onsdag, september 30, 2009

Guido och Michael

av TOR BILLGREN

Tysklands nye utrikesminister är den öppet homosexuelle Guido Westerwelle. Han kom ut officiellt när han 2004 besökte förbundskansler Angela Merkels 50-årskalas tillsammans med sin partner Michael Mronz.

Det ska bli mycket intressant att se hur det kommer att gå vid statsbesök i Iran, Polen, Litauen, Saudiarabien och andra djupt konservativa och pseudodemokratiska stater. Jag hoppas att det blir mycket oreda och att dessa staters hyckleri och vansinniga politik exponeras. Förhoppningsvis utan att det går ut över utrikesministern och hans man.

Skapelsen är inte konstant

av TOR BILLGREN

Kommentar på Birger Schlaugs debattartikel En politiskt korrekt Gud är inte Gud i gårdagens Dagen.

1. Låt oss tala klarspråk. Birger Schlaug talar om homoäktenskapet och kyrkans förhållande till homosexualitet. Det är larvigt att låtsas som att texten skulle handla om något annat.

2. Gud anpassar sg inte till det som för tillfället uppfattas som politiskt korrekt, skriver Schlaug. Men vad är politiskt korrekt? Att tolerera kvinnliga präster? Att säga romer istället för tattare och färgad istället för nigger? Att ha handikapptoalett i kommunalhuset? Vilken typ av politisk korrekthet är menar Schlaug att kyrkan borde göra motstånd mot?

3. Birger Schlaug är inte teolog, skriver han. Ändå anser han sig veta bättre än de tusentals teologer och uppriktigt kristna som på såväl religiösa som akademiska grunder konstaterar att homosexuella relationer inte strider mot Guds vilja.

4. Guds ord gälller, säger Schlaug. Återigen måste vi fråga oss: Vad är Guds ord? Var finner vi det? I Bibeln, så klart! Men vad står det där egentligen? När det gäller homosexuella relationer och handlingar finns det inget bibelställe som ger tillfredsställande svar. Fördömelse av homosexualitet kan endast ske genom uteslutningsmetoden – och det sker på bekostnad av allt Bibeln skriver om kärlek.

5. En Gud som håller upp fingret och ser vart det blåser är inte mycket till Gud, tycker Birger. Vad menar han egentligen? Att skapelsen skulle vara konstant? Men det är den ju inte. Människan och samhället förändras, behov försvinner, nya tillkommer. En Gud som bryr sig om och ser till sin skapelse MÅSTE hålla upp fingret.

6. Att tolka Guds ord så att det passar ens egen livsstil är en sport som teologer och präster gjort i alla tider. Kvinnans underordning är det mest klassiska exemplet. Upprätthållandet av klassamhället är ett annat. Sydafrikas apartheidteologi ett tredje och de sydamerikanska befrielseteologierna ett fjärde. Jag tror att tolkningar är av godo om de är inkluderande och lyhörda, och av ondo om de är exkluderande och skygglappsförsedda.

fredag, september 25, 2009

Nazireferenser i Världen Idag: #34

av TOR BILLGREN

34.
2009-09-25: Darwin, rasbiologins fader
Adolf Hitlers tänkande hade också i allt väsentligt byggt på Darwins och hans lärjungars tänkande. Om man vill hävda att Darwins tänkande utgör en vetenskaplig sanning, är det svårt att undgå hans sociala slutsatser.

onsdag, september 23, 2009

Avslöjande försköningar

av TOR BILLGREN

Nyheter24 och Dagen har i veckan skrivit om Aschbergs "avslöjande" om hur svenska politiker raderar och förskönar uppgifter om sig själva på Wikipedia - och att det dessutom tycks göras på arbetstid. Bland annat har uppgiften om att Ella Bohlin (kd) varit livetsordare tagits bort. Att själv vilja kontrollera uppgifterna på Wikipedia är förstås inte märkligt, och jag kan inte se något förkastligt i det. Det är dock intressant att notera vad försköningarna avslöjar.

