fredag, februari 15, 2008

Texttips om skenäktenskap och svek

Läs gärna Henrik Tornbergs text Det värsta sveket, som handlar om de härvor av lögner och undanflykter som många homosexuella ser sig tvingade att ta till för att dölja sin läggning som till exempel att ingå äktenskap med någon av motsatt kön. Äktenskapet håller några år, men faller självklart samman när sanningen inte längre kan döljas. I USA beräknas det finnas två miljoner straighta män och kvinnor som är eller har varit gifta med homosexuella.

I Linda Leopolds bok Faghag fanns ett bra reportage om Stragiht Spouse Network, som jobbar med att minska förekomsten av den här typen av ofrivilliga skenäktenskap mellan homo- och heterosexuella. Jag skrev om dem i texten Homoäktenskap stärker samhället.

15 Comments:

Anonymous mackeis keys said...

Hej. Jag har en ärlig undran.

Ofta får homosexuella kritik för sitt fokus på just sex. Oavsett om man nu anser att sex bör vara mer eller mindre tabu så gäller inte frågan just det. På Prideprogrammet märks mest "sexuella aktiviteter" om du förstår vad jag menar. I SvD:s serie nyligen om att komma ut sent i livet pratades det mkt om hur sexet var problemet och när det handlar om könsbyte (identitetsbyte) så verkar det vara det viktigaste att könsorganen funkar för schyssta samlag, inte själva identiteten som tidigare talats om.

Vill inte verka inskränkt, men hur ser du på detta?

fredag, februari 15, 2008 2:01:00 em  
Anonymous Björn said...

Mackeis Keys, Jag tror du generaliserar väldigt mycket.

Vad gäller serien i SvD som jag följt noga tycker jag den inte på något sätt fokuserade på sex. Jag tyckte serien var otroligt bra skriven och visade på den mångfald av frågeställningar och den problematik som det tyvärr även idag innebär att vara homosexuell, även i Sverige.

Pride i Sverige skiljer sig mycket från Pride i USA tex i och med att RFSL som är tongivande här bakom alltid har hållt till på vänsterkanten och tycks tycka att vägen till likställande går genom att servera öl ur fallos- prydda ölmaskiner eller att vi homosexuella ska vinna respekt genom att anordna så kallade "Fuckshops".

RFSL är ett stort skämt enligt mig och i Sverige gör de mera skada än nytta med sin tydliga vänster samt "sex botar allt" förespråkande mossiga 1970- tals agenda. Där ger jag dig en poäng alltså.

Könsbyte har jag 0 koll på. Det är ju så att bara för att man är homosexuell behöver man inte samtidigt ha en splittrad könsidentitet. Jag är man och säker i min manlighet. Däremot har jag självklart respekt för de personer som befinner sig någonstans emellan och de svårigheter oklarhet om könsidentitet måste vara. Jag hade önskat att man inte buntade ihop den företeelsen med homosexualitet men nu har man gjort det och nu får vi leva med det.

Dessutom kan jag inte på något sätt se hur serien i SvD fokuserade på könsbyte....

Du verkar i ärlighetens namn inte bry dig så mycket om fakta. Har du överhuvudtaget läst SvD?

fredag, februari 15, 2008 2:23:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

mackeis keys

Det hela är mycket enkelt, och kan lätt besvaras med två motfrågor:

1. Är sex viktigt för heterosexuella?

2. Vill heterosexuella bara förknippas med sex?

fredag, februari 15, 2008 2:25:00 em  
Anonymous mackeis said...

1. Ja
2. Nej

Med det vill du säga?

fredag, februari 15, 2008 3:29:00 em  
Anonymous TP said...

mackeis,

Om fokus hade legat på närhet, attraktion, delande av frukostar i underkläder, händer hållandes på stan, kyssar, omslingrat sovande på en filt i en park, hade det handlat mindre om sex då anser du?

Är det inte ganska oförenligt att en skillnad i attraktionsförmåga mellan två (måhända artificiella) grupper, heterosexuella och homosexuella, skulle handla om något ANNAT än denna attraktion när den ena gruppen vill uppnå sexuellt likaberättigande?
Är det inte det kampen handlar om? Om INTE homosexuella skulle kunna gå hand i hand och pussas på stan som ett resultat av ett arbete för likaberättigande, då är det inte ett arbete för homosexuella. Det är något annat.

fredag, februari 15, 2008 3:49:00 em  
Anonymous TP said...

