fredag, november 30, 2007

Evangelikalt hat sprids i öst

Jag har tidigare skrivit om antigayaktivisten Scott Lively, och planerar ett längre inlägg om honom och det han står för. Men just nu finns det så alarmerande uppgifter om honom och hans verksamhet att det genast måste offentliggöras.

Scott Lively är en kristen antigayaktivist som verkar i klassisk historierevisionistisk tradition. Hans viktigaste tes är att nazismen inte var homofientlig, utan tvärtom uppbyggd kring homosexuella nätverk och organisationer. Denna tes utvecklar han i sin bok The Pink Swastika, som jag skrev om i det här inlägget. Så här kan det låta i boken:

Precis som sina nazistiska föregångare saknar dagens homosexuella skrupler. Homosexualitet är framförallt en rovdjursmässig besatthet som strävar efter att dra de svaga och godtrogna med sig i fallet.

Men det är inte det jag ville komma fram till just nu...

Lively har på senaste tiden förlagt sin verksamhet till Baltikum och Ryssland, för att kväva den begynnande homosexuella emancipationen i sin linda. Han har explicit utropat just baltikum till "det nya slagfältet" i kriget mot homosexualiteten. Detta är delar av världen där homosexuella redan har det mycket svårt och lider av diskriminering, förföljelse och våld. Han uppmanar människorna i länderna han missionerar i att göra motstånd mot homosexuellas kamp för förbättrade villkor, för att inte "falla offer för den destruktiva homosexuella planen".

Filmen nedan är från ett bönemöte i Novosibirsk. Lyssna på publikens reaktioner och få en känsla för hur stämningarna mot homosexuella är i det land där Scott Lively sprider sitt budskap om att "homorörelsen är den farligaste politiska rörelsen i världen."



Uppdatering
Läs mer om fallet Lively beskriver i artikeln Killed in Broad Daylight. Tack till Björn för tips.

19 Comments:

Anonymous Kalle said...

Det är ju sjukt billiga poäng som Scott Lively eftersträvar. Klart han blir uppskattad när han porträtterar ryssarna som moraliska försvarare i det dekadenta Amerika.

fredag, november 30, 2007 9:43:00 fm  
Anonymous Björn said...

Vad som gjorde mig så ledssen så att jag började gråta när jag såg detta är att det Mr Lively kallar för en olycka i Sacramento av en, enligt Mr Lively "berusad gay man som blottade sig" i själva verket är ett mord begånget av homofoba ryska immigranter.

Att se hur publiken i Ryssland applåderar och skrattar över ett mord på en annan människa och samtidigt bekänner sig som kristna .....jag grät i timmar efter att ha sett detta. Vi ska inte glömma heller här att våra svenska företrädare från den kristna homohatar- sidan, Livets Ord, ger miljonbelopp till just Ryssland och Baltikum i syfter att stödja den blossande homofobin. Så riktigt sorgligt och motbjudande.

Läs mer här om det tragiska mordet:
http://www.advocate.com/issue_story_ektid50477.asp

Mitt hjärta blir varmt när jag ser hur befolkningen i Sacramento sluter upp mot detta spirande hat från den kristna fundamentalisterna:

http://www.youtube.com/watch?v=6RUglY8p_fc

Vad har gått fel med kristendomen idag när den tar sig utryck i form av mord? Vad har gått fel när en samling på flera hundra ryska kristna människor applåderar åt detta och skrattar samtidigt?

Kom herre kom snart....

fredag, november 30, 2007 10:03:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"Vad har gått fel med kristendomen idag när den tar sig utryck i form av mord? Vad har gått fel när en samling på flera hundra ryska kristna människor applåderar åt detta och skrattar samtidigt?"

Inget har gått fel. Det bara är som det alltid har varit. Sorry.

fredag, november 30, 2007 11:57:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Björn: Dina oerhörda anklagelser och ditt förtal av Livets ord där du alltså helt ogenerat anklagar dem indirekt för mord är snart föremål för polisanmälan. Skärpning!

fredag, november 30, 2007 2:43:00 em  
Anonymous tp said...

Notera hur Lively poängterar att det fanns barn i parken i relation till att den homosexuelle mannen hade tagit av sig kläderna, men inte i relation till att den ryske mannen slog ihjäl honom.

fredag, november 30, 2007 3:56:00 em  
Anonymous JOCA said...

Hur man ANONYMT kan hota med polisanmälan är mig fullständigt främmande!
Förnekar du, "Anonym" att livets ord betalar pengar till den organisationen? Redovisa gärna dina källor i så fall.
Annars kan du ta din polisanmälan och skicka den till Novosibirsk. För här, i ett demokratiskt land, hör den inte hemma.
Jävla skrämseltaktik och skitsnack från dig! Jag blir så förbannad.

Om Björn skulle bli polisanmäld, så är jag beredd att backa upp honom.

fredag, november 30, 2007 8:02:00 em  
Anonymous Björn said...