En annan korrigering jag har noterat på sistone berör Wikipedia-posten om Världen Idags VD Ruben Agnarsson. Bland annat har uppgiften om hans släktskap med Maranataförkunnaren Arne Imsen raderats. Eftersom både Agnarsson och hans morbror Imsen är viktiga personligheter inom svensk kristenhet är uppgiften relevant. Men någon tycks ha varit av uppfattningen att släktskapet är så pass komprometterande för Agnarsson, att det måste raderas och döljas. Det säger avsevärt om spänningarna och maktkampen inom svensk kristenhet.

Livstid för korrektionsvåldtäkt av lesbisk fotbollsspelare

av TOR BILLGREN


Eudy Simelane blev 31 år.

Igår dömdes ytterligare en gärningsman för mordet och våldtäkten på den lesbiska fotbollsspelaren Eudy Simelane. Themba Mvubu, 24 år, befanns skyldig till mord, rån och medhjälp till våldtäkt och dömdes till livstids fängelse. Tidigare i år dömdes Thato Mphithi till 32 års fängelse för att ha medverkat vid brottet.

Simelane var en av de första som levde öppet lesbiskt i townshipet KwaThema utanför Johannesburg. Hon hade spelat fotboll sedan barndomen och ingick i sydafrikanska kvinnolaget. Hon arbetade som tränare och domare och hade hoppades att få tjänstgöra som linjedomare under VM nästa år.

I april förra året anfölls hon när hon lämnade en pub och rånades på mobil, skor och kontanter. Hon dog av bukskadorna hon fick i samband med en gångvåldtäkt, samt tolv knivhugg. Hennes nakna kropp drogs till ett vattendrag och dumpades.

Denna typ av korrektionsvåldtäkter av lesbiska är tyvärr inte ovanliga i Sydafrikas kåkstäder. Teorin bakom är att våldtäkten ska bota den lesbiska från homosexualiteten, alternativt döda henne.

Referat från Mail & Guardian

måndag, september 21, 2009

Debatt om f-ordet på Världen Idag

av TOR BILLGREN

Det har blivit en liten diskussion kring Mats Tunehags billiga och raljerande fobitest i fredags, som jag skrev om här (artikeln är enligt tidningens statistikfunktion fortfarande den mest lästa...). Nu återstår bara att min senaste kommentar, samt ett svar från Tunehag ska publiceras. Jag lägger till dem här nedan allt efter som:

Uppdatering 23.9
Efter en fråga till tidningens chefredaktör publicerades min kommentar av den 20.9 igår. En kommentar av Stefan Pehrson har också tillkommit.

Tor Billgren
Det nervösa hoppandet runt ordet "-fobi
2009-09-18 11:06:07

Mats Tunehag, Världen idag och den kristenhet tidningen representerar måste bestämma sig för hur de ska ha det med ordet "-fobi". Ska det anammas eller förkastas? I sammansättningen "kristofobi" använder tidningen det som ett sätt att beskriva slentrianmässig skepticism och fientlighet mot kristna och kristendomen, men så fort det gäller homofobi eller islamofobi åker Tunehags medicinlexikon fram. Konsekvent?

Mats Tunehag
Jag använder inte ordet "kristofobi"
2009-09-18 11:23:54

Jag använder inte ordet "kristofobi", har aldrig gjort det. Ytliga och anklagande etiketter är ingen bra grund för analys och diskussion.

Mvh, Mats Tunehag

Tor Billgren
Kristofobi är ett vedertaget ord på tidningen
2009-09-18 12:47:38

Tidningen har använt ordet "kristofobi" flera gånger, såväl på nyhetsplats, som i osignerad ledare. Vad gäller för sådana ledare? Är det Tidningen, Redaktionsledningen eller Ingen som står bakom dem? Min utgångspunkt är att Mats Tunehag, som ingår i redaktionsledningen, ställer sig bakom ledare som är undertecknade Världen Idag". Eller är det en felaktig utgångspunkt?

