onsdag, mars 05, 2008

Mycket och bra om homosexuella i Dagen

De senaste veckorna har Dagen fokuserat på den kristna församlingens hållning till homosexuella. Jag är mycket imponerad över satsningen. I ett läge då frågan om homosexuellas villkor riskerar att splittra kristenheten, väljer Dagen att lyfta upp homosexuella på ett positivt, empatiskt och lyhört sätt, när det hade varit så mycket enklare och bekvämare att göra motsatsen. Med sina artiklar förenklar inte Dagen ställningstagandet mot homosexuellas förbättrade villkor, utan gör det mer komplicerat. Tidningen får mycket kritik för detta. Man märker tydligt att behov hos många som protesterar, att få ha sina förenklade föreställningar i fred.

Det är intressant och viktigt att notera att artiklarna inte ger stöd åt ledarsidans negativa hållning i frågan om t.ex. homoäktenskap. Härigenom visar tidningen att ledarsidans agenda är frikopplad från nyhetsredaktionens. Dagen förstärker därigenom sin position som det trovärdiga alternativet i svensk, konfessionell press.

Här är en kort sammanfattning av tidningens texter hittills:

Den 27 februari meddelade pingstledarna Sten Gunnar Hedin och Stanley Sjöberg att de välkomnar homosexuella som medlemmar under förutsättning att de erkänner sin läggning som en ofullkomlighet. Denna reservation gör att det i praktiken inte innebär någon förändring, men den nya attityden, och inte minst språkbruket måste lyftas upp som något positivt. Samma dag ställde tidningen frågan till sina läsare, om homosexuella ska få vara medlemmar i en församling och här ligger resultatet och de många kommentarerna.

Den 28 februari intervjuades artisten Sara Malmberg, som vittnade om hur det var att inse att man är homosexuell i frikyrkomiljö. En mycket bra artikel, som orsakade många reaktioner. Några av dem publicerades igår, både positiva och negativa. En del tyckare anser att Dagen "har svängt i homofrågan". Det kan jag dock inte se att tidningen har gjort. Inte under de tre-fyra år som jag har läst tidningen i alla fall...

Idag publiceras tre insändare. Gunnar Johansson, pastor i pingstförsamlingen i Sundsvall upprepar Hedin och Sjöbergs ställningstagande, fast med en slentrianmässigare reservation där han talar om "otukt, egoism, själviskhet, dryckenskap" i samma andetag som "homosexuell utlevelse". Robert Granat menar i sin insändare att Hedin och Sjöberg med sin inkluderande attityd "hjälper djävulen att bryta ner respekten för Guds ord ännu mera i församlingarna och i samhället".

Den tredje insändaren är ett mästerverk: "Det har alltid funnits homosexuella i frikyrkan". Skribenten är anonym, frikyrkoaktiv – och homosexuell. Jag kan inte låta bli att citera den i sin helhet:

Vi homosexuella har alltid funnits i frikyrkan. Ta en titt så ser du dem i din frikyrkoförsamling. Den dedikerade ungdomsledaren som dina barn ser upp till, den äldre ungkarlen som vigt sitt liv till församlingen. Den brinnande unga predikanten på estraden som lever singel trots sin uppenbara attraktionskraft på kvinnor. Vad de har gemensamt? De är homosexuella, men utan en plats att dela sina tankar och den kamp det kan innebära att vara kristen och gay.

Av de senaste dagarnas artiklar och kommentarer i Dagen får man intrycket av att många tror att Sveriges frikyrkoförsamlingar är kliniskt rena från homosexuella människor. Så är det naturligtvis inte, långt därifrån. Det är sant att många som växt upp i frikyrkan har upptäckt att det inte fanns plats för dem och sedan har lämnat. Ofta har de tagit avstånd från kyrkan och i värsta fall också sin gudstro.

Dock finns det nog många kvar som jag. Människor som väljer att dölja delar av sig själva för att de skulle diskvalificeras för tjänst i Guds rike om deras läggning var känd. Så vi gömmer oss och hanterar det på olika sätt.

