fredag, december 14, 2007

Påven dehumaniserar homosexuella relationer

Jag vill bara understryka påvens sätt att dehumanisera homosexuella relationer (som jag berörde i förra inlägget) inte på något sätt är en lapsus eller någon form av retoriskt missöde. Tvärtom är det en sedan länge gällande strategi i Vatikanens kamp mot homosexualiteten. Så här skrev Joseph Ratzinger 2003, när han var chef för troskongerationen:

Sexual relations are human when and insofar as they express and promote the mutual assistance of the sexes in marriage and are open to the transmission of new life. (Ur Considerations regarding proposals to give legal recognition to unions between homosexual persons)

Läs mer i förra inlägget och i Dagen.

4 Comments:

Anonymous TP said...

Jag skulle vilja upprepa länken som Fredrik postade på förra inlägget. Den är högst relevant.

http://www.matthewfox.org/sys-tmpl/htmlpage6/

fredag, december 14, 2007 7:07:00 em  
Anonymous Manne said...

troskongregationen heter det väl?

onsdag, december 19, 2007 2:29:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det Kardinal Ratzinger som har skrivit hela texten? Kommer att behöva alla uttalanden jag kan få tag på av honom.

lördag, maj 16, 2009 11:12:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Ja som jag förstår det är det Ratzinger som står bakom texten. Men mycket av det som står i dokumentet är direkta citat ur Katolska Kyrkans Katekes. Det är bäst att du jämför med den innan du avgör vad som är Ratzinger och vad som är katekes.

lördag, maj 16, 2009 11:15:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home