fredag, april 04, 2008

Ulf Ekman startar blogg

I en ledarkommentar i Världen Idag i november förra året beskrev Ulf Ekman det nya medieklimatet med Facebook och bloggosfären som ett "tjatter utan dess like" och att vi verkar "slå knut på oss själva för att vara längst framme i kommunikationssamhällets alla innovationer". Precis som i sin syn på katolska kyrkan har han nu ändrat hållning i kommunikationsfrågan och själv börjat blogga – med kommentarfunktion och allting! Kul, spännnade och annorlunda med denna transparens. Hoppas den är äkta. Det ska hur som helst bli intressant att följa diskussionerna.

Adress till bloggen
http://www.ulfekman.nu/

Världen Idags artikel om saken
Premiär för Ulf Ekmans blogg och tv-program

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig Tor, detta är intressant och jag ska ocks följa hans blogg. Jag tycker faktiskt att Ulf själv motiverar sin inställning till sitt bloggande ganska tydligt i sitt första blogginlägg. Kolla det, klart läsvärt. Ha det gott!

fredag, april 04, 2008 10:56:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Det ska bli intressant att se om Ekman behåller kommentarsfunktionen längre än CredoAkademien gjorde.

lördag, april 05, 2008 7:23:00 em  
Anonymous Björn said...

Kommentarfunktionen lär ju vara stängd på så sätt att han själv kommer välja vad som visas. Uffe och Livets Ord bedriver ju sin opinion genom att selektera bland fakta och propaganda.

måndag, april 07, 2008 7:03:00 fm  
Anonymous Smitz said...

Eller så kan man avvakta och se istället för att döma ut något på förhand.

måndag, april 07, 2008 8:54:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Många bloggbesökare här läser nog bara nya kommentarer till de 2-3 senaste debatterna. Därför vill jag tipsa om en principiellt intresant nyhet som jag nu kommenterat i samband med Tors bloggmeddelande med rubriken "Sacredeus mystiska premisser".

Göran Hägglund, partiordförande i kd, har nämligen nu i riksdagen fördömt Sacredeus uttalanden om att homoäktenskap kan leda till accepterande av sex med djur. Det är mycket ovanligt att en partiordföranden i en riksdagsdebatt tydligt fördömer en partikamrats offentliga uttalanden.

Läs som sagt mer vid kommentaren till "Sacredeus mystiska premisser"

Bengt Held

måndag, april 07, 2008 2:26:00 em  
Blogger Luka(s) said...

Att man väljer att moderera blogginläggen betyder inte att man censurerar.

Jag förstår att Ekman använder funktionen, annars vore han tvungen att kontrollera sin blogg väldigt ofta för att inte eventuella olagliga uttalanden (hot, förtal, hets, barnporr, osv) ska stå kvar för länge. Om man inte vill ge gratis utrymme åt personer som beter sig kriminellt är det lämpligt att göra så, om man har ont om tid att kontrollera bloggen.

Sen kan jag faktiskt förstå om man i Ekmans position väljer att ta det säkra för det osäkra och se till att grova personangrepp mot honom som person inte kan publiceras på hans egen blogg. Han vet säkert att han inte är populär i allas ögon, men varför ska han acceptera elakheter?

Om han däremot väljer att censurera även andra inlägg, pga att de är kritiska, det återstår väl att se. I så fall förtjänar han kritik, men itne förr.

måndag, april 07, 2008 2:28:00 em  
Anonymous Björn said...

Ja har varit och kollat och Herr Ekman har valt att moderera kommentarerna innan de publiceras, alltså, välja vad som ska synas eller inte. Jag vill inte verka negativ men med tanke på historien hade man inte kunnat förvänta sig annat.

Det häftiga med det fria ordet är ju när det verkligen får vara fritt som hos denna blogg där Tor inte modifierar eller selekterar inlägg utan låter bloggen publicera totti.

tisdag, april 08, 2008 7:10:00 fm  
Anonymous E said...

tyvärr framstår herr ekmans blogg som en enda stor reklamkampanj för honom själv och hans åsikter. inte ett debattforum. men det kanske var naivt att hoppas på något sådant..

tisdag, april 08, 2008 11:56:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Fast en blogg ÄR ju just en reklamkampanj för sig själv och sina åsikter. Diskussionsforumet är mest en bonus...

tisdag, april 08, 2008 12:03:00 em  
Anonymous Anonym said...

Björn

"Ja har varit och kollat och Herr Ekman har valt att moderera kommentarerna innan de publiceras, alltså, välja vad som ska synas eller inte"

Jag har full förståelse för att bloggare modererar. Det är så många människor som inte kan bete sig vettigt utan börjar med personangrepp istället för att debattera i sak.

