äldstebrodern Berno Vidén belåtet omkring i bakgrunden och fotograferade det hela från olika vinklar. Allt gick tydligen enligt planerna... Men som sagt - det är räcker inte för att dra mina långtgående slutsatser. Jag beklagar att texten publicerades.

Resonemanget i analysen är av samma sort som påvens slutsats om hatbrotten, nämligen att det är de homosexuella själva som bär ansvaret genom sin provocerande kamp för förbättrade rättigheter. Jag säger som Artur Lundqvist: Bekämpa ingenting så intensivt, att du blir lik det!

Etiketter: ,

5 Comments:

Anonymous Samuel said...

Tack för din ödmjukhet, den uppskattas mycket! Här kommer svar på de frågor och kommentarer du lämnade på min blogg.
Vad baserar du påståendet att min utgångspunkt är att man krossa får krossa de som har en alternativ uppfattning om homosexualitet? Upplever du det som att krossa någon när man bemöter vederbörande med argument?

Svar: Orsaken att jag skrev så var enbart att denna kommentar förekommit på bloggen och jag skrev om den i mitt förra inlägg, men du kommenterade den aldrig. Där stod det ungefär: "Församlingar som inte accepterar samkönade relationer krossar vi snart". Så nej, det var inte dig jag syftade på, du behöver inte alls känna dig diskriminerad.

Jag är lika övertygad om att det finns mycket illvilja, som bottnar i privata fantasier om vad homosexuella håller på med. Det märker man mycket lätt genom att analysera vilken typ av argument som används i debatten, vilka bibelställen som lyfts fram, och vilken "typ" av homosexuella som lyfts upp som representanter för "de homosexuella". När Världen Idag kritiserar partnerskapet, till exempel, gör de det utifrån de homosexuella som inte vill leva i parrelationer, och inte utifrån de som VILL göra det, vilket vore det mest naturliga.


Svar: Eeehhh okej, lite rörigt här. Jag håller inte alls med om de generaliseringar du gör. Enligt dig märks det att kristna har privata fantasier om vad homosexuella gör därför att de pekar på bibelställen där homosexualitet framställ som något fel? Det här får du nog utveckla innan jag kan bemöta det! Vad menar du med "vilken typ av homosexuella som framställs som representanter? Och vilka framställer dessa? Och på vilket sätt (konkret tack) kritiserar ViD homosexuella som inte vill leva i homosexuella relationer. Själva påståendet motsäger sig själv. De gånger jag läst ViD kritiserar man den homosexuella livsstien och homolobbyn från ett antal olika belysande perspektiv. Jag tror jag förstår ungefär vad du vill säga, men innan jag svarar på sakfrågan tror jag du måste fundera över om du själv kanske är den som har fördomar (i detta fall om kristna) och generaliserar.



Att jag kritiserar de bibelställen som sägs handla om homosexualitet och pekar på alternativa tolkningar och menar att de är inadekvata eller irrelevanta för beskrivningar av homosexualitet får du väl se som en intellektuell utmaning? Bibeln ska väl tåla att prövas mot verkligheten?
Svar: Absolut, vad jag vet har jag aldrig kritiserat detta? Vet inte vad din angreppspunkt ligger i. Men för att få motsäga sina bibelställen och din personliga tolkning kanske du först måste släppa din absoluta skepsis mot sådana som Caragounis. Jag kommer att skriva inlägg om detta, följ gärna dessa, de kommer inom nära framtid. Men försök först vidga ditt sinne för vad som är politiskt korrekt något.


Samtidigt är det respektlöst att försöka förändra människor som känner sig bekväma och lyckliga i sin tillvaro, bara för att det ska passa in i den egna världsbilden och tron.

Svar: Både ja och nej. Jag är inte ute efter att förändra dig eller ngn annan utan för att hävda rättigheter och diskutera tendenser i samhällsdebatten. Låt oss hålla det på den nivån, annars blir allt så oerhört känsloladdat. Jag har egentligen ingen synpunkt på att människor lever ut sin homosexuella läggning, jag bara hävdar att liksom dessa och många med dem gärna hävdar sina rättigheter att kritisera kristna pga deras åsikter homosexualitet, hävdar jag samma sak när det gäller min åsikt som kristen vad gäller den läggning. Men om en kristen skulle tro att homosexualitet är synd (vilket jag vidhåller att majoriteten gör, och inte har privata fantasier osv) så förstår jag att de mer än gärna vill att dessa ska ändra sitt sätt att leva för att få det de kallar förlåtelse. Återigen, det är inget jag vill göra, men man måste ändå förstå perspektiven, även om man skarpt ogillar åsikten.


Amososidan är också kränkande. Den är kränkande mot homosexuella, och framför allt mot homosexuellas föräldrar som pekas ut som kärlekslösa och misslyckade. Jag menar absolut inte att det är en rättighet att kränka någon - men jag skriver snabbt och i affekt.

Svar: Antigayretorik sidan är också kränkande, den är kränkande mot troende. Och framförallt mot de föräldrar vars barn kämpar mot en växande opinion att få hävda vad de tror på men kallas rasister och hotas av homolobbyns aktivister!

Det verkar som om vi lever i ungefär samma värld av hot och påhopp. Kanske skulle vi samarbeta lite mer :)

MVH

Samuel

tisdag, september 19, 2006 9:19:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag återkommer, men skulle uppskatta om du publicerade kommentarerna jag postar på din blogg så fort du får in dem. Jag skrev kommentarer så tidigt som i eftermiddags. Fungerar inte kommentarsfunktionen på Aftonbladet? Ska jag maila dem istället?

tisdag, september 19, 2006 11:18:00 em  
Blogger Pastor Astor said...

Hej Tor!
Jag läste ditt inlägg på http://katolikisverige.webblogg.se/050906141653_homofobi__ett_missbrukat_skllsor.html och blev imponerad. Gick till din blogg och blev än mer imponerad. Vilken ödmjukhet du har! Jag tyckte inte att du tog i speciellt i din amoso-kritik, i alla fall inte i jämförelse med mycket annat jag läst. De här samtalen brukar vara så hetsiga att kommunikation är omöjlig (det brukar kännas som att man inte skriver för meningsmotståndaren utan för sin fanclub, och det gäller båda sidor) - men uppenbarligen vill du kommunicera, inte bara kasta slagord. Jag har skrivit två inlägg i frågan homosexuella och kristen tro på min blogg (skall lägga dem under egen rubrik så fort jag skrivit klart detta), skulle du ha lust att kommentera dem?

onsdag, september 20, 2006 10:20:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Pastor Astor: Tack för dina ord. Jag ska med glädje uppsöka din blogg och läsa. Har lite plikter att fullfölja först bara...

onsdag, september 20, 2006 10:49:00 fm  
Anonymous Björn said...

Tor, du om någon är ödmjuk och du ska inte ta åt dig för kritiken från signaturen "Samuel"

På vilket sätt kränker du kristna? Jag är kristen och har inte blivit kränkt någon gång. Detta trots att jag desutom har frikyrklig bakgrund.

Samuels inlägg är fjantiga och högtravande. Har man inte ens fattat att det finns homosexuella kristna så har man ett riktigt problem....

onsdag, september 20, 2006 7:36:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home