fredag, oktober 31, 2008

Vatikanen utvecklar metoder för att detektera homosexualitet

Dagen rapporterar att Vatikanen ska införa psykologiska tester för att förhindra vigning av präster med avvikande sexuella böjelser, som pedofili, och psykopatiska defekter. Testerna syftar även till att detektera homosexualitet. Hoppas inte att de ska göra tester på redan vigda katolska präster, för då kommer kyrkan att gå under. Det kanske är lika bra, förresten...


En katolsk prästaspirant som utsätts för bilder av nakna män. På hans penis sitter elektroder som avslöjar tendenser till erektion. Vid positivt utslag, rensas han ut.

37 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det märks att poven är... oj förlåt... HAR varit nazist.

/Smaklös

fredag, oktober 31, 2008 7:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Herr (Mrs/ Ms) Smaklös,

Det är rätt grova anklagelser, vad har du för belägg.

Tor: Frågan är om Smaklös kommentar gränsar till det olagliga.

Mattias

fredag, oktober 31, 2008 8:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Haha... Jag håller helt med, de borde vara konsekventa och testa alla nuvarande präster. Om jag vore katolik sulle jag kräva det.

fredag, oktober 31, 2008 8:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag ju berättat om att man faktiskt har gjort den här typen av tester. Men det blev inte någon reaktion då. Kanske folk här var för något pryda då. :-)

För ca 10 år sedan bjöd några forskare in många män som identifierade sig som heterosexuella och lät dem se på porrfilm samtidigt som de hade saker runt sina penisar som gav reaktion om deras penisar växte.

Som väntat så fick i princip alla männen erektion när de såg heteroporr och "lesbisk" porr. Men intressant var också att ca en tredjedel av männen fick erektion när de såg bögporr. Bland de män som var tydligt maskulina fick ca 45 % erektion medan motsvarande siffra för de mer androgyna männen var ca 25 %. Flera av de manliga killarna sa sig själva vara förvånade över sin kroppsliga reaktion.

Det här kanske är ett bevis på att många killars bögnoja har sin orsak i att de inte kan hantera sin egen bisexualitet. De har bisexuella känslor som de inte accepterar ens inför sig själv. För att hantera det och inför sig själv försöka bli mer heterosexuella så fördömer de homosexualitet och om de är religiösa kanske säger att homosexualitet är en allvarlig synd. En del tom diskriminerar eller är ansvariga för hatbrott mot homosexuella och bisexuella.

Vissa kristna, judar, muslimer etc verkar ju närmast vara besatta av homosexualitet som "synd" jämfört med andra "synder" enligt dem, sex före äktenskapet, onani, materialism etc

Kanske man borde placera elektroder på könsorganen på alla som säger sig ogilla homosexualitet, både män och kvinnor, och visa homoporrfilmer för dem för att konstatera om deras problem kanske är att de inte kan hantera sina egna bisexuella känslor.

Den som är trygg i sin heterosexualitet blir givetvis inte hotad av att folk i deras närhet är bögar och lesbiska.

Som liberal gillar jag ju privatiseringar så varför inte göra en upphandling och kanske låta katolska kyrkan på entreprenad göra de där testerna. De verka ha intresse för sånt. :-)

Bengt Held

fredag, oktober 31, 2008 11:27:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Tor: Frågan är om Smaklös kommentar gränsar till det olagliga"

Ja, du får väl polisanmäla det. Du kanske annars tillhör de som tycker invandrare, homosexuella, judar och andra är för "lättkränkta" och tycker det är bra det blivit debatt om det.

Men ibland är det där kränkthet bra att använda för att tysta diskussioner eller hur?

Att någon anonymt här skriver att påven varit nazist är ungefär som att anonymt säga att Obama, Reinfeldt eller Sahlin varit nazister. Den första reaktionern bör inte vara att springa till polisen och anmäla det utan att antingen dementera eller ignorera sånt.

Bengt Held

fredag, oktober 31, 2008 11:31:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Ja, du får väl polisanmäla det. Du kanske annars tillhör de som tycker invandrare, homosexuella, judar och andra är för "lättkränkta" och tycker det är bra det blivit debatt om det."

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar Bengt.

Mattias

Ps Jag har ingen avsikt att springa till Polisen och dementera tyckte jag var precis var vad jag gjorde. Ds

fredag, oktober 31, 2008 11:57:00 em  
Anonymous Anonym said...

För övrigt så är jag gift med min fru som jag älskar och det räcker för mig, vilken sexuell läggning jag har är ganska ointressant likaså en eventull sexuell reaktion på bögporr.

