tisdag, februari 26, 2008

Antigayretoriken tillämpad på andra grupper

Här kommer ett kort exempel som belyser den tvivelaktiga retorik som AMOSO använder sig av (se föregående inägg):

Tänk er att man smyger in små kort med nedanstående text i förpackningar till traditionella flickleksaker:

Forskning visar:

SVARTA ÖVERREPRESENTERADE I AMERIKANSKA FÄNGELSER

I USA sitter 10 % av de unga svarta männen i fängelse. Motsvarande siffra för de vita är 2 %. Den som umgås och eller gifter sig med en svart man löper alltså mycket större risk att bli utsatt för, eller dras in i brottslighet. Därför: HÅLL DIG BORTA FRÅN DEM! (källa: BRÅ)

Detta är utpräglad och typisk antigayretorik, tillämpad på en annan grupp av människor. Det är otroligt märkligt att antigayaktivisterna inte märker i vilka vatten de trampar runt...

Kolla även denna underbara parodi: We're standing for the truth that negroes can change.

27 Comments:

Anonymous TP said...

"Det är inte individerna vi vänder oss mot, bara deras hudfärg."

tisdag, februari 26, 2008 2:39:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Tor!

Tack för intressanta blogginlägg...
Vill bara säga att det finns många kristna som inte delar Lindéns och andra konservativa "aktivisters" åsikter. Som kristen själv tycker jag att det är jobbigt att bli sammanblandad med dessa och har själv funnit mig i få "försvara" dessa åsikter, när jag säger att jag är kristen, trots att jag inte delar dom för fem öre...

Keep up the good blogging... Frid / Peter

tisdag, februari 26, 2008 2:53:00 em  
Anonymous Teas mamma said...

Peter: Jag är också troende, och kan också tycka att det är jobbigt när kammen dras över alla. Men min ilska riktas då (nästan) alltid mer mot dem som i Guds namn hatar och förtrycker, än mot dem som i frustration har svårt att skilja agnar från vete.

tisdag, februari 26, 2008 3:20:00 em  
Anonymous Daniel Giertz said...

Nu blev det väl fel i länkningen? Även texten "We're standing for the truth that negroes can change" pekar på Brås hemsida.

tisdag, februari 26, 2008 3:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Peter

"Som kristen själv tycker jag att det är jobbigt att bli sammanblandad med dessa och har själv funnit mig i få "försvara" dessa åsikter, när jag säger att jag är kristen, trots att jag inte delar dom för fem öre"

Det är väl något som kristna har gemensamt med muslimer. Att ibland bli ihopbuntade med de mest extrema grupperna inom respektive religion. Och jag förstår att det är jobbigt.

Jag tycker väl iofs det är bra om toleranta och humanistiska kristna och muslimer tar avstånd från extremister även om ni givetvis inte har någon skyldighet att göra det.

Men än viktigare är ju att toleranta kristna och muslimer gör egna uttalanden om hur ni tolkar er religion. Tex att berätta att ni inte trots utan pga er religion värnar allas lika värde oavsett sexuell läggning.

Bengt Held

tisdag, februari 26, 2008 6:13:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Peter
Tack för synpunkterna och uppmuntran. Jag gör allt jag kan för att inte dra alla kristna över en kam, men ibland räcker inte språket till för att hålla isär.

Daniel G
Tack för påpekandet om den felaktiga länken. Denna text var det sista jag gjorde innan jag slängde mig på bussen till tåget till flyget från London. Jag ska fixa till länken!

tisdag, februari 26, 2008 9:17:00 em  
Anonymous TP said...

Så länge inte kristna, och andra, samtidigt säger att de respekterar homosexuella samt deras sexualitet kan jag inte se problemet med att de dras över mer ofördelaktiga kammar. Något annat vore skenheligt.

tisdag, februari 26, 2008 9:38:00 em  
Anonymous TP said...

Förlåt, jag uttryckte mig lite starkt. Menade acceptera, inte respektera.

