Heinz lägger sig platt när den principiella kränkthetens vindar blåser
Sist av alla kommenterar jag den bisarra nyheten om livsmedelsföretaget Heinz' makulerade reklamfilm. DN skriver:
Efter massiva protester, bland annat orkestrerade av den mäktiga antigayorganisationen American Family Association förmåddes Heinz att dra tillbaka reklamen, och har till och med bett "alla som känt sig förnärmade" om ursäkt. Förnärmade av vad, om man får fråga?
I ett försök att slingra sig ur den besvärande situatuonen försökte företagets Storbritannienchef Nigel Dickie (sic!) förklara att filmen var tänkt som humor. Misslyckandet från Heinz' sida var alltså att tittarna kände sig kränkta istället för att brista ut i hånskratt över de löjliga bögarna i teverutan.
Heinz' agerande är skrattretande ryggradslöst och brittiska gayorganisationer uppmanar till bojkott av företagets produkter. Jag tänker sannerligen inte spinna vidare på kränktkarusellen, utan uttrycker istället min innerliga tacksamhet över att det nu är mycket tydligt var företaget står i förhållande till sina homosexuella kunder och principerna om lika villkor. Kommer Heinz att lägga sig lika platt om American Family Association och andra evangelikala lobbymiljardärer kräver att företaget ska börja diskriminera anställda som är homosexuella?
Reklamfilmen utspelar sig i ett kök där två barn och en pappa gör sig redo att gå till skolan och jobbet. Den husliga mamman har bytts ut mot en snabbmatskock från New York som brer familjens smörgåsar. När pappan är på väg ut genom dörren ropar kocken:
- Har du inte glömt något?
Pappan ler och pussar kocken på munnen innan han springer iväg.
Efter massiva protester, bland annat orkestrerade av den mäktiga antigayorganisationen American Family Association förmåddes Heinz att dra tillbaka reklamen, och har till och med bett "alla som känt sig förnärmade" om ursäkt. Förnärmade av vad, om man får fråga?
I ett försök att slingra sig ur den besvärande situatuonen försökte företagets Storbritannienchef Nigel Dickie (sic!) förklara att filmen var tänkt som humor. Misslyckandet från Heinz' sida var alltså att tittarna kände sig kränkta istället för att brista ut i hånskratt över de löjliga bögarna i teverutan.

12 Comments:
Heinz Says Its UK Ad for Deli Mayo Was Not in Accordance with Corporate Policy
Heinz - In The News
“Heinz apologizes for its misplaced attempt at humor and we accept that this ad was not in accordance with our long-standing corporate policy of respecting everyone’s rights and values,” Mullen said.
Everyone's rights and values????
För det första, vad har rättigheter med detta att göra?
För det andra, som jag ser det blev ju bara en sorts människor "kränkta", och om den sortens människor är så lättkränkta att dom kränks för att två män pussas i en reklamfilm, så är deras "values" åt helsike och bör ignoreras å det bestämdaste.
Jag plockade bort samtliga Heinz produkter från kylskåpet och skafferiet, innan jag slängde dom i soporna.
ps, vi källsorterar givetvis.
Tor
"Misslyckandet från Heinz' sida var alltså att tittarna kände sig kränkta istället för att brista ut i hånskratt över de löjliga bögarna i teverutan."
Jag tycker du är för hård mot Heinz här. Humor är mycket vanligt inom reklamen och den används verkligen mot folk av olika sexuella läggningar. Om jag tolkat det rätt så hade filmen en inhyrd manlig kock som besökte en ensamstående pappa med barn för att laga mat. Precis innan kocken skulle lämna huset så säger pappan till kocken "glömde du inte något?" varvid kocken vänder från dörren och ger pappan en avskedspuss. En anspelning på att många gifta par gör så. Den här typen av humor måste väl vi homosexuella också kunna skratta åt. Jag hade skrattat åt det om jag sett det. Jag tycker inte det är något homofobt med det.
"Jag tänker sannerligen inte spinna vidare på kränktkarusellen"
Nej, och jag hoppas ingen annan gör det heller. För att vara kränkt är att vara offer. Ibland är det berättigat att känna sig kränkt men oftast är det mycket bättre att bli förbannad. Som någon klok person sa "När jag var ung på 1970-talet blev vi inte kränkta, vi blev förbannade".
