tisdag, december 05, 2006

Humanisterna är inget trossamfund, för tusan!

Jag blev besviken när jag läste att Förbundet Humanisterna ansökt om få samma typ av stadsbidrag som trossamfund och andra livsåskådningsorganisationer. (Källa: Dagen) Varför jämställa sig med något man i grunden vill vara ett alternativ till? Det känns mest som någon sorts okynnig överslagshandling - kan de, så kan vi - som bara kommer att missförstås och ligga Humanisterna i fatet. Christer Sturmark har uppenbarligen inte tröttnat på att ateismen vantolkas och vulgariseras till en religion av kritikerna. Det känns som att debatten kommer att backa flera steg nu. Den här artikeln i Dagen är första exemplet.

4 Comments:

Blogger Christian BK Aasvestad said...

I Norge definerar motsvarigheten till Humanisterna, Human-Etisk Forbund, sig sedan länge som trossamfunn eller livåskådningsorganisation.

http://www.human.no/

tisdag, december 05, 2006 3:54:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Vad tycker du om det? Jag är mycket tveksam till Humanisternas ansökan.

onsdag, december 06, 2006 3:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

Varför skulle humanisterna inte vara en livsåskådningsorganisation? Jag är bara nyfiken på dina argument.
Har inte full insyn i frågans problematik, men för mig känns det inte alls främmande att se på ateism som en tro. Kanske inte en religion, men absolut en livsåskådning.

Jag har alltid känt en automatisk motvilja mot personer som är alltför säkra på sin sak - vad det än må vara dom tror att dom vet - och att erkänna sig som ett alternativ på samma nivå som andra livsåskådningar kan väl vara ett bra grepp i kampen mot epitet som "totalitära humanisterna" och dylikt.

Men upplys mig gärna om farorna.
/saom - lika delar ateist och agnostiker enligt nygjort religionstest.

fredag, december 08, 2006 10:10:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Humanisterna är som jag ser det just en livsåskådningsorganisation, och inget trossamfund. Jag tror inte att livsåskådningsorgansation är ett begrepp som lagstiftningen använder sig av i det här sammanhanget, utan det är en utvidgning av begreppet som Sturmark har gjort.

En av poängerna med Humanisterna är väl att utgöra ett alternativ till trossamfunden? Att då säga "Vi är också ett trossamfund" upplever jag som problematiskt.

Dessutom ingår det i antihumanisternas retorik att utåla humanismen/ateismen som religioner med precis samma mekanismer som de "riktiga" religionerna. Och det håller jag helt enkelt inte med om.

måndag, december 11, 2006 8:17:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home