(Men jag står fast vid att bara för att man inte drar anal-propaganda så är man inte automatiskt ursäktad.)

tisdag, februari 26, 2008 9:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

TP

"Så länge inte kristna, och andra, samtidigt säger att de respekterar homosexuella samt deras sexualitet kan jag inte se problemet med att de dras över mer ofördelaktiga kammar. Något annat vore skenheligt"

Svenska kyrkan, som definivit är Sverige största samfund, accepterar homorelationer. Varför ska då de bunta ihop med tex livets ord? Eller hur menar du?

Bengt Held

tisdag, februari 26, 2008 9:47:00 em  
Anonymous TP said...

Nej Bengt,

Då Svenska kyrkan accepterar homorelationer ska de INTE buntas ihop med Livets Ord.

Vad jag menar är att jag inte har något till övers för en (hypotetisk) kristens åsikter som säger att hon inte vill buntas ihop med grova sexanspelningar och hatisk propaganda, medan hon samtidigt t.ex. tycker att homosexualitet kan botas med förbön och att hon skulle bli glad om fler homosexuella testade detta. Jag inbillar mig att den här positionen är mycket vanlig.

tisdag, februari 26, 2008 10:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

TP

Alright, då är vi ense.

Bengt Held

tisdag, februari 26, 2008 10:21:00 em  
Anonymous Teas mamma said...

tp: Den postition du beskriver är förvisso inte sällsynt, men det vore trevligt om vi troende som INTE har den inställningen fick lite kredd då och då.

Det är inte lätt att både kämpa mot andra kristnas "issues" med hbt och samtidigt uppleva att många hbt-personer inte drar sig för att generalisera grovt kring "kristnas" åsikter.

Som kristen bisexuell känner jag ofta att jag inte är riktigt välkommen, varken i alla kristna sammanhang eller i alla hbt-sammanhang, just på grund av kombinationen. Men vi är många som både har en tro och som bryter mot heteronormen. Ge oss lite utrymme och respekt också, tack.

tisdag, februari 26, 2008 10:23:00 em  
Anonymous TP said...

teas mamma,

uppmärksamhet, inkl. kredd, får man när man syns. Så fort det hålls en regnbågsmässa eller dyl. tycker jag att kredden haglar över de kristna som tagit initiativet. Jag tror att präster och andra som ställer sig upp och säger att homosexualitet är ok får både ett och två tackbrev (och hatbrev, fast förmodligen från andra kristna).

tisdag, februari 26, 2008 10:33:00 em  
Anonymous Teas mamma said...

tp: Jo visst kan kristna få uppskattning när det gäller arrangemang av den typen du beskriver, och säkert också i andra situationer. Men måste man verkligen visa upp sig varje vecka för att slippa bli ihopbuntad med Green-sympatisörer?

Jag är helt övertygad om att alla är medvetna om att vi är många som både är kristna och hbt, och att det finns väldigt många kristna som inte hatar i Guds namn. Jag förstår, av egen smärtsam erfarenhet, hur det är att mötas av det förakt (eller påklistrad "människokärlek" i form av förbön etc) som vissa troende hyser inför oss. Det är inte lätt att hålla huvudet kallt i sådana situationer och om man då känner ilska mot hela kristenheten kan jag verkligen förstå och sympatisera med det. Men jag blir ledsen och arg när man i en debatt som ofta hålls på en förbluffande lugn och saklig nivå oförblommerat buntar ihop alla som tror på Jesus i en och samma hop. Jag betackar mig för det sällskap som många menar att jag hör till.

onsdag, februari 27, 2008 8:21:00 fm  
Blogger Luka(s) said...

Teas mamma
Jag känner igen mig i dig, så har jag också känt. Det är ibland svårare att vara öppen kristen i HBT-sammanhang än att vara öppen bög i kyrkan.

Med åren har jag dock fått alltmer fördrag med de som ser "kristna" som en enda smet, för jag har hört så många förfärliga historier om hur HBT-personer har drabbats av obehagligheter från kristna. Precis som jag som etniskt svensk inte tar illa vid mig när någon blatte drar alla svennar över en kam och kallar "oss" rasister, så tar jag inte åt mig när HBT-personer kallar "oss kristna" för homofober. De vet inte bättre, och den kollektiva erfarenheten av kristna övergrepp går inte att förneka.