Mattias

lördag, november 01, 2008 12:01:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Mattias

Du skrev det kanske var olagligt och riktade dig till Tor.

Jag vet inte hur påvens förflutna är. Det jag vet är att många äldre tyskar hade sympatier för nazismen. Om påven är en av dem kan ju andra förklara.

Att säga att tex Kamprad haft nazistsympatier är inte heller vad jag vet olagligt.

De är offentliga personer och får väl tåla en viss granskning hur osaklig den än är om vad de eventuellt gjort eller inte gjort.

Hade det varit så att någon journalist skrivit en bok och spridit falska rykten hade man kunna diskutera anmälan för förtal.

Men är det rätt proportioner att vända sig till Tor och diskutera om det gränsar till att vara olagligt (för att han ska radera meddelandet?) för att en anonym person skriver att påven varit nazist?

Vad har olagligheten att göra med det här?

Bengt Held

lördag, november 01, 2008 12:04:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"För övrigt så är jag gift med min fru som jag älskar och det räcker för mig, vilken sexuell läggning jag har är ganska ointressant likaså en eventull sexuell reaktion på bögporr."

Ja, om du respekterar homosexuella så fine. Grattis till att ha hittat någon du älskar. (Och det skriver jag inte ironiskt menat vill jag säga.)

Bengt Held

lördag, november 01, 2008 12:05:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är möjligt att det var en överreaktion, men jag är trött på att man i vissa kretsar lättvindigt kallar det man inte gillar för nazism och fascism.

Mattias

lördag, november 01, 2008 12:51:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, det håller jag med om. För vissa individer tycks allt som de ogillar vara "fascism" vilket urholkar ordet.

Kram på dig Mattias och lycka till med äktenskapet. Om du mot förmodan ska kolla bögporr gör det bara i informationsyfte då.

Bengt Held

lördag, november 01, 2008 1:02:00 fm  
Blogger Technicolor said...

Jag undrar om de även kommer att inkludera items som mäter vanföreställningar?

För att citera Ned Flanders när han kommenterar återfödelse: "People don't come back as anything, except our lord Jesus who came back as bread, and that's it."

lördag, november 01, 2008 1:54:00 em  
Blogger Michael G. Helders said...

Jag tycker detta är bra!
Få större samfund har som RKK haft problem med pedofili, och det är inte konstigt när deras präster tvingas att leva i celibat.
I katolska länder och miljöer väljer många homosexuelle att bli präster, efter en tid blir den sexuella drivkraften för stor- och man börjar utnytta "choir boys", genom dessa psykologiska tester så borde man ju minska risken för den här form av problematik.

Allar bäst hade jag tyckt om RKK hade fulgt Bibeln i dessa frågor!

lördag, november 01, 2008 3:46:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det är väl aldrig bra, eller hur? Om det slinker in en pedofil i kyrkan är det bedrövligt och om man försöker förhindra det är det ännu bedrövligare.

Hur fan ska du ha det egentligen?!

/Krusse

lördag, november 01, 2008 4:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

I katolska länder och miljöer väljer många homosexuelle att bli präster, efter en tid blir den sexuella drivkraften för stor- och man börjar utnytta "choir boys", genom dessa psykologiska tester så borde man ju minska risken för den här form av problematik.

Oj, är du allvarlig eller är det skämtsamt menat?

Blir homo- och heterosexuella som inte får möjlighet att ha sex med andra vuxna pedofiler?

// Smitz

lördag, november 01, 2008 11:26:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kefas-JDFK

"Få större samfund har som RKK haft problem med pedofili, och det är inte konstigt när deras präster tvingas att leva i celibat.
I katolska länder och miljöer väljer många homosexuelle att bli präster, efter en tid blir den sexuella drivkraften för stor- och man börjar utnytta choir boys.

Öh!!! Snälla Kefas, inga fler falska kopplingar.

Som

homosexualitet = pedofili

Tack på förhand.

Hato

lördag, november 01, 2008 11:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

Man bör också kolla varför inte SM tortyrsex, fördöms inom den religiösa kretsen mycket mera vanligare än homofiler,,,, TRO MIG JAG VET!! MVH Lydia

söndag, november 02, 2008 12:46:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ser ut som Bengt Held (bilden alltså).

Skit, spy och pissa på er hela jävla bunten!

JK

söndag, november 02, 2008 12:50:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej, bilden är en smygbild av dig JK. Du verkar mogen.