Hur som helst blir det väldigt förvirrande om ledaren ena dagen använder "kristofobi" som ett adekvat uttryck, för att andra dagen raljera över och bagatellisera "homofobi" med hårklyverier ur medicinlexikonet.

Andreas Holmberg
Världen idag har få ledarplats avfärdat även b
2009-09-19 12:28:42

Du kanske inte märkte det, Tor Billgren, men Världen Idags nye intressante ledarskribent Lars F Eklund tog i början av augusti klart och tydligt avstånd från ALLT "-fobi"-snack ÄVEN när det gällde s.k. kristofobi. Han såg det som en farlig utveckling som hotar rättssäkerheten att bedöma handlingar olika beroende på grad av aversioner i folks psyke. (Men Ruben Agnarsson och Siewert Öholm har nog inte varit lika konsekventa, det har du rätt i; visst var det Bitte Assermo som myntade själva uttrycket?).

Tor Billgren
Den texten handlade om hatbrott
2009-09-20 14:29:02

Holmberg, så vitt jag kan se handlade den artikeln ("Bedöm brottsliga gärningar
lika", 2009-08-05) om hatbrottslagen, inte om fobibegreppet. Hur som helst kan det inte ses som ett redaktionellt avståndstagande från kristofobibegreppet.

Artikeln var emellertid epokgörande i så måtto att den gav en konsekvent syn på just hatbrottsfrågan, som tidningen fram till dess endast problematiserat utifrån ett homo- och muslim-perspektiv, och aldrig ur ett kristet/judiskt perspektiv.

Stefan Pehrson
"Homofobi" nu 22 år gammalt
2009-09-21 21:14:27


Tor Billgren:
Varför skulle absurda användanden av -fobikonstruktioner utesluta användanade av ordet över huvud taget?

Mats Tunehag gör en träffande sammanfattning av hur motiveringen av etiketteringen byggs upp av frånvaron av önskad medgörlighet.

Historien om hur ordet "homofobi" förts in i mediasfären är en studie i manipulation.
NE Svensk ordbok:

"homofobi´ subst. ~n äv. ~en
ORDLED:
homo-fob-in
• rädsla eller avsky för
homosexualitet
HIST.: sedan 1987; till homo- i
bet. 'homosexuell' och fobi"

söndag, september 20, 2009

Out in Africa - "Shank"

av TOR BILLGREN


Den kontroversiella affischen.

- Vi får ofta höra att vi inte behövs längre”, sa en av arrangörerna till gayfilmfestivalen Out in Africa inför förra lördagens program.
- Men idag fick vi beviset. Sjuhundra av våra posters har rivits ner runt om i Kapstaden. Det finns folk som inte gillar oss därute.

Festivalen, som äger rum för sextonde gången, började i Johannesburg i början av månaden och slutar i Kapstaden idag. En av de mest hyllade filmerna hittills är ”Shank”, som utspelar sig i gängmiljö i Bristol. Det sups, snortas och knackas bög, samtidigt som en av medlemmarna, Cal (Wayne Virgo), förstås själv är garderobshomo. Scenerna där han och gängbrodern Jonno (Tom Bott) machobröstar sig mot varandra och delar på jointar har perfekt timing och sprakar av elektricitet och erotik.


Röken går från lunga till lunga. Wayne Virgo och Tom Bott.

Cal lämnar gänget med buller och bång och inleder ett förhållande med ett av deras offer, franska superfjollan Olivier (Marc Laurent) - och här börjar klyschorna hagla. Olivier svänger med shoppingpåsar och paraply till soft bossa nova och spelar över. Fast på ett fullständigt oemotståndligt sätt, vilket gör scenerna till varm komik istället för pinsamma pekoral.

Stämningen av icke-existerande vuxenvärld känns igen från Larry Clarks filmer – fast utan den gubbsjuka blicken. För regi och kameraarbete står den 21-årige debutanten Simon Pearce, som gör ett häpnadsväckande arbete. Inte perfekt, men oerhört charmigt.

