onsdag, november 08, 2006

Visit i en parallell verklighet

Jag var tvungen att byta kanal när reportern gjorde parkraggningen till en mångfaldsfråga i första avsnittet av "Böglobbyn" i måndags. Jag antar att det var ett utslag av "den stora portion humor" som för säkerhets utlovades i påannonsen.

Reportaget var vinklat på den smått komiska konflikten mellan bögarna och frisbeegolfarna, som inkräktar på "bögberget" i Slottsskogen i Göteborg. Man kan tycka vad man vill om sex på offentliga platser, men det är bra att det tas upp, eftersom det är ett fenomen som vuxit fram genom utestängandet av bögar från mer vedertagna sammanhang. För många är det fortfarande enda sättet att träffa likasinnade på. För andra har det blivit en omistlig del av sexlivet, helt frikopplat från förtryck.

Programledarna Olle Palmlöf och Sverker Åström var en bisarr krydda. Åström tofflade omkring som en hallucination i en David Lynch-film. När de mitt på Bögatan (sic!) vid tevehuset i Göteborg plötsligt träffade Fredrik Belfrage och Curt-Erik Holmqvist gläntade programmet till en parallell värld där de absurdistiska vingslagen tävlade med de nostalgiska.



(Ursprungligen publicerad i Sydsvenskan den 8 november 2006)

10 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Bögarnas Rondo, som någon sa.

torsdag, november 09, 2006 5:47:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Undrar när kristna framställdes på samma vänliga, okritiska, positiva och ogranskade vis senast. Det är bara homosexuella förunnat i dagens Sverige, tyvärr.

torsdag, november 09, 2006 10:43:00 fm  
Anonymous Johan A Svensson said...

Tevesänd helgmålsbön inför varje söndag, morgon- och kvällsandakter i radio och teve- och radiogudstjänst sedan urminnes tider, torde väl diskvalificera ovanstående inlägg som raljant psycho christian desperation.

torsdag, november 09, 2006 12:18:00 em  
Anonymous en dubbel special said...

Knutby Knutby Knutby. Maranata Maranata Maranata.
(det var det kristna inslaget, anonyme gnällmåns)

Jovisst antog programmet vissa surrealistiska toner allteftersom det rullade på. Men var det meningen att 100% skulle vara humor? Det verkade i alla fall så. Synd. När det någon gång finns chansen att diskutera annat än schlager eller Åke Green, så sumpas den. (för att inte tala om att trailern för nästa program visade just Åke Green....)

Väntar med spänning på serierna Flatmaffian, Transinfiltratörerna och Bibeslutarna.

torsdag, november 09, 2006 5:11:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Japp, kristenheten har en fullständigt unik position i svensk radio och television med dessa totalt okritiska och ogranskande program. Gudstjänster, Helgsmål, Andliga sånger, Morgonandakt, Kvällsandakt... Jag antar att Anyonyms inlägg var ironiskt.

torsdag, november 09, 2006 9:48:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Nej, en dubbel special. ALLT var väl inte humor? Men det fanns inslag av humor.

torsdag, november 09, 2006 9:49:00 em  
Anonymous Björn said...

Jag tyckte det var smaklöst och gav en bild av att man som homosexuell nödvändigtvis "måste" ha som fritidssysselsättning att ragga tillfällig sex i parker.

Jag själv och alla homos jag känner spelar hellre frisbie i en park eller promenerar med hundarna.

Att försöka ifrågasätta Göteborgs val av att skapa en frisbie bana var ju rent sagt töntigt. Självklart gjorde kommunen ett bra val.

Sex är privat och det har man hemma och om jag fick bestämma, helst i monogama, trofasta och långvariga relationer. Allra helst om dom också skulle få kallas äktenskap :-)

fredag, november 10, 2006 6:56:00 fm  
Blogger Christoffer Smitz said...

Får väl säga att jag inte heller tyckte det var ett så jäkla smart program. Eller just det där avsnittet i alla fall.

Om vi låtsas att skälet bakom frisbiebanebyggget faktiskt var för att bli av med de som har sex i parken har jag ändå ytterst svårt att bli upprörd över det. Snarare förstår jag ett sånt beslut..

Näe, ett näst intill bedrövligt första program tycker jag.

fredag, november 10, 2006 1:06:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Björn, att berätta om parkraggning innebär väl inte att man säger att alla bögar har sex i parker? Jag uppfattade det inte så i alla fall.

Men som jag skrev tycker jag ju att det var sinnessjukt pinsamt när reportern gjorde parkraggandet till en mångfaldsfråga. Det är ingen mänsklig rättighet att knulla på offentliga platser. Men, som jag också skrev, jag tolkade det som humor i sammanhanget.

Björn, varje enskild bög kan inte göras ansvarig för allt som sker av andra homosexuella. Det är fel att känna så. Det är fel att dra sådana slutsatser.

fredag, november 10, 2006 3:27:00 em  
Anonymous Björn said...

Hej Tor,

Problemet med oss homos, eftersom vi faktiskt är en minoritet i samhället, där många inte ens känner någon som är homo är att den bild "Svensson" får av oss är den bild media ger.

Bilden i det första programmet var att försöka göra "knullande i parker" till en mänsklig rättighet och det är ett kräkmedel om något när vi samtidigt kämpar för att få respekt får våra grundläggande rättigheter om att få slippa bli utsatt får våld bara för den man är.

Till och med Sverker skrev i en insändare till SVD att han ångrar sin medverkan och att programmet gav en helt felaktigt bild.

Jag kan säga så här att tidningen Världen idag skulle inte ha kunnat skapa ett bättre första avsnitt vad gäller bilden av oss homos som sexdregglande parkknullande fjollor vars översta mål är att städernas parker ska få användas till offentligt knullande.

Jag såg ingen humor överhuvudtaget utan programmet lämnade bara mig men en känsla av förtvivlan över hur det bidrar till generalisering och förenkling.

Jag skulle vilja ringa till den stackars företrädaren för parkerna i Göteborg och säga till henne "stå på dig" en park är ingen offentlig sex- arena och som sagt jag känner inget homo (och då känner jag rätt många) som använder parker till att ragga eller ha sex.

lördag, november 11, 2006 10:47:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home