Någon lever i celibat, och kanaliserar sitt behov av att ge kärlek och omtanke in i arbete i församling och annat. Någon gifter sig i ett försök att bli "botad", skaffar familj och hela frikyrko-kitet. Sedan brister allt när år av livslögner faller samman. Någon klarar inte avhållsamheten utan söker tillfälliga kontakter när längtan efter närhet blir för stor, och brottas sedan med ångesten över sina snedsprång.

De flesta av oss vill förmodligen inte ­associeras med "gay-rörelsen". Det man ser på tv och i tidningar när det rapporteras från Pride och liknande event är en dekadent värld som vi inte är en del av (vilket förmodligen gäller 90 procent av alla homosexuella). Vi är Jesu efterföljare som vill tjäna honom på bästa sätt, vara hans utsträckta händer till världen, precis som du.

Jag har länge undrat över frikyrkans förmåga att vara "bibeltrogen" när det gäller vissa saker, men välja bort andra. Till exempel väljer vi i mångt och mycket att bortse från Paulus ord om kvinnans plats i församlingen och ursäktar det med att det var en annan kultur. När det gäller de tre ställen i Nya testamentet som rör homosexualitet i vår översättning "bokstavstolkas" de och görs till stridsfrågor. Jag tänker inte gå in i någon teologisk diskussion här, men bara det att termen "homosexuell" etablerades av tyska forskare på 1800-talet gör att vi kan utgå från att det Paulus skriver om i Romarbrevet inte är en ömsesidig kärleksrelation mellan människor av samma kön. Med tanke på hur stor skiljefråga homosexualitet blivit i modern kristenhet så är Jesus märkligt tyst om det hela. Däremot har han en hel del att säga om rikedom, kärlekslöshet och egoism, men det är vi i stället märkligt tysta om.

Jag har de senaste åren lärt känna många i samma situation, de flesta i USA. Jesus måste gråta över de historier jag fått höra, om människor vars liv slagits sönder när de berättat hur det ligger till.Själv har jag de senaste åren berättat för ett fåtal vänner, alla frikyrkliga. Responsen har varit positiv och kärleksfull, jag tackar Jesus för att bördan lättats betydligt. Som en konsekvens av att förhållandena är som de är får denna insändare vara anonym. Det är mindre viktigt vem jag är, men jag vill ge röst åt oss som finns i frikyrkan i alla sammanhang, från predikostol till vaktmästare. Det är inte omöjligt att du mött mig på någon estrad någon gång, i tjänst för Jesus. Kanske har vi fått be tillsammans eller lovsjunga den Gud som säger "Den som kommer till mig ska jag inte visa bort". Jag är ganska säker på att om mitt namn stod här under skulle jag inte längre få möjlighet att utföra Guds verk på det sättet jag gör i dag. Så jag gömmer mig nog ett tag till, tillsammans med många andra.

Oj oj oj, vad vissa människor behöver läsa detta. Det ska bli mycket intressant att ta del av de bloggkommentarer som kommer att ramla in via Twingly...

15 Comments:

Anonymous TP said...

Jag kan inte tolka Hedin och Sjöberg's "välkomnande" som något annat än att det är lättare att hjärntvätta/"hjälpa" homosexuella om de inkluderas än om de inte gör det. Det är ungefär som missionsverksamhet. "Självklart hjälper vi dessa människor gräva en brunn, men oj, råkade vi lämna några biblar efter oss?"

onsdag, mars 05, 2008 11:28:00 fm  
Blogger Noa Resare said...

Oj så intressant med den anonyma insändaren. Om du läser detta, du anonyme, så skulle jag gärna vilja komma i kontakt med dig. Min epostadress är noa@resare.com På www.hush.com kan man registrera en anonym epostadress, om du vill vara anonym även i kontakten med mig.