Svar till anonym;

Vad hotar du mig med igen? Vad har jag anklagat din församling för som inte stämmer igen?

Var det inte ni kristna fundamentalister som nyligen skrek er hesa i att att befria "pastor" Åke Green för just hans rätt till yttrandefrihet och hans rätt att få sprida sitt hat?

Vad gäller min rätt till att få visa på lite sanning i debatten?

Tro inte för en enda sekund att jag blir rädd av fundamenalistiska kristna hot. Jag har hundratals hot från er i min inbox efter alla år på internet. Jag börjar bli van.

Kanske var det du som skickade det senaste föresten?

fredag, november 30, 2007 11:14:00 em  
Anonymous Daniel Giertz said...

Enligt svensk lag så finns det inte något sådant som förtal av orgasnisationer och företag, bara mot privatpersoner. Man kan hävda att Livets Ord på sin hemsida uppmanar till mord av homosexuella, eller att RFSL på sin sida hyllar pedofili, eller att McDonalds har människokött och heroin i sina hamburgare,och man kan inte bli stämd för det.

Om vi bortser från det juridiska, och ser till det debattmässiga: Man kan inte bevisa en negativ sats. Du, Joca, ber den anonyme att redovisa sina källor till att Livets Ord inte betalar till någon homofob organisation i Ryssland. Han behöver inte redovisa det. Bevisbördan ligger på den som hävdar att de gör det, eller har du månne några källor på att Socialdemokraterna *inte* betalar pengar till narkotikasmugglare?

lördag, december 01, 2007 6:26:00 fm  
Anonymous JOCA said...

Daniel, du har helt rätt. Jag blev så jäkla arg att jag inte tänkte mig för. Men på något sätt var nog tanken att "anonym" skulle träda fram (fåfängt, jag vet) eller att man i så fall kunde redovisa vad man skänker sina pengar till i Ryssland. Vilket de inte heller behöver göra, det är sant - men då ska man inte heller "hota" med lagliga åtgärder.

Så.

I övrigt står jag för det jag har sagt. Sådana organisationer är av ondo. Att hävda kristenhet och föda hat, det är ju helt absurt! Tack och lov för att jag inte är med i en sådan fascistisk organisation.

lördag, december 01, 2007 9:34:00 fm  
Blogger Fred said...

Björn: Vad kan jag läsa om Livets Ords koppling till Ryssland? Det låter intressant.

lördag, december 01, 2007 10:36:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Jag vet inget om Livets Ord har några kopplingar till Ryssland eller om de ger pengar till homopreventivt arbete. Har du uppgifter om det, Björn, så får du gärna redovisa dem.

Det jag med säkerhet vet är däremot att Världen Idag ger moraliskt stöd åt homopreventivt arbete i Baltikum, med den uppenbara målsättningen att kväva den framväxande homoemancipationen i sin linda. Tidningens många och beundrande artiklar om det antihomosexuella klimatet i Lettland är bra exempel. Det faktum att man kan hitta Världen Idag-texter på en estnisk antihomosexuell sajt är ett annat exempel.

lördag, december 01, 2007 5:47:00 em  
Anonymous Björn said...

Jag ser att mitt inlägg gett upphov till frågor, glädjande.

Låt mig börja med att konstatera att mina påståenden om Livets Ords representation i Ryssland och Baltikum idag kan bekräftas genom att till exempel besöka Livets Ords egna sidor på:

http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=762

Här är dom öppna med att visa sitt engagemang.

Problemet i övrigt med Livets ord är ju just deras ställning som förening och deras ambition att dölja sin verksamhet och vilka rörelser man finansierar och driver.

Livets ord hittar vi under många namn idag tex, Insamligen Helping Hand:

http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=77-AV_ID=663336,00.html?from=latestnav

Ny Generation:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=544990

Tidningen Världen idag:

http://www.perkornhall.se/LivetsOrd/varldenidag.htm

Viljan att maskera sin inblandning är genomgripande och smutsig.

Jämför till exempel med deras fanatiska vilja att maskera sitt 75% ägande i tidningen Världen idag genom att hävda att ägandet är diversifierat genom ytterligare 900 aktieägare (mestadels medlemmar i församlingen) med så få som några aktier var :-) Det största skämtet av alla skämt i ambitionen att maskera, dölja, förljuga.

Jag kan alltså visa på Livets Ords förekomst i Ryssland (Word of Life är det engelska namnet)här:

http://wolarm.org/index.php?id=2&sid=49

http://www.eaec.org/svenska/LivetsOrdBakomFasaden1.htm

http://www.hejryssland.se/index.php?height=768&width=1024&id=seder&id2=&kortnr=

bland annat.

Däremot kommer jag inte kunna styrka deras homofientliga arbete annat än genom paralleller till den bild av homosexuella som församlingen i Sverige när och sprider genom till exempel tidningen Världen idag.

tisdag, december 04, 2007 8:59:00 fm  
Anonymous Björn said...

