torsdag, oktober 30, 2008

Vad Åke Green försöker inbilla Kaliforniens väljare

I det här inlägget berättar jag om myterna som den kristna högern sprider om Åke Green inför omröstningen om homoäktenskap i Kalifornien. Tack vare signaturen fredrikihimlen fick jag tillgång till ett videoklipp om vad Green berättar under sina framträdanden i USA. Ack...

Han berättar att det största och finaste som hänt honom efter rättssakerna var när han bjöds in till Polens parlament. Talmannen sade till honom:

Vi har haft kommunismen som vår överhet, och vi vet vad det vill säga. Men jag fruktar att homosexualismen (sic!), blir vår nya överhet. (Översätts med ”But I fear that homosexuality will take over Poland”)

I slutet av programmet uppmanas Åke Green att tala fritt till Kaliforniens väljare:

Gör inte som vi har gjort i Sverige. När homogrupperna flyttar fram sina positioner blir vi tysta i våra kyrkor. Vi vågar inte predika guds ord, kanske av rädsla för att kallas homofober. Eller av andra orsaker, som myten om att homosexualitet är medfött. Istället säger man bland pastorerna i Sverige att vi inte ska ägna sig åt dessa frågor. Och detta har de homosexuella organisationerna utnyttjat till max och flyttat fram sina positioner. Och vi kan aldrig återfå den mark vi förlorat. Genom att den här lagen kom till, har man också underminerat yttrande- och religionsfriheten ("förlorat yttrande och religionsfriheten" i översättningen). Och då har man också förlorat demokratin. Nästa steg kan bli en reviderad bibel, där man utesluter vissa bibelställen.

Och så uppmanar han människorna i det mäktiga USA för att samla sig för att omintetgöra lagen. "Om ni inte gör det är ni inte långt borta från Sverige."

Säger han. Trot satt Sverige förmodligen är det enda land i världen där du har papper från två rättsliga instanser på att du FÅR likna homosexualitet vid en djup cancersvulst på samhällskroppen. Du FÅR ljuga huvudlöst om homosexualitet. Du FÅR förespråka pålning av homosexuella. Trots att dessa otvetydiga intyg existerar, som säger att detta är fullkomligt legalt, åker Åke Green världen runt och påstår att det är förbjudet. Dumheten tar aldrig slut. Det bara fortsätter och fortsätter. Och jag blir alldeles matt när jag tänker på att Åke Green skapade av en fifflande RFSL-ordförande i Kalmar. Om denne istället hade gjort som alla andra i samband med Greens predikan, dvs struntat i honom totalt, så hade världen besparats denna pinsamma rappakalja.

17 Comments:

Blogger NG said...

I wish I knew how to write in your language.. I'm not familiar with Green's story, however, it seems to me from the video clip that he was doing an awful lot of revisionism.

Was he?

fredag, oktober 31, 2008 12:18:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Suck. Stackars lille Åke "martyr" Green. Pinsammare skit än det videoklipp jag har sett med homom talande för "protecting marriage" kristna högern, har jag inte hört på länge.

fredag, oktober 31, 2008 12:20:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åke Green resonerar på ett bra och vettigt sätt när det gäller denna fråga.

fredag, oktober 31, 2008 2:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åke Green ger oss kristna, och även oss svenskar och Sverige en mycket dålig bild.

Han tjänar inte sanningens och kärlekens Gud, han är i lögnens och hatets tjänst, och det är en helt annan furste.

fredag, oktober 31, 2008 7:23:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det ingen som borde upplysa honom om att bibeln redan är reviderad ett antal gånger?

fredag, oktober 31, 2008 9:00:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Så här går det när man avintellektualiserar kristendomen.

Hört talas om "Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa"?

Tala om att ha bocken som trädgårdsmästare.

/Gregorius Rex

fredag, oktober 31, 2008 9:46:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Tja, historierevisionism och ofärmåga att diskutera frågan på sakliga grunder kanske inte är så förvånande när man ser att hans broder i Herren, Olof Djurfeldt, lyckas med att dra in Josef Fritzl och hans dotters fångenskap i ett resonemang om könsneutrala äktenskap... Se här:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159551

fredag, oktober 31, 2008 11:55:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Påminner ju lite om det här:

http://www.youtube.com/watch?v=jo8K4YPi-v0&eurl

fredag, oktober 31, 2008 1:30:00 em  
Anonymous Anonym said...