Vi har ett fritt samhälle. Heinz har rätt att inte göra om reklamkampanjer som de gissar ska göra det förlorar publik. Bögar och lesbiska har givetvis ingen som helst rätt att KRÄVA att Heinz eller något annan företag ska ha med bögar eller lesbiska i sin reklam. Felet Heinz gjorde var att man inte bara tyst beslutade att man inte skulla använda reklamen igen, utan att man bad om ursäkt för att man haft en kyss mellan två personer av samma kön i sin reklam. Därmed så har Heinz visat att de är inte värdiga att få sin varor köpta av homosexuella, bisexuella och heterosexuella som är för allas lika värde.
Jag ska härefter bojkotta Heinz. Det är ett språk som verkligen påverkar Heinz.
Bengt Held
En enkel sak att granska hos ett företag för att förstå om det är ett öppet och tolerant företag som respekterar och värdera olikheter hos de anställda och därmed hos sina kunder, inklusive sexuell läggning, är att granska deras Diversity mission statement.
På www.heinz.com kan man snabbt se att Diversity, mångfald, för detta företag är begränsat till att omfatta olika kulturer.
Därmed säger Heinz genom att medvetet exludera Sexuell läggning att dom inte hehler repekterar och värderar denna del av mångalden.
Läs själva: http://www.heinz.com/Diversity.aspx
Pinsamt och dåligt att särskilt ett Amerikanskt företag av Heinz storlek inte inse värdet av riktig mångfald...
Jag kastar mina Heinz produkter med.
Wow....Heinz är på väg att bli rå trashade för sin uppenbara homofoba inställning genom att lyssna homohatargruppers argument och anpassa sin marknadsföring därefter:
http://www.pinknews.co.uk/news/articles/2005-8166.html
http://www.wikio.com/leisure/food_and_wine/food_and_beverage/heinz
http://www.behindthebuzz.com/heinz-deli-mayo-ad-leads-to-complaints/
Dessa tröttsamma gamla sorgliga homofober....Företaget Heinz är riktigt ointelligent som tror att det är ett vinnande koncept att lyssna på dessa marginaliserade hat- grupper istället för att stå upp för mångfald, öppenhet och tolerans.
Fan också. Jag som tycker så mycket om Heinz ketchup.
Charlotte
:-)
Vill man visa markera mot ett företag (eller butik) har man två möjligheter.
1. Bojkotta företaget respektive butiken
2. Markera mot dem muntligt eller skrifligt ev med hot om att sluta handla där.
Givetvis kan man göra båda saker. Både sluta handla där och berätta för dem varför man slutar handlar.
Ring eller maila Heinz kontor i Sverige om du vill. Du kan ju utan att ljuga säga att du blir tveksam att handla av dem igen. För tveksam kan du ju vara men trots det handla ketchupen och inför dig själv då skylla på "kroppens begär" eller liknande.
Vi i Sverige är generellt alldeles för dåliga på att använda vår konsumentmakt. Kanske för att vi har en tradition att politiker ska fixa det via olika lagar istället.
Det måste inte till så många protester för att de flesta företag ska reagera. Kan homofober använda sin konsumentmakt kan vi homovänliga göra likadant. Eller givetvis av andra orsaker. Är en vara dålig lämna tillbaks den till affären och säg du vill ha en ny.
Bengt Held
Charlotte
Det är ju en, om än liten, risk att Heinz konsumentansvarige i Sverige läser Tors blogg varje dag. Så om du maila eller ringa får du väl kalla dig annat än Charlotte Wiberg annars riskerar du bli avslöjad att du kommer handla igen hos dem . :-)
Bengt Held
Jag är också mycket förtjust i Heinz produkter. Deras ketchup är överlägset bäst på marknaden, likaså deras baked beans. Den enda moraliskt riktiga utvägen blir att stjäla varorna i fortsättningen.
Tor
Du får väl sucka något bittert som prästen som beklagade sig över de träkiga melodierna i de flesta psalmer och sa till sin kantor "Varför är det djävulen som gör de finaste melodierna?"
Bengt Held
Tack för tips!
hemligheten i Heinz Ketchup är kryddorna, bland annat rejält med rotselleri. Jag älskar rotselleri....
Så om kryddorna kan vara diversifierade varför kan då inte företagets policies vara det :-)
Amerikanska organisationen HRC (Human Rights Campaign) undersöker årligen vilka företag som har en tolerant inställning till homosexualla bland sina anställda och däremot även mot hos sina kunder.
Företaget Heinz har en dumbo plats. Alltså inte så konstigt att företaget som redan visat vig vara uppenbart anti- gay lyssnar till de marginaliserade men högljuda kristna homofobernas stridsrop.
Kolla in:
http://www.hrc.org/buyersguide/HRC_Buying_for_Equality_2008.pdf
http://www.hrc.org
Skicka en kommentar
<< Home