lördag, april 07, 2007

Humanisterna tramsar

Jag tycker att Förbundet Humanisterna behövs. Religionerna flyttar fram sina positioner i samhället, och då är det viktigt med en kritisk röst som utmanar och ifrågasätter. Därför blir jag besviken när jag läser om vad Humanisterna lägger sitt viktiga krut på: Hotellbiblar. Alltså hur bär man sig åt för att bli kränkt av att det ligger en bibel i byrålådan på hotellet? Hur går det till?

Humanisterna gör sig själva stor skada genom att lägga energi på ickefrågor som hotellbiblar. De försvagar sin trovärdighet i debatten och undergräver sin position som diskussionspart.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Benzocaine said...

Humanisterna har inte bedrivit någon kampanj och Stefan Jansson har aldrig uttalat ordet "kränkt" i sammanhanget. (Han kan ha använt det i något helt annat sammanhang, kanske angående rasism eller så, det kan jag inte uttala mig om).

Det hela är en smutskastningskampanj från frälsningssoldagen Emanuel Karlsten.

http://blog.ateism.se/2007/04/08/bibelfria-hotellrum-en-sjalvklarhet/

lördag, april 14, 2007 4:56:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

I Sydsvenskan läste jag:

Stefan Jansson är medlem i Humanisterna, en förening som verkar för en sekulär (icke-religiös) livssyn. Han mejlade Scandic och hävdade att biblar på hotellrum är kränkande både för ateister, muslimer och andra.

Har Sydsvenskan felciterat Jansson?

söndag, april 15, 2007 11:21:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home