torsdag, januari 10, 2008

Oumbärlig sajt för utsatta hbt-ungdomar

Oj, jag blev riktigt rörd när jag surfade runt på heder.nu. Sajten riktar sig inte bara till hbt-ungdomar i familjer med s.k. hederskultur, utan till alla personer som upplever att deras läggning eller könsidentitet är en reell eller potentiell orsak till allvarliga konflikter inom familjen. Här finns information om sexualitet, socialtjänst, rättigheter och användbara telefonnummer. Men också praktiska råd och tips om hur man ska gå till väga för att skaffa egen bostad om man blir utkastad hemifrån eller inte står ut att leva med sin familj längre.
När du ska tvätta så sortera efter färg och temperatur. Blanda inte vit och kulörta plagg i tvätten. Välj tvättmedel efter färg och temperatur. Tvätten blir inte renare om du lägger i extra tvättmedel. De flesta fläckar försvinner med vatten. Behandla fläcken snabbt.

Sajten har en panik-lämna-sidan-knapp som man kan trycka på om någon kommer in i rummet där man surfar, samt utförliga instruktioner om hur man raderar de spår i datorn som visar att man besökt sajten.

Heder.nu är gjord av RFSL Rådgivningen i Skåne. Mycket bra jobb, hörrni!

3 Comments:

Anonymous Henrikt said...

Mouhahaha. Eller?

måndag, januari 14, 2008 5:27:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Nej, jag var inte ironisk. Jag förstår nu att citatet kan verka löjligt i sammanhanget, men jag valde att lyfta upp en sådan småsak för att demonstrera sajtens bredd. När jag läser inlägget så här några dagar senare förstår jag att det lätt kan ses som ironi. Hm...

måndag, januari 14, 2008 5:35:00 em  
Anonymous Henrikt said...

Ja, det var så jag tolkade dig. Det var ordet "hörni" på slutet som lockade fram mitt mouhahaa.
Men det säger kanske mer om mig.

måndag, januari 14, 2008 6:15:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home