De vi kan göra är att dels informera de kristna vi vet är bra i frågorna att de ska ta strid. Både i samhällsdebatten och vid varje enskilt tillfälle. Att stå upp för de förtryckta är en kristen skyldighet, och där är våra medbröder/systrar ännu rätt inaktiva. VI måste påminna dem, ingen annan lär göra det.

Sen kan vi också informera HBT-världen om strukturen på homohatet inom svensk kristenhet.

Det aggressiva homohatet, det finns framförallt hos följande grupper:
Delar av den ortodoxa kyrkan (främst syrisk-ortodoxa och rysk-ortodoxa tror jag)
Delar av katolikerna (en del gammelkatoliker)
Inomkyrkliga väckelserörelser i svenska kyrkan (Oasrörelsen, EvangeliskLutherskMission/Bibelvännerna och delar av Evangeliska Fosterlandsstiftelsen,EFS)
Organisationer med en konservativ bibelsyn inom och utom svenska kyrkan (Synoden och Missionsprovinsen)
Frälsningsarmén (ej att förväxla med Svenska Frälsningsarmén, som numera är en del av Missionskyrkan)

Homohatet finns också givetvis inom den bibeltrogna karismatiska väckelserörelsen, som ofta blir den enda grupp vi ser som "den kristna högern":
Trosrörelsen (Livets Ord, Vineyard, Arken, Södermalmskyrkan mfl)
Pingströrelsen
Evangeliska Frikyrkan, EFK
Svenska Alliansmissionen, SAM
Och studentorganisationer, kursgårdar, projekt osv knutet till dessa (Credo, Ny Generation osv)

Maranata har också ett tydligt homohat, men var de hör hemma i svensk kristenhet är inte lätt att veta.


Även om Svenska Kyrkan ännu är de enda som tydligt uttalat att man är välvilligt inställd, saknas alltså de tydligt uttalade hatet inom såväl Missionskyrkan, Svenska Baptistsamfundet och Metodistkyrkan som inom den svenska katolska kyrkan och många ortodoxa samfund.

onsdag, februari 27, 2008 10:25:00 fm  
Blogger Peter said...

Hej vänner!

Jo jag förstår dig tp , att vi borde vi bättre på att "ta ställning" att vi accepterar/respekterar ( respekterar tycker jag inte är ett dåligt ord att använda faktiskt) "hbt"människor. Min uppfattning är att jag skall respektera dessa människor för den dom är. Att accepetera deras handlingar låter för mig som att homo, bi eller transsexualitet skulle vara ett aktivt ställningstagande där man har valt att leva på ett visst sätt. Men jag tror att man föds till den sexualiteten och därför inte gör något val. Utan man finner sig själv. Då är det inga val jag behöver acceptera utan jag behöver respektera människan så som hon är.
Den frustrationen jag känner inför att buntas ihop tillsammas med Lindén, greenm carola och andra med människofientliga (min privata åsikt) är säkert ingenting jämfört med den frustrationen som många känner inför att "outa" sin läggning. Men det är fortfarande en frustration för mig. När man har en tro på en Gud som är kärlek. Och en efterföljelse av Jesus kärleksbudskap, så som jag tolkar bibeln, så blir det också svårt att ta en kraftig markering mot de oliktänkande. För lika väl som jag tror att Gud älskar mig för den jag är, Jonas gardell för den han är (för att ta ett exempel av en homosexuell) så tror jag också att Gud älskar Åke Green. Och i min ödmjukhet inför att jag kanske inte har hela sanningen, så kan jag inte hytta med näven mot någon och säga att din syn på världen fel. "Du tror fel." Åke green kan göra så mot mig, då han uppenbarligen har en världsbild i svart/vitt och ont/gott men jag kan inte göra så tillbaka då jag blir en lika god "kålsupare" som honom.
Att följa Jesus i kärlek innebär att faktiskt tillönska lindén guds frid och välsignelse. Lika mkt som jag jag vill tillönska alla andra människor jag möter samma sak. Det är först då som vi kan uppnå något som kan liknas vid Guds rike här på jorden. Där man respekteras för den man är, där man kan se Guds avbild i sin medmänniska och frid råder. Oerhört mkt jobb för att nå dit, troligtvis omöjligt inom min livstid. Men jag kan inte leva efter någon annan devis...