På tal om äktenskap, och nämnandet av könsbyte ovan.
Är det inte intressant att två människor, som är gifta, tvingas skilja sig om den ena av dem genomgår ett könsbyte? Det ÄR alltså så att det är två könsorgan som gifter sig, inte två människor. Skönt att få det bekräftat. Nu vet jag vad "Bevara äktenskapet" snackar om.

http://www.aftonbladet.se/karleksex/hbt/article1845794.ab

fredag, februari 15, 2008 3:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

Mackeis

"På Prideprogrammet märks mest "sexuella aktiviteter" om du förstår vad jag menar."

Det där är iofs en legitim debatt. Jag tycker själv att själva paraden ibland för vissa kan bli en tävling i vem som ser mest annorlunda ut från normen, det är rätt att avvika från normen men det är inte något självändamål att göra det, och vem som är mest lättklädd. Men å andra sidan är den stora majoriteten i paraden faktiskt helt påklädd och ser ganska vanliga ut. Har du sett paraden i Stockholm i verkligheten eller bara mediabilder? Media vill ju ofta ha bilder av det som är mest spektakulärt.

"I SvD:s serie nyligen om att komma ut sent i livet pratades det mkt om hur sexet var problemet"

Jaha, kan du ge några exempel. Artikelserien är ju kvar på

www.svd.se

så det är bara för dig att skriva några sexcitat från artikelserien här.

Om vi hade bytt ut artiklarna mot beskrivning av heterosexuella hade du även då tyckt det varit mycket sex?

Det är som någon skrev i en gaytidning. Om en bok handlar om en kärleksheterorelation och 2 sidor av 200 är explicia sexskildringar så är det en kärleksbok. Men om boken handlar om en kärlekshomorelation med 2 sidor av 200 som är explicita sexskildringar så är det en bok med mycket porr enligt vissa heterosexuella.

"och när det handlar om könsbyte (identitetsbyte) så verkar det vara det viktigaste att könsorganen funkar för schyssta samlag, inte själva identiteten som tidigare talats om."

Vem har sagt det?

Men skulle du inte själv vilja kunna ha sex efter ett könsbyte? Identiteten är givetvis viktigast varför tror du varannan transtonåring försöker göra självmord?

Problemet för dig är att du verkar tolka in sex i det mesta som handlar om HBT.

Bengt Held

fredag, februari 15, 2008 4:26:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

TP

Tack för att du postade Aftonbladetlänken. Jag visste att artikeln fanns, men hade glömt att leta upp den. Det är underbar och mycket fascinerande läsning.

fredag, februari 15, 2008 4:29:00 em  
Blogger Luka(s) said...

TP
Det är faktikt ännu mer vanissinnigt än du trodde.

För, Kd anser att personer som genomgår könsbyte (kirurgiskt och juridiskt) inte ska tvingas skilja sig. Det är den enda HBT-fråga där Kd har samma inställning som HBT-rörelsen. Man driver inte frågan så hårt, men har tagit tydligt ställning.

Så, jag (som har en transsexuell bakgrund) borde alltså enligt Kd få varit fortsatt gift med min fd man. Medan mina bekanta ( som både juridiskt och identitetsmässigt är lika mycket män och bögar som jag) inte borde få gifta sig.

Konsekvens är inte det första som slår en i det resonemanget...

Som en intressant fotnot kan man notera att i Storbrittanien bidrog transrörelsens framgångar i sin kamp för att transsexuella ska få rätt att byta juridisk identitet (och därmed också ingå äktenskap i sitt upplevda kön, om de är heterosexuella) till att homorörelsens fick igenom sitt krav på partnerskapslag.

fredag, februari 15, 2008 4:57:00 em  
Anonymous TP said...

Det var sannerligen intressant Lukas.

Finns det någon skriven motivering någonstans till varför könsbytare inte ska behöva skilja sig? Jag begriper inte logiken.

Kan det... nää det är inte möjligt... kan det vara så att de hittar på as they go along? Är det månne därför... nä... kan det vara därför de tidigare partnerskapsmotståndarna numera är partnerskapsförespråkare i sitt äktenskapsmotstånd? Är det så... nej nu fantiserar jag... att de helt enkelt primärt vill motarbeta homosar?

fredag, februari 15, 2008 5:13:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Björn

Jag förstår att det blir tokigt om man "har 0 koll på könsbyte". Det är väl ungefär som när heterosexuella har noll koll på hur homosexualitet, det blir lätt fel och missförstånd.

