måndag, juli 02, 2007

Beyond Ex-Gay-länkar

Igår avslutades Beyond Ex-gaykonferensen som hållits i Irvine, Kalifornien, samtidigt som Exodus höll sin Freedom-konferens för kristna som vill bli av med sin homosexualitet. Beyond Ex-Gay är ett initiativ för människor som under många år kämpat med detta, men upptäckt att det inte fungerar. Rörelsens grundinställning är att det inte är intressant OM förändring är möjlig, utan VARFÖR och till vilket PRIS.

Här nedan är några länkar till några bloggar som rapporterar från konferensen:

Beyond ExGay
Peterson Toscano
Box Turtle Bulletin
ExGay Watch

Bland de senaste nyheterna kan man läsa att ett antal före detta Exodus-ledare bett om ursäkt för den skada de åsamkat folk som kämpat med sin tro och läggning, samt att heterofieringslägret Love In Action lagts ned.

9 Comments:

Blogger Noa Resare said...

Tyvärr är det inte hela Love In Action som lagts ned utan bara Refuge, det speciella program som endast riktar sig mot personer som är yngre än 18 år.

måndag, juli 02, 2007 6:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det var tur att det inte var hela Love In Action. De gör ett viktigt arbete. //Samuel

torsdag, juli 05, 2007 1:59:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Här skriver en med erfarenhet från Love in Action.

torsdag, juli 05, 2007 2:03:00 em  
Anonymous Anonym said...

Mmm, tråkigt. Vad vill du ha sagt med det? Jag kan ta fram negativa vittnesbörd från massor av verksamheter. Vad vill du ha sagt?

torsdag, juli 05, 2007 3:47:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Att Ex-gay-rörelsen krackellerar och håller på att implodera.

torsdag, juli 05, 2007 3:50:00 em  
Anonymous Björn said...

Samuel, så länge som du hämtar din bild av världen från Livets Ord och deras genom- lögnaktiga smörja "Världen igår" så kan du lika väl tro på tomten.

Det som är upprörande mer än något är att ni fundo- kristna är så besatta av oss homos och våra liv så att ni gladeligen ljuger, sprider osanningar och propaganderar och hetsar.

Läs mer om hur dina fundo polare i USA kokade ihop lite lögner häromveckan i samband med antigay konferensen i Californien:

http://www.truthwinsout.org/

I min Bibel står inget om hur just lögner skulle vara ett sätt att komma närmare Gud? Men jag kanske inte har samma Bibel som du Samuel :-)

söndag, juli 08, 2007 11:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Björn:

1. Världen igår känner jag inte till någon tidning som heter. Om du däremot syftar på Världen idag och har missuppfattat namnet på tidningen, så kan jag uplysa dig om att tidningen är oberoende kristen och inte bunden till en enskild kyrka eller samfund. Livets ord har inget inflytande över vad som skrivs i tidningen eller vilken bedömning man gör av olika nyheter. I styrelsens ledning syns personer från både trosrörelse, pingströrelse mm och i redaktionsledning finns i dagsläget representanter från tre olika samfund, Missionskyrkan, trosrörelsen samt svenska kyrkan.

2. Om fundo-kristna är ett slang för fundamentalist, så motsätter jag mig detta epitet och ber dig att inte kalla mig detta igen. Jag kan glatt berätta för dig att jag på intet sätt är besatt av homos och känner väldigt få inom kyrkan som är det. Jag skulle uppskatta att cirka 0,00001% av det som sägs mellan kristna vänner och från talarstolen i de sammanhang jag rölr mig berör frågan om homosexualitet. Orsaken att frågan ändå debatteras, främst i kristen media och inte så mycket böand "lekmän" är att den har ett principiellt värde. Huruvida Bibelns ord är sanna och vi har rätt att predika dem och utifrån dem.

3. Jag har inget intresse av att ljuga eller sprida osanningar, än mindre att göra det glatt. Däremot verkar din egen sk argumentation bygga på de principerna.

4. Huruvida de kokat ihop lögner eller ej är jag fn oförmögen att avgöra. Klart är dock att du inte kan använda det för att sänka allt du inte gillar till botten. Lär dig att acceptera att det finns människor med andra åsikter än dina, så blir det lättare för dig att leva i en demokrati. Men behöver inte gå i taket så fort ngn säger ngt man ogillar.

5. Var har jag ljugit? Visa mig det, är du snäll.Du griper saker ur luften och påstår saker som inte finns ngn grund för. För din information är lögn en synd i Bibeln. Det gäller även homosexualitet. Men jag kanske inte har samma Bibel som du, Björn. =0)

onsdag, juli 11, 2007 2:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tor: Det varken hoppas eller tror jag. För varje människa som vitnnar om att de kommit ut ur fångenskap och ut i frihet är en sådan glädje att höra. INte sant?

onsdag, juli 11, 2007 2:31:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Självklart är det glädjande med människor som genomgår förändringar i sitt liv som de upplever som positiva. Jag har absolut inget problem med personer som säger sig ha blivit heterosexuella. Problemet uppstår när de tillämpar den kollektiva principen att det var som möjligt för dem, ÄR och SKALL vara möjligt för alla andra i samma situation.

Problematiskt blir det också när förändringen inte är så ärlig som den påstås vara.

onsdag, juli 11, 2007 2:43:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home