Behandla andra som du själv vill bli behandlad... Med respekt.

Med tillönskan om Guds frid och välsignelse / Peter

onsdag, februari 27, 2008 10:29:00 fm  
Anonymous TP said...

Det är en fin tanke Peter, men att tillönska, säg, Adolf Hitler, Guds frid och välsignelse, utesluter inte att protestera med näbbar och klor när han marcherar in i Polen. Eller är du av en annan uppfattning?

onsdag, februari 27, 2008 12:23:00 em  
Anonymous Teas mamma said...

Jaha, här kom Hitler. Det tog inte lång tid...

onsdag, februari 27, 2008 1:46:00 em  
Anonymous Teas mamma said...

Lukas:

Du skriver att du inte tar illa upp när hbt-personer sätter likhetstecken mellan kristna och homofober, med motiveringen att de inte vet bättre. Jag måste få fråga om du verkligen tror på det? Tror du att gemene svensk är helt omedveten om att vi har en uppsjö olika kyrkor, och att detta beror på att kristendomen inte är likriktad?

Jag har vansinnigt svårt att tro att vuxna människor har ett så litet grepp om kristendomen i landet (skulle det vara på det viset så borde de skämmas över att de inte uppsökt närmaste bibliotek för länge sedan och skaffat sig lite allmänbildning). Däremot verkar många icke-troende - oavsett sexuell orientering - antingen vara för lata för att göra åtskillnad mellan grupper med diametralt olika uppfattningar, eller så straffar de det påhittade kollektivet "de kristna" för handlingar begångna av en hyfsat lättidentifierad grupp inom sagda kollektiv.

I vilket fall, jag blir förbannad. Lathet, dumhet och taskighet har den effekten på mig.

onsdag, februari 27, 2008 2:01:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Teas mamma:

Jo, lite så tror jag faktiskt att det är. När det handlar om meningsmotståndare så har väldigt många människor en tendens att klumpa ihop dem i en enda grupp.
RFSL blir liktydigt med HBT-rörelsen, man ser "vänsterfolk" istället för ett brett spektra från SAP till den utomparlamentariska vänstern, "feminister" istället för hela spektrat av feministiska ideologier och "högerfolk" istället för olika aktörer som Svenskt Näringsliv, moderaterna eller enskilda entreprenörer.

Fenomenet drabbar alltså inte bara kristna, utan alla.

Man vet nog ofta att det finns några olika samfund, men att de skulle ha så olika åsikter, det vet man inte.

onsdag, februari 27, 2008 2:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

En aktuell artikel på temat homosexuella i konservativa frikyrkkliga församlingar kan vi hitta i tidningen Dagen

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=150422

Jag kan för övrigt tycka det är konstigt att vissa som envetet säger att det är fel att bunta ihop muslimer, vilket de med rätta kallar för islamofobi, samtidigt kan göra det, ihopbuntning, av kristna. När det gäller tex respekt för homorelationer så är ju för övrigt kristna samfund generellt betydligt mer varierade än muslimska samfund. Vad jag vet är alla muslimska samfund i Sverige helt emot homorelationer medan flera kristna och judiska samfund accepterar homorelationer och vill välsigna dem.

Det sa ju också äktenskapsutredaren Regner vid presskonferensen när han presenterade utredningen, att de katolska och muslimska samfunden är de mest negativa till homorelationer.

Däremot är det givetvis individer som är katoliker och muslimer som är homovänliga och som tycker annorlunda än sina respektive samfund.

När främlingsfientliga grupper buntar ihop muslimer men inte kristna så är givetvis det lika fel och inkonsekvent. Men borde inte folk som är engagerade för allas lika värde försöka vara mer nyanserade och konsekventa än sverigedemokrater i sin kritik av religioner?

Bengt Held

onsdag, februari 27, 2008 3:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

När Ecce Homo-debatten höll på som värst för ca 10 år sedan var det en del som var emot utställningen som låtsades att de representerade de flesta kristna.