Bengt Held

söndag, november 02, 2008 1:38:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Jag kan bekräfta att det är en bild av JK. Hon knackade på inatt och krävde att få bli insmord i honung och mjöl, vilket jag självfallet vägrade och ringde polisen. Hon tappade sin plånbok i lägenheten när poliserna släpade ut henne, och bilden är tagen från ID-kortet.

söndag, november 02, 2008 3:47:00 fm  
Blogger Michael G. Helders said...

Meningen var inte att kopla ihop homosexualitet med pedofili. Men det gick en dokumäter serie just om detta ämnet på Discovery förra året, och der kom det fram det samma jag skrev. Det är ju vanligare att prästerna utnyttar yngre män (14-16) en små pojkar- åtminstone den bilden man fick av dokumänteren.

Att undertrycka sin sexualitet är ju aldrig bra, och vilket konsenkvenser detta får i det långa löpet är kanske just det vi kan se i RKK.

Oansätt är det ju bra att RKK försöker och ta itu med problemen.

söndag, november 02, 2008 2:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Att undertrycka sin sexualitet är ju aldrig bra"

Nej, och trots det är det vad du vill att homosexuella ska göra.

Undertryck du sin egen sexualitet om du vill men det är en annan sak. Jag skulle aldrig säga ett sådant råd.

Bengt Held

söndag, november 02, 2008 3:41:00 em  
Blogger Michael G. Helders said...

Bengt:

Jag tror på upprättelse, upprättelse och undertryckelse är inte samma sak. Om det nu finns en Gud som har skapat allt- skulle han inte då också ha förmågan att ändra våran sexualitet? - Jag har aldrig tyckt, och tycker inte man ska undertrycka sin sexualitet.

söndag, november 02, 2008 4:52:00 em  
Blogger Leif Ekstedt said...

Den katolska präststudenten skulle bli utesluten om han får stånd av att titta på nakna män.
Om han får titta på nakna kvinnor då? Blir han diskad för problem med celibatet?
Jag tror att han funkar lika bra på gräddtårta.

söndag, november 02, 2008 5:32:00 em  
Blogger Michael G. Helders said...

Leif:

Onäkligen ett bra poäng, och här skulle jag hålla med dig!

Bibeln är ju inte emot att man giftar sig- även om man är präst- enda Bibeln uppmanar till är att det är bättre att vara ogift under tider av förföljelse- så att man enklare kan hålla fokus på Jesu allena, och att man ska förbli ogift därsom man har fått denna nådegåvan (tolkas som a-sexualitet?).
När RKK har det här perspektivet utifrån tradition, så blir det precis som du säger- ganska så hycklete därsom man inte förnekar dem som för stånd av nakna kvinnor också.

söndag, november 02, 2008 6:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kefas

Jaha, du menar att när någon fått "upprättelse" så blir det naturligt att lämna sin sexualitet.

Men då borde det ju gälla även för katolska heterosexuella präster eller hur? Om de nu blir frälsta och får upprättelse enligt din definition (och det är väl därför de är präster) då bör de väl kunna fokusera på sin religionsutövning och inte ägna sig åt sex?

Eller varför skulle det vara enklare för homosexuella som fått "upprättelse" att leva i celibat jämfört med heterosexuella som fått "upprättelse" att leva i celibat?

Bengt Held

söndag, november 02, 2008 6:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

"När RKK har det här perspektivet utifrån tradition, så blir det precis som du säger- ganska så hycklete"

Här håller jag verkligen med dig. Religiösa individer och grupper som hänvisar till kristna traditioner som argument i samhällsdebatten blir lätt hycklare. Det gäller som bekant många aktuella frågor.

Bengt held

söndag, november 02, 2008 6:52:00 em  
Blogger Michael G. Helders said...

Bengt:

Du vill se svar på dina argument i mina tidigare svar.

söndag, november 02, 2008 7:21:00 em  
Blogger Michael G. Helders said...

PS: Som protestant så anser jag att Bibeln står högre än traditionen. Saker och ting som inte stämmer överens med Bibeln är på sådan sätt inte rätt. Medan i RKK så är ju traditionen lika viktig som Bibeln, själv tror jag på tron, nåden och skriften allena.

söndag, november 02, 2008 7:22:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Du vill se svar på dina argument i mina tidigare svar."

Jag hittar inte det. Kan du här förklara hur du resonerar.

Mina frågor till dig är alltså.

Men då borde det ju gälla även för katolska heterosexuella präster eller hur? Om de nu blir frälsta och får upprättelse enligt din definition (och det är väl därför de är präster) då bör de väl kunna fokusera på sin religionsutövning och inte ägna sig åt sex?

