onsdag, februari 27, 2008

Om att föredra förljugenhet framför ärlighet

I en krönika i dagens Världen Idag efterlyser bloggbekantingen Samuel Teglund "stormiga debatter" om personer som i vuxen ålder kommer ut ur garderoben, och därigenom spittrar sina heterosexuella familjer, som SvD har skrivit om i en omfattande artikelserie. Han har helt rätt i att detta är ett stort och mycket tragiskt problem. Men det är ganska typiskt att han inte erkänner den egentliga orsaken bakom dessa tragdier. Han skyller på dagens individualistiska samhälle, trots att han borde veta att det är den negativa och stigmatiserande synen på homosexualitet som bland annat hans egen tidning arbetar med att sprida och befästa, som är orsaken till att människor väljer att förtränga eller förneka sin sexuella läggning och ingå äktenskap med en person av motsatt kön för att ingen ska märka, eller i förhoppningen att det ska "gå över". Men det finns en gräns för hur länge man orkar leva i lögn och förljughet.

Den amerikanska organisationen Straight Spouse Network arbetar med att stödja personer, vars män eller hustrur kommit ut ur garderoben, och de räknar med att det finns två miljoner människor i den situationen bara i USA. I sin bok Faghag intervjuar Linda Leopold organisationens grundare, Amity Pierce Buxton, vars man kom ut ur garderoben 1983, efter 25 års äktenskap. Jag har citerat och länkat till detta förr, men det är viktigt, so here we go again:

– Vi vill slippa se fler äktenskap mellan homosexuella och straighta under falska förutsättningar, som slutar i skilsmässa coh splittrade familjer. Men ännu viktigare: Vi stöttar dem av respekt för den mänskliga värdigheten och medkänsla med alla Guds barn! säger Amity.
[...]
– En av de saker som motiverade mig att starta Straight Spouse Network var att ha upplevt den kamp min ex-make genomled. Det var så ironiskt. Han försökte göra det rätta och fördärvades av det. Jag vill inte att någon annan ska behöva gå igenom samma sak.
[...]
– Tror du att äktenskap mellan straighta och homosexuella kommer att försvinna i framtiden? undrar jag.
– Nej, men de kommer att bli ovanligare. Jag önskar att det inom en snar framtid inte kommer att behöva finnas några homosexuella i garderoben längre. Men det kanske är för mycket att hoppas på, säger Amity.
[...]
– Det långsiktiga målet är att påverka opinionen, säger Amity. Om två människor älskar varandra och vill bilda familj, och de råkar vara bögar eller lesbiska – låt dem göra det! Tillåt dem! Stötta dem! Gör det lagligt för dem att gifta sig och skaffa familj. Om ni inte gör det kommer det bara bli fler skilsmässor. Äktenskapet som institution kommer att försvagas snarare än stärkas. Att låta bögar och lesbiska ingå egna förhållanden och bilda egna familjer är stärkande – inte bara för äktenskapet som institution, utan för hela samhället.

Så JA, Samuel. Du har rätt! Visst borde frågan om personer som kommer ut som homosexuella i vuxen ålder orsaka stormiga debatter. Och den stormigaste debatten borde föras inom kristenheten.

Uppdatering (29.2-08)

Den 28 februari skrev Olof Djurfelt en artikel om samma SvD-serie i Dagen. Slutsatserna och argumentationen är i stort sett identisk med Teglunds, så jag kommenterar den inte separat.

8 Comments:

Blogger Emanuel Karlsten said...

Fast inom kristenheten - om någonstans - är det väl verkligen en stormig debatt? Det är väl bara att se på Dagen.se förstasida.
Det är alltid något om homosex, och det klickas alltid högst.

onsdag, februari 27, 2008 9:26:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Ja du har helt rätt. Men det var nog inte där skribenten menade att det behövs debatt.

onsdag, februari 27, 2008 9:29:00 em  
Anonymous TP said...

Kanske har Teglund bara hört för få historier, men att han inte ser en motsats i "personer i stabila familjebildningar" och "upplevt sig lida och leva i en lögn" visar stor brist i inlevelseförmåga. Såvida... han inte har en... agenda. Titeln, "skev verklighet med jaget i centrum" är högst ironisk.

"Många gånger har det handlat om personer i stabila familjebildningar med barn vars livssituation förändrats drastiskt. Det handlar om människor som upplevt sig lida och leva i en lögn, som mer eller mindre dramatiskt fått en annan sexuell läggning och därmed en ny livssituation."

onsdag, februari 27, 2008 10:26:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

(Jag vill bara tillägga att jag avsiktligt avstått från att kommentera den romantiska inställningen till kollektivismen.)

onsdag, februari 27, 2008 10:31:00 em  
Anonymous Anonym said...