När då ett opinionsinsitut kollade vad Sveriges befolkning tyckte, om det var rätt eller fel av dåvarande ärkebiskopen KG Hammar att visa utställningen i Uppsala domkyrka, så svarade 37 % ja och 24 % nej. Det var väl iofs väntat.

Men mer intressant var att bland de svarande som definierade sig som kristna vara det 48 % som tyckte det var rätt att visa utställningen medan 24 % var emot. Andelen bland kristna var alltså högre. Nu beror det givetvis inte främst på att kristna skulle gilla utställningen mer utan på att fler bland kristna hade skaffat sig en åsikt om det medan andelen som svarade "har ingen åsikt om det" var fler bland icke-kristna.

Men det är tydligt att de kristna som är homofientliga inte kan tala för gruppen kristna generellt i Sverige idag. Däremot är det nog så att många av de som är homofientliga främst har andra med liknande åsikter i sin bekantskapskrets, vänner från egna församlingen, de bor på landsbygden, talar främst med äldre etc. Så därför kan det ju vara sant att de flesta av deras kristna vänner tycker som dem. Men däremot kan de inte tvärsäkert säga att de talar för kristna generellt.

Bengt Held

onsdag, februari 27, 2008 4:09:00 em  
Anonymous digitalToo said...

Som kristen ska man respektera alla.För att inte säga älska alla.Det betyder inte att jag tycker att allt är rätt.Innan jag var kristen och sade mej acceptera alla,var det nog snarare att jag inte brydde mej.Var ju alltid en tröst om någon levde "värre" än jag själv.För mej var det droger,rock´n´roll o religion i form av Yoga meditation.Var inte populärt om nån´ville röra mitt hash,(LSD)vin o s.k.fria sex.Var det nån´prelle som var för vin o homosex så fick han automatiskt ryggdunkningar(kom bara ihåg en präst som debatterat för homosex som besökte en "underground" fest som jag var på en gång)
När jag blev "omvänd" "född på nytt" så slog det mej hur fullständigt blåst jag varit.BLÅST.Vin o tillfällig sex o "falsk religion" grävde bara ett djupare hål i min själ år för år.När jag blivit frälst var jag så salig så man ville tala om det för hela världen.Varför dricka T-sprit när man kan dricka champagne.Levande vatten som ger äkta tillfredställelse.
Som sagt så vet jag av erfarenhet att det inte är så lönt att rycka benet fr hunden och förklara att det finns nåt´bättre. Om (homo)sex och rusdrycker är det bästa/viktigaste man vet i livet.(noterade nånstans i bloggen vad Tor aldrig saknar i sitt kylskåp)
Bibeln talar om att (ex) girighet,avund,högmod,otukt,orenhet,lösaktighet,fylleri etc är synd.Alla har en tendens att synda,efter syndafallet.
När man vill upphöja synden till norm.Lära "barnen"att experimentera med synd.Att man gärna ska ligga med varandra till höger och vänster.Gärna testa homosex "om man finner det intressant"Att homosex är lika naturligt.Då säger man som kristen.Nej det är inte sant.(Ok, jag vet att många nog hellre tar ryggdunkningarna,vill bli accepterade som toleranta)
Alltså om man har en dragning mot att stjäla,ligga med andra än den man är gift med,ha sex med samma kön.El ha sex med barn.Eller att blotta sej.Då innebär det inte att man måste bejaka det.Sverige är "fritt" så det är tillåtet att synda.Men som kristen har vi tillåtelse att "varna" för synden och dess konsekvenser.
Det betyder inte att jag snackar om det med min gamla homosexuelle kompis.Om inte hon nödvändigtvis vill prata om det.
Jag accepterar och älskar henne.
Men när Hollywood/och överheten försöker förbjuda mej att tala om vad jag tror är rätt och vad jag tror är fel,då är det dags att sluta vara tyst.Ok,jag har varit tyst. När "pressen" hårdnar och man börjar kräva tystnad av oliktänkande,då är det istället dags att börja tala.
Såg en blogg som hänvisade till RFSLs(en av staten mest subventionerade/promotade)officiella sida och deras "knullskola o lär känna din röv" slutade med att "knulla varann så det står härliga till"
Då kan vi om att det finns nåt´mycket bättre än porr,för dem som vill lyssna.
Gud kom på ideen med sex.Undersökningar visar att det mest tillfredställande sexlivet har kristna i lånvariga trogna äktenskap. Lusta kan aldrig tillfredställas utan såren i själen fortsätter att växa.Alla är fria att välja.Välj livet. Propagerar nån´för det som leder till skada.Så får de leva med att bli motsagda.Om än av en rätt(för att inte säga mycket)liten skara :-)
så ere