Författarna Darren Flaxstone och Christian Martin har slipat lite väl mycket på intrigen och mättat manuset med några smarta vändningar för mycket. Största invändningen är dock soundtracket. Filmmakarna har uppenbarligen försökt skapa Brokeback Mountain-vibbar med ensamt plinkande gitarrer, men har inte lyckats låt bli att smeta på smäktande pianon, vilket gör att nyanserna drunknar i olidlig präktighet.

"Shank" visas på gayfilmfestivalen i Köpenhamn, med premiär den 19 oktober. Visas även den 20:e och 25:e.

Publicerad i förkortad form i Sydsvenska Dagbladet den 20 september 2009.

fredag, september 18, 2009

Ugandas "Anti-Homosexuality Bill"

av TOR BILLGREN

Uganda är en av de länder som just nu strävar efter att försvåra villkoren för homosexuella. Andra exempel är Rumänien och Litauen. Via Box Turtle Bulletin hittade jag ett utkast till den antihomosexualitetslagen som av allt att döma är på gång i landet. Det är oerhört intressant att notera hur väl retoriken stämmer överens med den kristna högerns i USA. Lagförslaget kan ses som en direkt följd av den antihomosexuella konferens som hölls i Kampala i mars, där kristna ledare från USA deltog. Kolla särskilt första paragrafen nedan, "The Principle", som skulle kunna vara hämtad från vilken amerikansk antigayretoriksajt som helst.

Enligt förslaget ska homosexuella handlingar bestraffas med höga böter och/eller upp till tio års fängelse (II 3:2). Homosexuella handlingar där en av de inblandade är under 18 år straffas med döden (II 4:1). Alla former av diskussioner, artiklar och websidor om homosexualitet förbjuds. Den som överträder förbudet döms till höga böter och/eller minst fem års fängelse (II 5:1-2). Enligt förslaget skall det även vara förbjudet för ugandiska medborgare att bryta mot dessa lagar i andra länder (IV 8:1-2). En homosexuell ugandier skulle alltså inte få låta sig intervjua i svensk media, utan att riskera minst fem års fängelse i sitt hemland.

Här är lagförslaget i sin helhet. Jag har fetat de vansinnigaste bitarna:

* * *

APRIL 20, 2009

THE ANTI – HOMOSEXUALITY BILL, 2009

MEMORANDUM

1. The Principle

The object of this Bill is to establish a comprehensive legislation to protect the traditional family by prohibiting (i) any form of sexual relations between people of the same sex; and (ii) the promotion or recognition of such sexual relations in public institutions as healthy, normal or an acceptable lifestyle, including in the public schools, through or with the support of any government entity in Uganda or any non- governmental organization inside or outside the country. Research indicates that the homosexuality has a variety of negative consequences including higher incidences of violence, sexually transmitted diseases, and use of drugs. The higher incidence of separation and break-up in homosexual relationships also creates a highly unstable environment for children raised by homosexuals through adoption or otherwise, and can have profound psychological consequences on those children. In addition, the promotion of homosexual behavior undermines our traditional family values.

Given Uganda’s historical, legal, cultural and religious values which maintain that the family, based on marriage between a man and a woman is the basic unit of society. This Bill aims at strengthening the nation’s capacity to deal with emerging internal and external threats to the traditional heterosexual family. These threats include: redefining human rights to elevate homosexual and transgender behavior as legally protected categories of people.

This legislation is aimed at halting the advance of the “sexual rights” agenda, which seeks to establish additional legally protected classes based on sexual preferences and behaviors, as well as claims that people have rights based on these preferences and behaviors. Sexual rights activists have created new euphemisms to promote this agenda such as “sexual orientation,” “gender identity,” “sexual minorities” and “sexual rights.”

This legislation further recognizes the fact that same sex attraction is not an innate and immutable characteristic and that people who experience this mental disorder can and have changed to a heterosexual orientation. It also recognizes that because homosexuals are not born that way, but develop this disorder based on experiences and environmental conditions, it is preventable, especially among young people who are most vulnerable to recruitment into the homosexual lifestyle.