Eller varför skulle det vara enklare för homosexuella som fått "upprättelse" att leva i celibat jämfört med heterosexuella som fått "upprättelse" att leva i celibat?

Bengt Held

söndag, november 02, 2008 7:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Något off-topic men med koppling till debatten nu om äktenskap och familj i Sverige.

Kdu:s ordförande Charlie Weimers har på sin blogg

www.weimers.se

skrivit en artikel som hyllar det brittiska konservativa partiet Tory och dess ordförande David Cameron.

Jag har skickat följande kommentar till hans blogg (som är modererad)

Charlie

Jag vill ju helst inte du ska förlora dina illussioner om Tory och Cameron men partiet har senaste decenniet förvandltats från ett HBT-fientligt till ett HBT-vänligt parti. Det borde kanske även kunna ge dig inspiration till förändring.

Michael Gove, Torys Shadow Secretary of State for Children, Schools and Families, sa så här på en konferens i augusti år.

"Michael Gove gave strong backing to gay equality in a keynote speech to the Institute of Public Policy Research yesterday on the politics of relationships.

The Surrey Heath MP also said the Tories had "indulged in prejudice" against gay and lesbian people in the 1980s.

I think that the Right was wrong to get hung up on homosexuality," he said.

I think we indulged prejudice in the eighties and missed the point. It's not gay men who're abusing women and abandoning children - its straight men.

And the demand for civil partnerships, proper inheritance rights and equality in adoption rights from gay couples is not a rejection of commitment but a desire to see commitment celebrated and publicly embraced.

It is right and moral."

Även partiordföranden Cameron har gjort liknande uttalanden.

Dags att även kdu får en inkluderande famiiljepolitik och likt Tory offentligt uttalar respekt för samkönade familjer.

Bengt Held

söndag, november 02, 2008 11:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Puss på er pojkar! Kanske ni är lite smygkåta på Påven?

JK

söndag, november 02, 2008 11:29:00 em  
Blogger Leif Ekstedt said...

Måndag morgon.
Har Du läst Brännpunkt i dag eller är det enbart Världen i Dag som gäller?
Civilrättliga lösningen på väg!

måndag, november 03, 2008 8:59:00 fm  
Blogger minutz3 said...

Vill bara inflika med några saker.
* "Starka homosexuella tendenser" har aldrig varit okej om man vill bli katolsk präst.
* Man SKA ha en naturlig dragning till kvinnor som katolsk präst, eller som en nunnan ungefär uttryckte det till de som var prästsökande, om ni inte har en längtan att bli en far så har ni ingenting här att göra.
* Varför förvränga läget så, och förlöjliga hela alltet med en bild från "A Clockwork Orange" och sedan med en mycket konstig bildtext..

Sedan finns det många bibliska referenser till varför det allra högsta i Guds ögon är att leva i celibat. Därför bör ju också våra herdar - prästerna - göra detta.

Med det förstås inte sagt att alla är kallade till celibat. Som Bibeln säger, de som inte klarar av det får gifta sig (med en person av motsatt kön förstås, det enda giftermål som finns, och så alltid kommer att förbli oavsett vad politikerna säger).

onsdag, november 19, 2008 9:08:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Varför förlöjliga hela alltet med en bild från "A clockwork orange"?

För att hela alltet ÄR löjligt och att bilden på ett mycket tydligt sätt driver med Vatikanens påbud.

måndag, november 24, 2008 8:36:00 fm  
Blogger minutz3 said...

Tor: på vilket sätt menar du att hela alltet är löjligt?

Prästerna är förebilder - oavsett de vill det eller ej - för församlingen och är också de som är herdar åt den. Då skall denne helst vara så perfekt som möjligt, och trogen såklart. Därför har man t.ex. celibatslöfte som präst, just för att detta är det högsta, det finaste sättet, att hantera den mänskliga sexualiteten enligt Guds ord - Bibeln.

...och precis som jag skrev tidigare så säger vi inte, som katoliker, "Fader" till prästerna för intet. Ty de är såsom själsliga fäder för församlingen.

lördag, november 29, 2008 1:24:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

1. Kan du förklara hur detta högsta och finaste sättet att hantera sexualiteten går ihop med Guds order "Föröka er"?

2. Varför spelar det roll om en präst är homosexuell om han ändå ska leva i celibat?

3. Innebär det att man är mindre perfekt om man är homosexuell?

lördag, november 29, 2008 2:07:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home