måndag, augusti 06, 2007

AFA fick tillstånd att delta i Prideparaden

Uppdaterad kl 22.24

I lördags gick Prideparaden av stapeln med 45000 deltagare och 300000 åskådare enligt SvD. Det hela tycks ha avlöpt utan några större problem, vilket är glädjande. Jag har aldrig gått i paraden själv, men sett den vid två-tre tillfällen och alltid fyllts av värme och visst mått av lomhördhet.

Idag uppmärksammar Politikerbloggen att "vålds- och terrororganisationen AFA" — Antifascistisk Aktion deltog i paraden och misshandlade en nazist. Här skryter de om det på sitt sedvanligt våldsförhärligande sätt.

Jag har ännu inte hittat kommentarer på några nazistiska sajter än, och det är inte troligt att det kommer några heller. De väljer nog att tala tyst om att en "patriot fick på käften under bögparaden"...

Politikerbloggens texter:

Våldsorganisationen AFA deltog i Prideparaden — skryter om misshandel på hemsidan

Sofia Sjöö om AFA:s medverkan: "De var lugna"

Fredrik Federley: "Oacceptabelt, en ren förolämpning"

Magnus Andersson: "Absurt att de får delta i paraden"

7 Comments:

Blogger Noa Resare said...

Nämen snälla nån, så otroligt aningslöst och klantigt av prideledningen. Har de över huvud taget tänkt på att de har sponsorer? Utan en kraftull ursäkt och tydlig policy inför framtida parader är detta nog något som kan ta död på pride som vi känner det, med stor scen och dyra arrangemant.

måndag, augusti 06, 2007 6:20:00 em  
Blogger Christian BK Aasvestad said...

En israelisk kompis av mig blev attackerade av en tjej därför att han bar en israelisk flagga i prideparaden.

Hon sparkade honom och försökte ta hans flagga och sedan klöste hon honom så han fick blodiga rivsår.

Kanske hon hörde till samma gäng?

måndag, augusti 06, 2007 8:42:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

noa
Point taken. Medger överdriven tykenhet.

cbka
Helt otroligt.

måndag, augusti 06, 2007 9:52:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag formulerar om texten.

måndag, augusti 06, 2007 10:23:00 em  
Anonymous Björn said...

Jag som är homosexuell och tillhör liberal/höger falangen politiskt får skrämselhicka när jag ser att den genom vidriga organisationen AFA tillåts delta i Priden. Blir särskilt illa berörd när jag läste inlägget ovan vad gäller Christians vän också.

Mina homosexuella och hetrosexuella umgängeskrets har väldigt lite, om något alls, gemensamt med våldsverkarna hos AFA och jag vill inte på något sätt att de ska kopplas ihop med mig.

Varför är homorörelsen i Sverige så ihopkopplad med extremvänstern och tror att homosexualiteten sitter i mängden piercings man har i kinderna, tungan och läpparna snarare än just det faktum att man blir kär i personer av samma kön?

tisdag, augusti 07, 2007 7:23:00 fm  
Blogger Jens said...

Nej, det var inte en av AFA-hekto dom var kollade av polisen hela tiden och att attackera nån med Israelflagga är trots vad folk vill hitta på inte nåt dom sysslar med. Antinationalism sysslar dom med men det där är inte antinationalism och skulle ses ner på lika mycket om inte mer inom deras egna led.

Klart AFA ska få gå med, tydligen så har man missförståt deras närvaro.

onsdag, augusti 08, 2007 9:23:00 fm  
Blogger Christoffer Smitz said...

Själv tycker jag nog inte organisationer med antidemokratiska arbetsmetoder har något i ett pridetåg att göra. Inget i samhället för övrigt heller för den delen.

AFA gör betydligt mer skada än nytta.

onsdag, augusti 08, 2007 9:42:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home