I en annan artikel i tidningen Världen idag skriver Carin Stenström följande om Zarembas iofs viktiga startande av kränkningsdebatten.

Hetslagens konsekvenser är rubiken på artikeln.

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=876&Itemid=31

"Kommer dessa avslöjanden som en överraskning? Nej knappast. Inför utvigdningen av hetslagen för några år sedan bedrev Världen idag en så omfattande opinionsbildning som vi med små resurser förmådde. För den som granskade lagförslaget stod det klart att det skulle kunna få just de konsekvenser Zaremba nu avslöjat, det vill säga leda till en omvänd hetssituation, där de som ville använda en tidigare självklar yttrandefrihet skulle kunna råka illa ut."

Sanningen är att det Zarembas beskriver inte har något som helst med hetslagen att göra. Ingen på lärarhögskolan har blivit åtalad enligt hetslagen. Även om Sverige inte ändrat hetslagen till att även skydda homo och bi från och med 2003 hade lärare kunnat bli anmälda eftersom de blir det enligt en lag mot diskriminering inom högskolan. Som skyddar flera andra grupper dessutom.

Som vanligt blandar tidningen friskt och både ljuger och vilseleder.

Tidningen Världen idag är tydligt emot antisemitismen, vilket givetvis är rätt av dem. Men nog är det konstigt att de med samma iver sprider fördomar om homosexuella och ibland muslimer som de lika ivrigt fördömer de som sprider fördomar mot judar.

När det gäller att bekämpa antisemitism hänvisar de till att Sverige som "liberalt och demokratiskt" land borde slippa ett sådant problem. Och det har de ju iofs rätt i. Även om jag tycker vi borde slippa homofientlighet också i ett liberalt och demokratiskt samhälle.

Här är en artikel från Världen idag 30 januari i år.

Kampen mot antisemitismen måste fortsätta.

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=640&Itemid=30

"Vi har haft en ny förintelsedag och återigen påmints om antisemitismens härjningar under många år. Hatet och förföljelsen mot judar är en av de grövsta och värsta formerna av rasism i mänsklighetens historia. Tyvärr har inte denna kräftsvulst försvunnit i ett liberalt och demokratiskt samhälle som Sverige."

Samtidigt så brukar tidningen attackera liberalismen som de menar är orsak att Sverige är för tolerant när det gäller homosexellas rättigheter.

Då är liberalismen tvärtemot något negativt enligt tidningen.

Bengt Held

onsdag, februari 27, 2008 11:51:00 em  
Anonymous TP said...

Det är intressant att Stenström alltid skriver någon liten detalj som avslöjar vilket hennes problem är. I det här fallet är denna:

"Vi har en lag som ger närmast obegränsad makt åt extremister inom gayrörelse, feminism och antirasism."

Varför ska dessa grupper INTE ha makt? Ska inte alla ha makt? Varför ska de kuvas? Vad är det för resurser kriget gäller? Vad är det för kaka som inte räcker till? Är det käppar i hjulet för Missionsagendan som är problemet?

torsdag, februari 28, 2008 7:10:00 em  
Anonymous Reb said...

Se också Dagens ledare ang artikelserien i SvD:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=150479

Det är nästan tragikomiskt hur Djurfeldt "bevisar" att dessa innan de kom ut varit helt heterosexuella och inte alls haft någon dragning till det egna könet genom det faktum att deras äktenskapliga sexuella aktiviteter gett upphov till barn...

torsdag, februari 28, 2008 7:18:00 em  
Anonymous Björn said...

Jag är en av dem som med mitt kristna och konservativa bagage tvingade mig själv att förlova mig med en kvinna för länge sedan.

Det hela slutade i katastrof. Visst kunde vi ha samvaro sexuellt men jag tänkte alltid på att jag istället var med någon annan och då en man. Hur förödmjukande var inte det för henne? Jag är så ledsen för mitt självbedrägeri och den ångest jag orsakade denna kvinna för många år sedan.

Min sambo by the way har precis samma erfarenhet av att tvinga sig till normen av att leva med en kvinna tills det spricker.

Om det är något jag ångrar i mitt liv är det den smärta jag orsakade den kvinna jag var förlovad med på grund av min splittrade och osäkra identitet och vilja att "vara som alla andra".

fredag, februari 29, 2008 11:41:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home