The Republic of Uganda needs comprehensive and enhanced legislation to protect our cultural, legal, religious, and traditional family values against the attempts of sexual rights activists seeking to impose their values of sexual promiscuity on Uganda.

There is also need to protect our children and youths who are made vulnerable to sexual abuse and deviation as a result of cultural changes, uncensored information technologies, parentless child developmental settings and increasing attempts by homosexuals to raise children in homosexual relationships through adoption, foster care, or otherwise.

2. Defects in the existing law.

This legislation is designed to fill the gaps in the provisions of the constitution of Uganda and the penal code Act by establishing that, in Uganda, marriage is only between a man and a woman and that no other sexual unions or relationships will be recognized by the government.

The Penal Code Act (Cap 20) does not directly address this issue of homosexuality. It instead talks about unnatural offenses under section 145. This section does not specifically talk about homosexuality as an offense. It does not even have any reference to homosexuality. Not surprisingly the Act does not have a definition for homosexuality in the definition section.

The Penal Code Act does not explicitly address the issue of same sex unions and gender identity disorders which are damaging the social fabric of our nation at an alarming rate. There are no provisions in the Penal Code Act panelizing the procurement, promotion, disseminating literature and other forms of report for the offenses of homosexuality hence the need for legislation to provide for charging, investigating, prosecuting, convicting and sentencing of offenders on the above law. There is need for equal treatment of man and woman before the law in regard to homosexual offenses.

This legislation comes to complement and supplement the provisions of the Constitution of Uganda and the Penal Code Act by not only criminalizing same sex marriages but same -sex sexual acts and other related acts.

3.1. The objectives of the Bill

The objectives of the Bill are:

(a) To protect marriage as that only between a man and a woman in Uganda;

(b) To prohibit homosexual behavior and related practices in Uganda as they constitute a threat to the traditional family;

(c) To safeguard the health of Ugandan citizens from the negative effects of homosexuality and related practices;

(d) To establish progressive legislation protective of the traditional family that can serve as a model for other countries;

(e) To prohibit ratification of any international treaties, conventions, protocols and declarations which are contrary or inconsistent with the provisions of this Act;

(f) To ensure that no international instruments to which Uganda is already a party can be interpreted or applied in Uganda in a way that was never intended at the time the document was created;

(e) To withdraw from any international agreements to which Uganda already is a party, or file reservations to them, which are re-interpreted to include protection for homosexual behavior, or that promote same-sex marriage, or that call for the promotion or teaching about homosexuality as being healthy, normal, or an acceptable lifestyle choice, or that seek to establish sexual behavior, sexual orientation, or gender identity, or sexual minorities as legally protected categories of people; and

(f) To prohibit Uganda from becoming a party to any new international instruments that expressly include protection for homosexual behavior; promote same-sex marriage; call for the promotion or teaching about homosexuality or homosexual relations as being healthy, normal, or an acceptable lifestyle choice; and/or seek to establish sexual behavior, sexual orientation, gender identity or sexual minorities as legally protected categories of people


3.2. Part 1 of the Bill incorporating clauses 1 and 2 provides for Preliminary matters relating to commencement and Interpretation of the words and phrases used in the Bill

3.3. Part II of the Bill incorporating clause 3 to clause 6 prohibits homosexuality and related practices by introducing the offences of engaging in homosexuality, and the penalties of imprisonment upon conviction. This part also creates offences and penalties for acts that promote homosexuality, failure to report the offence and impose a duty on the Community to report Suspected Cases of homosexuality.

3.4. Part III of the Bill incorporating of clause 7 to clauses 9 provides for the jurisdiction of Ugandan Courts in Case of Homosexuality, including extra territorial Jurisdiction.

3.5. Part IV of the Bill incorporating clauses 10 and 11 provides for miscellaneous provisions on International Treaties, Protocols, Declarations and Conventions and the Minister to make regulations to give effect to the Act.