Jag och Alex har fått många reaktioner från personer inom och utanför kyrkan sedan vi var på Go'kväll i SVT och då bland annat berättade om hur vi blev bemötta i den församling vi då var med när vi började leva öppet.

onsdag, mars 05, 2008 1:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tor

Du skriver

"En del tyckare anser att Dagen "har svängt i homofrågan". Det kan jag dock inte se att tidningen har gjort. Inte under de tre-fyra år som jag har läst tidningen i alla fall"

Tidningen har kanske inte svängt så mycket senaste åren men däremot något de senaste decennierna. 1975 så var det en debatt i riksdagen om homosexuellas rättigheter. Jörn Svensson (vpk) använde då tidningen Dagen som ett exempel på hatpropagandan mot homosexuella inom vissa kristna grupper.

Så här skrev Dagen 1975 i sin tidning.

"Homosexualitet orsakas eller förstärks genom demonisk påverkan oftare än vad som är känt. Onda andemakter förstör en människas personlighet och suddar ut hennes "jag", Satans uppror gör allt för att bryta ner och förstöra Guds skapelse. Det finns människor som attackeras av demoner. Utredningar om sex och samlevnad visar att homosexualitet är "som en psykologiskt mer komplicerad företeelse med rötter i en djupt störd identitet". Bön och fasta är vägen till frihet."

Kanske vissa på tidningen ännu tycker så men de är något mer nyanserade idag när de ska berätta det. :-)

Bengt Held

onsdag, mars 05, 2008 1:42:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Hur skulle fasta kunna hjälpa mot homosexualitet?

onsdag, mars 05, 2008 2:11:00 em  
Anonymous Med mormonska hälsningar said...

"[...] Regarding your question about fasting: Of course I knew you would be hungry, nor should you have been surprised that you were - for that was the "hunger for righteousness" you felt. You simply mistook it for hunger for food. Your hunger was a very good sign. It shows that fasting is the right approach.

Remember that going without food or water will not eliminate gayosity right away. Sometimes the Lord tests our patience. I wish to counsel you to trust in the Lord and submit to his time frame - do not try to impose yours on to him. He is there to guide you and heal you, but you must let Him do it in His own way.

I therefore suggest that you go without food or water until that time that you are truly healed of your mental problem. It may be a day - it may be two, or even three. It may even be a week or two. You may experience a comatose state during this time - do not be alarmed; so did King Lamoni when he first became aware of the grievousness of his sins. Fainting, slipping into coma, minor or even major brain damage, and sometimes even death, are sometimes the prices people have to pay to have the Lord "recalibrate their compasses", so to speak.

I encourage you to begin right now abstaining from any food or water until you like girls. If you wish, you may also augment your fast by abstaining from oxygen.

I also encourage you to contact the wonderful brethren and sisters working at the BYU GAYHAB Center for Becoming The One True Kind of Person (TBYUGCFBTOTKOP). They utilize a variety of strategies which, while they in no way replace abstinence from food, water, and oxygen, may help things along. And you will be happy to know that these rehabilitators no longer shock people with electrodes. In accordance with advances in technology, they now use police tazers with supplementary butane lighters and air-proof plastic headbags, which are in good working order, having just come from Guantanamo where they were used in our fight against terrorism.

May the sweet spirit of Christ's peace descend upon you as you are electrocuted by our lab technicians (all of whom, I assure you, have current temple recommends).

Yours in Christ,

Elder Talmage C. R. Bachman

The Quorum of the Twelve Apostles
The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
Salt Lake City, Utah"

onsdag, mars 05, 2008 3:07:00 em  
Blogger Marie Breskic said...

TP Självklart vill jag som kristen bjuda in andra till det underbara jag har funnit! Bjuda in - inte tvinga.

Den ödmjukare attityd som Hedin och Sjöberg visar kan betyda en hel del för de som är kristna och homosexuella. Farbröderna tar dessutom de här frågorna rakt in i kyrkan där man bekvämt har tigit om dem alltför länge. Bekvämt för oss som är heterosexuella kristna, men ett svek mot de trossyskon som inte är heterosexuella.

onsdag, mars 05, 2008 7:21:00 em  
Anonymous TP said...

