torsdag, januari 31, 2008

Filmtips: My own private Idaho

Det KAN ju vara så att någon inte har sett Gus van Sants film My own private Idaho (1991) som sänds på SVT2 ikväll torsdag 22.25 (jag vet, det här tipset kommer skamlöst sent). Jag tycker absolut att den fortfarande håller, trots att den har mycket av jag-är-en-ung-regissör-och-vill-proppa-in-ALLT-i-min-film över sig. Shakespearesamplingen är ganska barnslig, men jag gillar den mycket. Fast allra bäst är Udo Kier som tysken Hans.

– Before I became a car salesman, I used to be a performer.

Föreställningen i motellrummet är en dekadent och tragikomisk filmjuvel.






Bilderna är snodda av Bloody Olga.

4 Comments:

Blogger Fred said...

Tyvärr har jag inte sett den, men jag har velat se den länge på grund av Udo Kier.

Jag tror att Gus nya rulle, om Harvey Milk kan bli riktigt bra. Sedan har jag väl också en lite fetisch för filmbios som utspelar sig på sjuttiotalet :)

fredag, februari 01, 2008 6:42:00 fm  
Blogger David Winther said...

Den fick en sjua på imdb.com vilket är ett kraftigt överbetyg då den var väldigt pretentiös.

Men den hade en behållning och det var shakespearpastishen i dialogen. Den var verkligen skön att höra. Den svenska översättaren gjorde ett tappert men marigt försök att hänga med i svängarna.

Jag skulle inte gå och se den för att få se Udo Kier slösa bort sin talang. Han gjorde bara några få minuter i filmen och dessa var rent patetiska.

Jag skulle ge den maxiamlt en 5:a på en tiogradig skala.

fredag, februari 01, 2008 4:11:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

En femma, det är inte så pjåkigt... Kul att du såg den. Är också imponerad av översättarens kamp.

fredag, februari 01, 2008 4:25:00 em  
Anonymous Björn said...

Jag älskar filmen, inte minst för att den uspelar sig i det USA som jag känner väl. Nu menar jag inte ur de sammanhang som sker i filmen :-) Utan naturen, miljön. De storslagna vidderna och det fantastiskt vacka USA.

måndag, februari 04, 2008 12:18:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home