Åke Green har lyckats framställa sig själv som martyr trots att han blev friad.

Det otäcka är egentligen inte att det finns knäppgökar som Åke Green, utan det är att andra applåderar det han säger, och hjälper till att upprätthålla bilden av att han är en martyr.

Det räcker att läsa Dagen för att se att det verkar vara en hel del som fortfarande tycker att det han säger och hans ordval är helt okej, och gång på gång framhåller att han är en martyr, det är så synd om stackars Åke som bara säger vad "alla" andra kristna tänker inombords (inte sant, förstås).

Jag läste också artikeln i Dagen som Olof Djurfeldt skrivit om könsneutrala äktenskap, där han tar upp incesten som Fritzl gjort sig skyldig till. Man blandar helt ogenerat ihop saker som öht inte har något samband.

Och det är inte vilka saker som helst man blandar ihop, utan sexuella övergrepp och fångenskap med homosexualitet.

Hur kan man göra det som journalist och ledarskribent på en tidning, utan att det blir läsarstorm? Det måste ju innebära att det bland kristna är helt okontroversiellt att göra det och ingen reagerar? Det skulle aldrig passera obemärkt på andra tidningar som DN, Svd, Aftonbladet, Expressen!

Varför protesterar inte fler kristna som tar avstånd från den sortens retorik och den sortens människosyn?

/Emma

fredag, oktober 31, 2008 3:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Han berättar att det största och finaste som hänt honom efter rättssakerna var när han bjöds in till Polens parlament. Tamannen sade till honom:


Vi har haft kommunismen som vår överhet, och vi vet vad det vill säga. Men jag fruktar att homosexualismen (sic!), blir vår nya överhet. (Översätts med ”But I fear that homosexuality will take over Polen”)"

Jag fattar inte. Du skriver på svenska, och säger hur det blev i den engelska översättningen. Polens talman talade väl inte svenska? Den svenska texten är väl lika mycket en översättning som den engelska? Hur vet man att den svenska översättningen är mer lik källtexten än den engelska översättningen är?

Och btw så har du stavat fel till "talmannen" och "Poland".

fredag, oktober 31, 2008 5:47:00 em  
Anonymous Anonym said...

Och btw så har du stavat fel till "talmannen" och "Poland".

Tja, om du ska leka felfinnande stavningspolis på bloggar så kanske du borde veta att Polen stavas "Polen" på svenska. "Poland" är engelska för Polen.
ps. I Polen heter det "Polska". ;)

fredag, oktober 31, 2008 6:53:00 em  
Anonymous Anonym said...

Sanna: Jag vet det, men han har skrivit "Polen" i den engelska texten.

fredag, oktober 31, 2008 10:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tor: Lägg ner att så generellt och svepande tala om "kristen höger", det är ungefär lika konstruktivt och ärligt som du tycker att begreppet "den homosexuella livsstilen" är.

Mattias

lördag, november 01, 2008 12:19:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Mattias

I USA är det relevant att tala om en kristen höger. Däremot oftast inte i Europa.

Bengt Held

lördag, november 01, 2008 1:18:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Bengt:

Håller med.

Än dock används begreppet allt som oftast även i en svensk kontext i ett försök att misstänkliggöra.

Mattias

lördag, november 01, 2008 10:41:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Mattias, jag håller med om att det är ett problematiskt begrepp. Se gärna de diskussioner vi har haft här på bloggen om terminologin.

söndag, november 02, 2008 9:40:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, det verkar ju som gayaktivisternas attack på religions/yttrandefriheten i Sverige hjälpt till att förbjuda "homosexuella äktenskap" i USA (Californien etc)
Anledningen till att Åke inte blev fälld i Sverige var ju som bekant fruktan för att skyddet för religions/yttrandefriheten i Europadomstolen är (tillräckligt) stark.

lördag, november 15, 2008 6:32:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home