torsdag, november 22, 2007

Homoäktenskap stärker samhället

Nyligen kom Faghag – en bok om kvinnor som älskar bögar av Linda Leopold (Fredrik Strages flickvän. Det hör inte hit, men jag kan inte låta bli att nämna det). Den bästa delen av boken är reportagen från USA, där hon bland annat intervjuar Amity Pierce Buxton, 78 år. 1983 kom hennes man ut som homosexuell efter 25 års äktenskap. Hon upptäckte ganska snart att hon inte var ensam om den erfarenheten, och startade Straight Spouse Network för att stötta makor och makar i samma situation.

Att homosexuella gifter sig med någon av motsatt kön för att tillfredsställa familjen, kyrkan, samhället och förväntningarna är tyvärr ingen ovanlig företeelse, och oftast klarar den homosexuelle inte av att leva i lögnen. Resultatet blir oftast skilsmässa och splittrade familjer. I USA räknar man med att det finns ungefär två miljoner straighta kvinnor och män som är eller har varit gifta med homosexuella. Jag citerar ur boken:

Idag hjälper Straight Spouse Network runt sju tusen fruar och män. Fortfarande är kvinnorna i majoritet.[...] Genom åren har Amity personligen varit i kontakt med ungefär fjorton tusen straighta fruar och män, vilket enligt henne bara är en droppe i havet.
[...]
– Vi vill slippa se fler äktenskap mellan homosexuella och straighta under falska förutsättningar, som slutar i skilsmässa coh splittrade familjer. Men ännu viktigare: Vi stöttar dem av respekt för den mänskliga värdigheten och medkänsla med alla Guds barn! säger Amity.
[...]
– En av de saker som motiverade mig att starta Straight Spouse Network var att ha upplevt den kamp min ex-make genomled. Det var så ironiskt. Han försökte göra det rätta och fördärvades av det. Jag vill inte att någon annan ska behöva gå igenom samma sak.
[...]
– Tror du att äktenskap mellan straighta och homosexuella kommer att försvinna i framtiden? undrar jag.
– Nej, men de kommer att bli ovanligare. Jag önskar att det inom en snar framtid inte kommer att behöva finnas några homosexuella i garderoben längre. Men det kanske är för mycket att hoppas på, säger Amity.
[...]
– Det långsiktiga målet är att påverka opinionen, säger Amity. Om två människor älskar varandra och vill bilda familj, och de råkar vara bögar eller lesbiska – låt dem göra det! Tillåt dem! Stötta dem! Gör det lagligt för dem att gifta sig och skaffa familj. Om ni inte gör det kommer det bara bli fler skilsmässor. Äktenskapet som institution kommer att försvagas snarare än stärkas. Att låta bögar och lesbiska ingå egna förhållanden och bilda egna familjer är stärkande – inte bara för äktenskapet som institution, utan för hela samhället.

Självklarheter, självklarheter, självklarheter... Men tyvärr inte för alla. Läs till exempel hur Conservapedia – "The Thrustworthy Encyklopedia" – inleder sin artikel om Same Sex Marriage.

The same-sex "marriage" movement is seeks to destroy the sanctity of marriage by using political power to enforce a redefinition of the concept. The aim is to prevent any criticism, particularly religious-based criticism, of homosexual relationships.

Den bristande empatin och den demoniserande vinkeln är stötande, motbjudande och grotesk. Men detta är vad den konservativa och kristna lobbyn försöker inbilla opinionen att det handlar om. Vi har samma tongångar i Sverige, särskilt genom tidningen Världen Idag.

Jag publicerar inom kort en recension av Linda Leopolds bok.

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad Tor Billgren är intresserad av...

Världen idag
Demonisering
Demonisering
Världen idag och Demonisering
Kristna lobbyn, kristna högern och Världen idag
Demonisering

Intelligent (NOT)

torsdag, november 22, 2007 8:47:00 em  
Anonymous Sanna said...

En liten FAQ för anonym.

Q: Vad heter Tors blogg?
A: antigayretorik

Q: Vilka sysslar med i huvudsak antigayretorik och demonisering av gayisar?
A: Kristna lobbyn, kristna högern och Världen idag

Blev du lite klokare nu?

torsdag, november 22, 2007 9:31:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Detta är så typiskt. Jag skriver om konkreta fall av mänskliga tragedier, hur de påverkar de inblandade, och hur de på grundval av sina erfarenheter förslår att problemet skall lösas. Men det rinner av dig som vatten på en gås. Det gäller att förhärda sig, eller hur, Anonym? Låtsas som att det inte är människor det handlar om.

Men du har delvis rätt i det du skriver. Mina intressen på denna blogg är saker som demonisering, Världen Idag och den kristna högern. Bloggen utger sig inte för att handla om något annat än just detta. Läs texten i sidhuvudet. Det är vad bloggen handlar om. Men inte det enda jag intresserar mig för. Här kommer et axplock av lite andra intressen så att du inte går omkring och tror att jag låter den antihomosexuella retoriken förstöra hela mitt liv:

The Jet Set Junta. Blogg om populärkultur där jag medverkar.

Konstrelaterat. Mina texter om konst, dans och teater.

Skuta som jag är styrman på om somrarna.

Radioprogram som jag producerar ibland.

Jag gillar även att resa, och planerar för närvarande för en resa i Provence alldeles före jul. Måste försöka lära mig lite franska tills dess.

Nu vet du lite mer.

torsdag, november 22, 2007 9:40:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag glömde att nämna att jag älskar Tintinserierna, att jag gärna experimenterar i köket och spenderar tid och pengar på restaurang, att tämligen nyligen tjänstgjorde i ubåtsvapnets internationella styrka, att jag är synnerligen intresserad av ljud, och att jag gillar att styrketräna (under förutsättning att jag får lyssna på P1 samtidigt). Här ligger ett föråldrat CV.

Nu vet du ännu mer, Anonym. Och om dig vet vi inte ens ditt namn. Om det inte är du som är Samuel, förstås.

torsdag, november 22, 2007 10:11:00 em  
Anonymous TP said...

Ja det är så typiskt bögar att försvara sin rätt att få leva ett fullvärdigt liv istället för att ta motståndarens sagoargument på allvar, gå i celibat och idka förbön. Ointelligent värre!

fredag, november 23, 2007 12:27:00 fm  
Anonymous Björn said...

? Wow! Tp...vad sa du ovan egentligen? Vem är ointelligent här....

torsdag, november 29, 2007 10:27:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home