Jag deltog själv i en debatt på en vänsterblogg om kommunism och hade en seriös debatt med en vänsterkille. Men då blandade sig en tredje person i debatten och sa inte något i sak utan började sprida personligt förtal av mig. Bloggägaren raderade efter några timmar de kommentarerna trots att han själv är kommunist och jag är antikommunist. Det hedrade honom.

Man brukar tala om det fria ordet. Men om du är på ett möte som har ett tema typ skolan och du när du får ordet istället börjar sprida personligt förtal om någon av de andra i rummet tror du att mötesansvariga låtit dig fortsätta snacka då. Nej, man hade med rätta stoppat dig. Och vad hade du sagt Björn om din lokala tidning hade publicerat en insändare där en av dina ovänner får möjlighet att säga du är både pedofil och tjuv. Yttrandefrihet? Nu hade varje seriös tidning stoppat en sådan publicering. Varför är det värre om någon bloggare då modererar sin blogg.

Tor Billgren har en ovanligt liberal policy, det har funkat mycket tack vare att folk här trots allt beter sig ovanligt sakligt och vettigt jämfört med de flesta andra siter. Men även Tor har begränsingar. Om folk tex skulle sprida hets mot folkgrupp enligt juridisk tolkning skulle Tor kunna bli åtalad och dömd om han låtit det vara kvar. Sedan är det ju en viss gråzon när han måste ta bort det utan att bli åtalad. En bloggägare kan för övrigt givetvis aldrig slippa åtal med motveringen att bloggägaren själv är emot hetslagen.

Bengt Held

tisdag, april 08, 2008 1:01:00 em  
Blogger Luka(s) said...

"Sedan är det ju en viss gråzon när han måste ta bort det utan att bli åtalad."

Jag kanske missförsåtr Bengt, men för tydlighets skull vill jag påpeka att en bloggägare inte är tvungen enligt lag att ta bort något som det inte finns någon risk att han kommer bli åtalad för.

Däremot är det givetvis så att det är fullt möjligt att bli åtalad för sådana inlägg som kan betraktas som förtal, förolämpningar, hets och barnpornografi.

(Huruvida en ägare till en elektronisk anslagstavla kan bli ansvarig för inlägg andra publicerat och som innehåller exempelvis brott mot sekretesslagen eller uppmaningar till kriminella handlingar vet jag faktiskt inte. Det finns troligen ingen praxis än, och vilket lagrum som är tillämpligt har jag ingen aning om.)

tisdag, april 08, 2008 2:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

Som ett förtydligande kan jag berätta att när jag skriver att det är en gråzon menar jag att det inte är tydligt hur snabbt en bloggägare måste ta bort olagliga meddelanden. Jag har läst vissa som sagt inom en vecka men det är olika bedömningar.

Bengt Held

tisdag, april 08, 2008 2:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Förresten om modererade bloggar.

Ofta verkar de trovärdiga. Alltså att man publicerar de sakliga kommentarer som skickas dit.

Ett undantag är några sverigedemokratspolitikers bloggar. För varje nytt meddelande blir det ofta ett 10-tal meddelanden med olika avsändare som förklarar hur lysande skribenten är, hur onda alla andra partier och all media är och att sd nog får 20 % i nästa val. Jag skrattar ibland när jag läser det.

Du kan hitta några av sd-bloggarna här

www.sdkuriren.se

Antingen så fifflar sd-bloggarna med kommentarerna och kanske tom fejkar ihop sådana själv med olika nick. Eller så är många i sd som några skock får som okritiskt hyllar de ledande i partiet. :-)

Att ge beröm åt en bloggare är inte fel. Men att ibland nästan 100 % av kommentarerna på många sd-bloggar utgörs av hyllningar till bloggaren och partiet det är något suspekt.

De där sd-bloggarna kan för övrigt ha intresse för folk här även av en annan orsak. Det är väl inte så ofta de skriver om HBT-politik men när de gör det är det nästan alltid emot, vissa är direkt homofientliga medan andra är typ "homosexuella ska givetvis respekteras men bla bla". Jag har nog aldrig sett en sd-bloggare skriva något entydigt positivt om homosexuella. Ja, förutom då när de ska attackera muslimer men då är ju inte syftet främst att värna homorättigheter utan att attackera muslimer. Hade de haft ett genuint intresse för HBT-rättigheter hade de även kritiserat kristen homofientlighet vilket de aldrig gör.

Bengt Held

onsdag, april 09, 2008 3:05:00 fm  
Blogger Luka(s) said...

Aha, då förstår jag Bengt. Du har rätt, den tid en ägare till en elektronisk anslagstavla kan låta texter ligga kvar utan att riskera att dömas till ansvar för dem är kanske lite luddigt. En vecka känner jag dock igen som tidsuppgift, men just nu är det inte möjligt att nå lagrummet sida för vägledande avgöranden, så jag kan inte kolla.

torsdag, april 10, 2008 2:04:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home