onsdag, juli 25, 2007

Artikel som motmedel

Ibland är jag bra blåögd. Hur kunde jag missa anledningen till Världen Idags hatbrottsartikel igår? De visste självklart att domen i målet mot mannen som satte en yxa i ryggen på en RFSL-anställd i Stockholm skulle komma idag, och publicerade artikeln som motmedel. Precis som vanligt. Det gäller att hålla ordning på kalendariet. Precis efter överfallet gjorde de allt för att få det att inte verka vara ett hatbrott. Jag skriver mer om domen senare. Nu är det natt.

7 Comments:

Blogger Fred said...

Jag gråter inombords när jag läser i Världen idag... Känner mig bara mer och mer störd över att vara homo i en värld där det finns människor som gör allt för att se till att vi inte får samma rättigheter som alla andra.

Jag accepterar deras kärlek. Då får dom fan ta och respektera min kärlek.

onsdag, juli 25, 2007 9:40:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Ack, det där argumentet håller inte en tum, då kommer de dragande med pedofilerna och deras kärlek...

Visst gråter man, visst gör det ont. Men jag har trubbats av efter mina år med tidningen. Nu känns det som jag har någon sorts professionellt förhållande till vad de skriver. Jag vet inte om det är rätt väg att gå. Allra bäst är förstås att inte läsa den över huvud taget.

onsdag, juli 25, 2007 9:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte varför de är så måna om att inte göra det till ett hatbrott, de borde uppmuntra homofobi. Även om Den homosexuelle är älskvärd så kan han/hon ju förtjäna en yxa i ryggen för sin LIVSSTIL, den som grämer oss så. Det skulle glädja oss. Och chansen är ju enorm att personen ändå var pedofil. Yxa på I say! (Om det inte vore för det där budordet, ack.)

onsdag, juli 25, 2007 10:33:00 fm  
Anonymous Fredrik said...

Låt mig först klargöra: Jag håller helt med om att den obehagliga tidningen Världen Idag har en tydligt homofientlig agenda men tycker du inte att Anders Isakssons artikel väcker vissa frågor?

För den medlem av en majoritetsgrupp som blir utsatt för exempelvis misshandel så är ju brottet lika hemskt som för den homosexuelle som blir misshandlad.

Straffet blir ändå hårdare för den som gjort sig skyldig till misshandeln av den homosexuelle eftersom det klassas som hatbrott
(och förstås ofta är ett resultat av hat gentemot en viss sexuell läggning)

Eftersom så pass många homosexuella utsätts för brott just beroende på att de är homosexuella gör ju förstås att samhällets resurser bör satsas där för att förebygga sådant.

Men i det enskilda fallet, är det rättvist för den misshandlade att brottet bedöms hårdare beroende på gärningsmannens avsikter?

Jag vet inte, men det är intressant att diskutera.

onsdag, juli 25, 2007 12:09:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag vet inte heller, men det är intressant att diskutera :-)

Som jag påpekat tidigare tycker jag inte att hets mot folkgrupp-paragrafer och hatbrottsförordningar är särskilt lyckade. Jag kan inte säga att jag är en försvarare av dessa lagar eller att jag argumenterar för att de ska finnas. Det jag gör är att reda upp i den djungel av avsiktliga missuppfattningar som dessa lagar omgärdas av. Världen Idag problematiserar ju till exempel bara att homosexuella och muslimer omfattas av lagen om hets mot folkgrupp. Inte att den också gäller judar eller de själva som kristna. Jag är nyfiken på vad tidningen tycker. Ska homosexuella och muslimer strykas ur lagarna, eller ska lagarna strykas i sin helhet?

Jag vill bara understryka att en misshandel av en homosexuell bara i undantag är att betrakta som hatbrott, och det är när vederbörande misshandlas just på grund av att han är homosexuell. Inte om han misshandlas i ett slagsmål över en felparkering. (Fast det här visste du förstås...)

Jag vet inte om det är rätt eller fel. Om man tycker att det är fel tycker jag man kan argumentera för att straffskalan för t.ex. misshandel ska höjas till hatsbrottsnivå vid alla tillfällen. I

onsdag, juli 25, 2007 2:50:00 em  
Anonymous Fredrik said...

Tyvärr tror jag att tidningen följer sin inkonsekventa linje och gärna ser hårdare lagstiftning mot blasfemi mot kristendomen men knappast för hets mot homosexuella.

Värst är ändå dagens ledarstick där könsneutrala äktenskap på ett mycket raffinerat sätt knyts ihop med rasbiologi.

Ett typiskt och skrämmande exempel på gulit by association.

Tyvärr finns inte artikeln på nätet.

onsdag, juli 25, 2007 4:10:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Ja jag hörde talas om den ledaren och har sökt efter den. Dålig uppdatering nu på sommaren. Men den borde komma upp förr eller senare. Jag har läst liknande resonemang förut...

onsdag, juli 25, 2007 4:13:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home