torsdag, februari 28, 2008 3:40:00 fm  
Blogger Luka(s) said...

Digitaltoo

Du får givetvis tycka som du tycker, baserat på hur du känner.

Men som kristen , och sannolikt kristen under längre tid än du varit eftersom jag är uppvuxen som kristen och tillbringade många timmar som ung på bibelstudier, vill jag fråga dig hur du tänker.

Du verkar tycka att du har en skyldighet att tala om vad du tycker är rätt. På sätt och vis stämmer den uppfattningen med Bibeln budskap. Men vi kan väl vara överens om att också kärleksbudskapet och den gyllene regeln är ganska centrala i Bibeln?

Det finns olika åsikter inom kyrkan om samkönade sexuella handlingar är synd eller inte. Precis som det finns olika åsikter om tungotal eller helbrägdagörelse. Tänk dig att du hörde till de som anser att tungotal är en naturlig del av din tro, och praktiserade det. Din vän, som också är kristen men inte delar din uppfattning, påpekar för dig hur fel du har varje gång ämnet kommer på tal. Han säger att du bör sluta, kanske "hotar" han till och med med att du kommer förlora din plats i himlen.

Hur skulle du må då? Och skulle du tycka att han följde den gyllene regeln?

torsdag, februari 28, 2008 10:20:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Digitaltoo

Jag tycker ditt meddelande är intressant om än delvis inkonsekvent och ska därför göra några kommentarer.

"Undersökningar visar att det mest tillfredställande sexlivet har kristna i lånvariga trogna äktenskap."

Vem har gjort den opinionsmätningen och var kan man läsa den? Det vore verkligen intressant.

"Var det nån´prelle som var för vin"

Tom Jesus drack vin vid nattvarden. Och talar om att att göra vin av vatten. Bibeln förespråkar inte nykterhetslöften. Det här är symptomatiskt att många konservativa kristna blandar ihop Bibeln med konserativa traditioner bland kristna från 1800-talet där nykterhet blev en viktig del.

"Att homosex är lika naturligt.Då säger man som kristen.Nej det är inte sant"

Om homosexualitet är lika naturligt som heterosexualitet eller inte är en värdering. Det är inte fakta som du kan säga är "sant". Däremot kan du säga att det är sant eller falskt att homosexuella blir förföljda i många länder och att ofta kristna samfund accepterar eller ibland tom är för den förföljelsen.

"När man vill upphöja synden till norm."

Vissa kristna gör en mycket selektiv granskning av vilka "synder" de ska bekämpa bland Sveriges lagar.

Ett exempel är att Jesus säger att det är lättare för en kamel att komma igenom att nålsöga än för en rik att komma till himmelen. Trots det accepterar de flesta kristna utan problem att vi idag har marknadsekonomi som norm som gör det möjligt för vissa att bli rika vilket alltså är en synd om man ska läsa Bibeln så bokstavligt som du gör. Sveriges lagat tillåter bonusar inom näringslivet. LO:s ordförande har en inkomst på ca en miljon om året, ingen arbetarlön där inte. Regeringen sänker skatterna för att det ska bli mer lönsamt att arbeta och tjäna pengar.

Observera att jag som liberal är för den politiken (även om jag är kritisk mot en del som är giriga ) och för kapitalismen.

Men varför är det så få konservativa kristna som engagerar sig mot att vissa är rika? Varför attackerar inte högerkristna de rika i samhället och säger att de måste skänka bort sina rikedomar för att bli frälsta?