Jag är inte övertygad. Ödmjukhet eller retorik, det får framtiden utvisa. Homosexualitet som "ofullkomlighet" låter inte lovande dock. Jag tror det finns bättre alternativ för den homosexuelle gudstroende.

onsdag, mars 05, 2008 10:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

För folk i Skåne kan jag tipsa om ett möte som kanske kan bli intressant för många som besöker den här siten.

Från Sydsvenskans kalendarium.

Tisdagen 11 mars 2008.

HBT och Svenska kyrkan - vem får plats? Prästen Albin Davidsson. 18.30. Sensussalen Studentgatan 2 Malmö

Studentgatan är nära Gustav Adolfs torg i Malmö city.

Bengt Held

torsdag, mars 06, 2008 7:38:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Det tycks inte finnas något stort intressa bland frikyrkliga att kommentera insändaren, bloggkommentarerna är rät tfå.

Men en är faktiskt rent fantastisk, jag vet inte riktigt hur den ska beskrivas. Läs själva, ren underhållning i sitt vansinne!
http://carl-i-dagman.blogspot.com/2008/03/idioter-gamla-tanter-green-homo6are.html

torsdag, mars 06, 2008 10:13:00 em  
Anonymous I Hans Fotspår said...

Jag tror det faktum att insändaren inte synligen fått så väldigt många att reagera säger en hel del, på ett positivt sätt.
Min avsikt (det var jag som skrev) med den var ju mer ett konstaterande än propagerande och jag tror det är många som tar in och begrundar situationen för homosexuella i frikyrkan. Och känner sympati.
Det lär nog dyka upp fler insändare/artiklar i ämnet framöver, i förra veckan var artiklarna och insändaren ett av samtalsämnena bland deltagare på Pingströrelsens konferens "Evangelistveckan" i Jönköping.
Sten-Gunnar Hedin berörde det även i en samling. Se här.

tisdag, mars 11, 2008 7:33:00 em  
Blogger magdalena said...

"Hur skulle fasta kunna hjälpa mot homosexualitet?"

Fasta gör så att man lättare kan koncentrera sig på Guds röst. Man väljer bort något som avleder uppmärksamheten (mat/teve/dator/fotboll etc) och väljer att försöka lyssna mer på Gud. Man blir alltså mer andligt känslig. Dessutom blir man uppbyggd andligen efter en fasteperiod, och kan då bättre stå emot frestelser, tex att begå homosexuella handlingar om det nu är det som man är frestad att göra.

torsdag, mars 13, 2008 11:39:00 em  
Anonymous teas pappa said...

Det finns en rörelse som heter Willow Creek. De har föreläsningar och konferenser över världen och propagerar bland annat för smågruppskyrkor. Jag var på en konferens där John Burke, pastor från USA, föreläste om sin "come as you are" kyrka. Där fick alla komma och vara med. "No perfect people allowed" hette det. Missbrukare, rökare, homos, bin och sambos var med och församlingen växte. Nu till det som har med Sten å Stanleys kommentar att göra. John Burke säger i mitten av sin föreläsning "come as you are, but don`t stay that way". Gud, menar John kan förvandla. Flera av de som inte var perfekta människor har nu slutat knarka, fimpat, valt att leva i celibat eller "slutat" vara homosexuell, slutat ha homosexuella kontakter, och gift sig. Naturligtvis har alla blivit frälsta.
Ja, så går det till i USA. Konferensen var på filadelfiakyrkan i Stockholm...
Sten och Stanley har läst Burkes bok,tro mig. De vill inte förändra någon, de vill skapa en atmosfär där de homosexulla ändrar sig själva med hjälp av Gud.

fredag, mars 14, 2008 11:19:00 fm  
Blogger Elvira Westergren said...

