tisdag, december 25, 2007

Bögar föreslås få bli blodgivare

Förra veckan fick Sveriges sjukvård en ovärdelig julklapp. Då beslöt Socialstyrelsen nämligen att framlägga ett förslag om att "den permanenta avstängningen av män som har haft sex med män" skall ses över. Enligt Socialstyrelsens nya inriktning är det inte sexuell läggning eller grupptillhörighet, utan sexuellt riskbeteende som ska avgöra om man ska kunna vara blodgivare. Saken kommer att skickas ut på remiss i vår. Så God Jul, svensk sjukvård. Och grattis.

2 Comments:

Anonymous Bal said...

Jag läste också, men frågan är om all sex mellan två män är ett riskbeteende, så att det även framgent är omöjligt för en kille att ha en pojkvän och ge blod, eller om det är som med heterosarna, att det är partnerbyte som ger karantän. Någon som vet?

onsdag, december 26, 2007 5:41:00 em  
Blogger SixDays said...

jag undrar mest vad man kan få för straff i dagsläget om man går dit, säger "hej, jag är superstraight och har aldrig snaskat kotte!" och lämnar blod för att sedan ringa upp dem nån månad senare och säga "tja, jag är gay och har lämnat blod" . Har jävligt stor lust att göra det även om jag inte är 100% gay.

fredag, december 28, 2007 12:59:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home