Är det så enkelt som att det är svårare att attackera etablerade människor med makt i samhället, många inom politik, företag och media är ju höginkomsttagare, än att att attackera andra grupper.

"Såg en blogg som hänvisade till RFSLs(en av staten mest subventionerade/promotade)officiella sida och deras "knullskola o lär känna din röv" slutade med att "knulla varann så det står härliga till"

Faktum är att religiösa samfund får betydligt mer i bidrag än vad HBT-föreningar får. Är det också fel med den typen av bidrag?

Jag är som jag skrivit i andra debatter kritisk mot en del av RFSL:s åsikter men man måste veta varför RFSL skriver "knulla så det står härliga till" och visar nakna män på bilderna i säker-sex-infon för det är där du hittar sånt.

Det är för att RFSL och andra som jobbar mot hiv konstaterat att ett moralistiskt budskap inte funkar. Folk bryr sig inte om det. Det blir inte fler som använder kondom då.

För att få målgruppen att läsa infon så är det dels enklast att ha med bilder av lättklädda personer, det vet för övrigt många inom reklamen, dels att budskapet är sexualpositivt.

Och RFSL har historiskt varit mycket framgångsrikt i sitt hivpreventiva arbete. Ingen grupp har förändrat sina sexualvanor så mycket som män som har sex med män de senaste 20 åren. Även om trenden tyvärr vänt åt fel håll igen de senaste åren men orsaken till det är inte för många "knulla så det står härliga till" utan tvärtom att man har haft för få så såna kampanjer i gaymedia.

"Alltså om man har en dragning mot att stjäla,ligga med andra än den man är gift med,ha sex med samma kön.El ha sex med barn.Eller att blotta sej.Då innebär det inte att man måste bejaka det."

Du försöker försåtligt bunta ihop homosexualitet med sådant som skadar andra och som de flesta är emot. Även en kristen borde ju veta att det är två olika saker.

Ska du jämföra homosexualitet med likvärdiga "synder" alltså sånt som inte skadar andra så blir det ju onani, föräktenskapliga heterosexuella relationer, att vara rik, att vara lättklädd på offentliga platser etc.

Men det kanske inte är några exempel som du tycker är så allvarliga "synder"?

Bengt Held

torsdag, februari 28, 2008 1:44:00 em  
Blogger Luka(s) said...

När det gäller just RFSLs säkrare-sex-arbete, det som Digitaltoo störde gi på, bör man också komam ihåg att orsaken till at tRFSL bedrive den verksamheten är att staten i princip "köper" tjänsten av RFSL.

Normalt set tär det statens skyldighet (elelr landstinget om man ska var apetig) att bedriva ett preventivt arbeta för at tförhindra att medbrogarna smittas av farliga sjukdomar, som sexuelalt överförbara sjukdomar betraktas som. Jus tnär det gälelr gruppen Män som har Sex med Män (MSM) så har staten sedna l'änge inset tat tman inte på långa vägar har kompetensen at tnå gruppen, och ger därmed RFSL och en del andra frivilligorganisationer medel för att bedriva sådan verksmahet.

Ända fram till 2003 bestod RFSLs upphausade "miljoner i bidrag" ENBART av de pengarna, som då alltså var öronmärkta för att enbart användas till säkrare-sex-verksamhet för gruppen MSM.

Apropå din insinuering om att RFSL skulle få så enormt mycket pengar i jämförelse med andra organisationer kan nämnas att RFSLs tidning, KomUt, knappast har fått några 23 miljoner i presstöd, i jämförelse med Livets Ords tidning Världen Idag.

torsdag, februari 28, 2008 9:16:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Digitaltoo

När du jämför mekanismerna bakom at attraheras och älska en person av samma kön som en själv, med kleptomani eller alkoholism, demonstrerar du på ett mycket tydligt sätt att du inte har en aning om vad det handlar om. Därför är jag mycket tacksam och glad över att du är en återkommande läsare på bloggen. Förhoppningsvis kan det leda det till att du skaffar dig kunskaper om och förståelse för ämnet. Och förhoppningsvis leder det också till debatt.

torsdag, februari 28, 2008 9:53:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home