Så här är det:
Perosner som "byter kön", dvs transsexuelal, har inte en splittrad könsidentitet. Tvärtom, könsidentiteten är manlig eller kvinnlig rakt igenom. Tyvärr har kroppen motsatt uppfattning, vilket leder till problem och behov av behandling. "Byter kön" säger transsexuella sällan själva, vi korrigerar kroppen.

De flesta transsexuella jag känner är efter behanding säkra i sin manlighet/kvinnlighet, ofta kanske säkrare än andra eftersom de verkligen ifrågasatt och brottats med frågan. Det är väl ungefär som för homosexuella som kan uppfattas "osäkra" i sin sexualitet, dels för att de är det när de inte kommit-ut ordentligt och dels för att heteros ofta uppfattar dem som "osäkra", oavsett hur säkra de själva än är.

De du tänker på, transpersoner som befinner sig "mittemellan" är nog snarare de transvestiter och transgenderister som upplever sig ha en dubbel könsidentitet, eller en neutral. Sen finns det säkert även transsexuella som har samma upplevelse, men eftersom den inte är förenlig med en klockren diagnos som transsexuell berättar nog väldigt få om den, åtminstone innan läkarna gett klartecken. Och det stora flertalet är som sagt entydigt män eller kvinnor, fast i fel kroppar.

Det har i alla tider, i alla minoritetsrörelser, funnits de som inte vill förknippas med minoriteterna inom minoriteten. Transaktivisterna stod där och hjälpte gayakivisterna redan vid Stonewall. Flera stora homoaktivister/gayikoner genom historien kan lika gärna definieras som transpersoner. Eftersom Normen ser oss alla som en enda , icke-önskvärd, massa drabbas vi alla av samma utanförskap. Om det är vår sexualitet eller vårt könsöverskridande de ogillar spelar inte så stor roll när de skriker bögjävel och slår ned drugan utanför gaydiscot, tycker jag.

fredag, februari 15, 2008 5:22:00 em  
Blogger Luka(s) said...

TP,

jag är ju inte kristdemokrat, så deras resonemang kan jag inte. Fråga dem, tycker jag.

Och de ÄR ju partnerskapsförspråkare numera, de tycker partnerskapslagen är så bra, så bra. Numera.

Fast när det gäller transsexuella är det ju alltså just samkönade äktenskap de förespråkar. Om de nu inte intar katolska kyrkans attityd och menar att vi egentligen inte existerar, att vetenskapen har fel och vi alla bara hittar på. Och därför aldrig kan betraktas som det kön vi upplever oss som.

Men tänker de så accepterar de inte nuvarande lagstiftning som medger juridiskt byte, och den har de inte agerat emot.

fredag, februari 15, 2008 5:29:00 em  
Anonymous Björn said...

Lukas, förlåt för min okunskap och delvis, ignorans här. Tack för din information och jag lovar jag ska uttrycka mig bättre framöver och bilda mig.

Jag vill verkligen inte såra någon i detta ämne och som jag skrev, all min respekt och förståelse för de människor som brottas med denna problematik.

Allt gott önskar jag dig!

Från en dumskalle i dessa frågor men som gärna vill förstå bättre framöver. Tack för ditt tålamod!

fredag, februari 15, 2008 7:14:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Helt okey, Björn, skönt att du inte tog illa upp.

Det är nog viktigt att försöka komma ihåg att vi alla på något sätt befinner oss i Normen. Antingen är vi icke-funktionshindrade, vita infödda svenskar, män, sekulariserade kristna, heterosexuella eller icke-transpersoner. (Personligen känner jag ingen ung, lesbisk , svart, judisk kvinna med transexuell bakgrund som är rullstolsburen. Men om hon finns borde hon vara självskriven hos den nya ombudsmyndigheten :-))

Vi är alla okunniga om någon förtryckt grupps livsvillkor, kultur och problem. Om vi råkar tillhöra någon minoritet har vi förhoppningsvis lättare att inse att bristen finns och vill gör något åt den, men säkert är det inte. Det hedrar dig att du vill försöka!

fredag, februari 15, 2008 9:52:00 em  
Anonymous Björn said...

Luka(s), jag har läst dina inlägg ikväll och inser att det mest handlar om min egen räddsla att bli förknippad med att vara kvinnlig det handlar om.

Min styrka i att våga älska en man utan att vara kvinna....Så problemet är mitt. Jag äger att tänka mera, läsa och kanske även träffa människor som vet och har erfarenhet inom detta område.

Min umgängeskrets behöver klart vidgas så att jag kan söka bättre förståelse inom detta område.

Igen, tack för du öppnade mina ögon i denna fråga.

fredag, februari 15, 2008 10:08:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home