Jag har alltid velat leva i Jesus Kristus gemenskap. Där har jag alltid funnit ändlös kärlek. Den gemenskap som församlingen ger kan man faktiskt aldrig finna någon annan stans, för vi strävar alla mot samma mål, att vandra med Jesus.

Det som grämer mig är att ingen annan stans har jag heller bevittnat så mycket sorg, utanförskap och människoförtryck som inom den kristna fösamlingen. Så många människor som man sett uteslutits från Kristi kyrka på grund av "fel" levnadssätt och att man kanske ifrågasatt församlingens förhållning till känsliga frågor. Det man inte får glömma är att det aldrig varit Jesus som uteslutit dessa personer, utan vi människor här på jorden har tagit oss friheten att i Jesu Kristi namn utesluta hans barn från hans egen kyrka.

Själv är jag övertygad om att det är just dem, de uteslutna som får komma närmanst Jesus Kristus när jordelivet är slut. Han tar de tappra till sitt hjärta just för att de fått utkämpa en kamp om att bli älskade här på jorden.

Här ovanför debatteras homosexualitet. Kanske är det just Sara Malmberg, Lars Gårdfeldt och alla de andra kristna homosexuella som kämpar den hårdaste striden av dem alla, att trots sin kärlek till någon av sitt eget kön aldrig föneka Gud i sitt liv. Istället är de pionjärer som försöker avveckla gamla medeltida synsätt på människans kärlek och återknyta till Jesus allra heligaste gåva. Att kunna älska och bli älskad.

lördag, mars 15, 2008 12:03:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Magdalena
En kritisk tolkning av fastan är att bristen på mat gör en svag och mer mottaglig för övernaturliga upplevelser och hallucinationer. Studera golvet i Peterskyrkan nästa gång du är där, och notera hur det flimrar stroboskopiskt framför ögonen - det är som gjort för att skapa omtöcknande och förvirrade upplevelser, som i just den kontexten tolkas som religiösa. (Jag understryker ånyo att detta var en kritisk tolkning av fastan.)

teas pappa
Jag tror man gör det oerhört svårt för sig själv när man talar om homosexualitet som något som kan jämföras med nikotinberoende eller alkoholism. Jag förstår att det kan vara frestande, men försvårar nog bara förståelsen av fenomenet. Jag misstror inte dem som påstår sig ha blivit "botade" från homosexualitet, men jag fäster också stor vikt vid vittnesmålen från dem som har varit inne i "konverteringsprocesserna", och insett att de inte fungerar. Beyond Exgay är en växande rörelse i USA, och består INTE av sekulära homoaktivister, utan av ärligt sökande kristna bröder och systrar, som funnit sig tillrätta med sin sexuella läggning och tro.

Elvira Westergren
Mycket tänkvärt.

måndag, mars 17, 2008 9:46:00 fm  
Blogger Johan said...

Fasta är egentligen ett bra sätt att få ut toxiska ämnen och slaggprodukter från cellerna och kroppen. På det sättet befrämjar det hälsan, och kan därför också leda till ökad andlig känslighet och djup. Dessutom gör det att man på ett sätt lierar sig med dem som har det fattigare i världen, och inte kan äta sig mätta.

Men det har ingen koppling till "frestelsen" att göra vissa handlingar, t.ex. homosexuella handlingar. Har nån gjort en vetenskaplig undersökning på det, eller skulle det bara ha med bibelns budskap att göra? Var i bibeln står det i så fall att homosexuella handlingar kan "botas" m h a fasta?

Jag tror snarare (med betoning på tror) att fasta kan hjälpa att bli mer ödmjuk, kärleksfull och tolerant gentemot andra människor. Således borde det hjälpa att "bota" dogmatiska och bokstavstroende kristna från deras överdrivet kritiska syn (för att inte säga fördömande syn) på människors homosexuella handlingar. Fasta ökar således förståelsen av andra människor, enligt mitt sätt att se det.

måndag, mars 17, 2008 5:59:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home