Hittade till sist en församlilng i Ryssland som förmodligen är influerade och betalda av Livets Ord i Sverige, inte minst med tanke på det "Livets ord klingande namnet: New Generation.

http://translate.google.com/translate?u=http%3A//www.ng.lv/rus/ngtv/konferencia__noabr__2007/smotret__zapis_/%3Fdoc%3D3546&hl=en&langpair=ru|en&tbb=1&ie=UTF-8

Motbjudande med detta hat, verkligen.

tisdag, december 04, 2007 2:40:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Enligt wikipedia har Ulf Ekman samarbetat tätt med New Generation Church, men i mars 2004 ska samarbetet ha upphört pga doctrinal disagreement.

New Generation Church är det samfund som ligger bakom den ökända antigayorganisationen NoPride i Lettland. Det är också inom ramen för New Generation som extremisten och historierevisionisten Scott Lively har verkat på sista tiden. Videon i detta inlägg är förmodligen från ett New Generation-möte. På Box Turtle Bulletin finns det en lång rad texter med kommentarer om Livelys verksamhet inom ramen för New Generation Church. De är långa, men mycket skrämmande och läsvärda. Här är det senaste inlägget, och i botten av det finns det länkar till de tidigare i serien.

tisdag, december 04, 2007 3:09:00 em  
Anonymous Daniel Giertz said...

Hänvisar du till EAEC som en trovärdig källa? De är en antisemitisk organisation. På http://www.eaec.org/svenska.htm hittar man artiklar med åtskilliga exempel på detta. Ett exempel:

"Man har påstått att Sions äldstes protokoll skulle vara en förfalskning. Om det är sant så måste det vara en otroligt skarp hjärna som tänkt ut denna förfalskade plan och kunnat göra den till en förutsägelse över historiens utveckling fram till våra dagar. Protokollen har funnits i omlopp sedan slutet av 1800- talet. De är 24 till antalet och de lägger upp en plan för en världsregering och hur man steg för steg skall erövra jorden. Sedan protokollen upptäckts har de haft en blodig historia. Det har varit mycket svårt att få dem tryckta. De som publicerat dem har råkat ut för mystiska dödsfall. Det publicerades första gången i Ryssland år 1901 av professor Sergius A Nilus. År 1906 fördes det till England av en vän till Nilus, G Butni och en kopia deponerades hos Brittiska Museet den 10 augusti 1906."

Du hittar där också artiklar som säger att judarna låg bakom WTC-dådet, och citat som "Som den jude han är, kanske Åke Bonnier hellre vill bryta ner än bygga upp."

Du hittar hur mycket sådana här exempel som helst, på deras hemsida.

onsdag, december 05, 2007 2:52:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

En klar miss. Men man behöver inte EAEC för att konstatera Livets Ords band till New Generation Church.

onsdag, december 05, 2007 8:41:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Som kristen får jag rysningar när jag ser hur församlingen reagerar. Dock borde det vara klart att det inte är på långa vägar hela församlingen som applåderar. Så dra inte alla över en kam.

Att sedan göra starka ihopkopplingar med LO och nästan indirekt anklaga dem för att sprida sådant hat som leder till dråp är ett stort påhopp.

Lyssnar ni också tydligt så tillrättavisar Lively de som applåderar. Han är tydlig när han säger att han vill få homosexuella frälsta inte mördade. Det är ju en gigantisk skillnad! Jag vet inget om Lively annars men av det folk har skrivit blir jag rädd.

En tanke bara, hur kan en sådan extrem litet videoklipp vara måttståcken för många? Det är som att man inte inser att de kan tas ur sitt sammanhang eller vad som helst. Mer kritiskt tänkande från alla håll.

onsdag, december 05, 2007 9:53:00 fm  
Anonymous Björn said...

Till Daniel Giertz, tack för du gjorde mig uppmärksam på källan EAEC. Jag missade helt. Jag skäms här särskilt som jag alltid är noga med att visa källornas starka innebörd för faktan. En klar miss av miss av mig.

Jag vill verkligen inte bidra till att framföra antisemitiska källor, tvärtom som alla som känner mig vet så detta var fett klantigt av mig. Jag surfade bara runt och hittade artikeln.

Tack igen för du gjorde mig uppmärksam.

Dock kvarstår min bild och mina uppgifter om Livets Ords involvering i Ryssland och Baltikum.

onsdag, december 05, 2007 7:18:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Anonym

Poängen i mitt inlägg var som jag skrev att uppmärksamma vilka stämningar mot homosexuella som råder där Lively sprider sitt budskap. Jag försöker inte dra alla kristna över en kam.

Det är ett kort klipp, det är sant. Vill du ha ett större sammanhang och veta mer om Scott Livelys verksamhet inom New Generation Church (som fram till 2004 hade nära relationer till Ulf Ekman och Livets Ord), rekommenderar jag texterna på Box Turtle Bulletin som jag länkade till här ovan. Här kommer de igen: LÄNK. Längst ner på sidan ligger de övriga delarna serien om Lively och New Generation.

onsdag, december 05, 2007 10:12:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home