4. Schedule 1 of the Bill gives the value of the currency.

Hon. David Bahati
MP, Ndorwa County West
Kabale



ARRANGEMENT OF CLAUSES

PART I ­-PRELIMINARY

Clause.

1. Commencement
2. Interpretation

PART II – PROHIBITION OF HOMOSEXUALITY

3. Offence of Homosexuality
4. Aggravated Homosexuality
5. Promoting Homosexuality
6. Failure to report offence

PART III – JURISDICTION

7. Jurisdiction
8. Extra – territorial Jurisdiction
9. Extradition

PART IV – MISCELLANEOUS PROVISIONS

10. International treaties
11. Regulations

Schedule 1

Currency point.

PART I – PRELIMINARY

1 – Commencement

This Act shall come into force upon publication in the Gazette.

2 – Interpretation

In this Act, unless the Context otherwise requires –

“Gender” means male or female;

“Homosexuality” means same gender or same sex sexual acts;

“Homosexual” means a person who engages or attempts to engage in same gender sexual activity.

“Minister” means the Minister responsible for Ethics and Integrity.

“Sexual act” means –

(a) Stimulation or penetration of a vagina or mouth or anus or any part of the body, however slight of any person by a sexual organ;

(b) The use of any object or organ by a person on another person’s sexual organ or anus or mouth;

“Sexual organ” means-a vagina or penis.


PART II: PROHIBITION OF HOMOSEXUALITY AND RELATED PRACTICES

3. Prohibition of homosexuality

(1) Homosexuality is prohibited. II 3:2

(2) Any person who engages in homosexuality contrary to sub-section (1) commits an offense and on conviction is liable to a fine not exceeding 500 currency points or imprisonment not exceeding 10 years or both.

4. Aggravated homosexuality

(1) Any person who commits the offense mentioned in section 3 above with another person who is below the age of 18 years in any of the circumstances specified in sub-section (2) of this section commits the offense and on conviction is liable to suffer death.

(2) The circumstances referred to in sub-section (1) are as follows: -

(a) Where the person against whom the offense is committed is below the age of 14;

(b) Where the offender is infected with HIV;

(c) Where the offender is a parent or guardian or a person in authority over, the person against whom the offense is committed;

(d) Where the victim of the offense is a person with disability; or

(e) Where the offender is a serial offender.
(3) Any person who attempts to commit the offense of homosexuality with another person below 18 years in any of the circumstances specifies in sub-section (2), commits an offense and is liable on conviction to imprisonment for life.

(4) Where a person is charged with the offense under this section, that person shall undergo a medical examination to ascertain his or her HIV status.

(5) Any person who without the consent of an adult victim being under their authority or not commits the offense mentioned in this section

5. Promotion of homosexuality

(1) Any person who,

(a) Participates in production, trafficking, procuring, marketing, broadcasting, disseminating, publishing homosexual materials;

(b) Funds or sponsors homosexuality and related activities

(c) Offers premises and other fixed or movable assets

(d) Uses electronic devices which include internet, films, mobile phone and

(f) Who acts as an accomplice or attempts to legitimize or in any way abets homosexuality and related practices
Commits an offense and on conviction is liable to a fine of five thousand currency points or imprisonment of at least five years or both.

(2) Where the offender is a corporate body or a business or an association or a Non-governmental organization conviction its Certificate of Registration shall be cancelled and the Director(s) or proprietors or promoter(s) shall be criminally liable.

6. Failure to report the offense

Any person who being aware of the commission of any offense under this Act omits to report the offense to the relevant authorities within 24 hours commits an offense and on conviction is liable to a fine not exceeding five hundred currency points or imprisonment not exceeding six months year.

PART IV -JURISDICTION

7. Jurisdiction.

Save for aggravated homosexuality which shall be tried by the High Court, other offenses under this Act shall be tried by the Magistrates Court.

8. Extra – Territorial Jurisdiction.

This Act shall apply to offences Committed outside Uganda Where-

(1) A person who, while being a citizen of, or permanently residing in Uganda, Commits an act Outside Uganda, which act would Constitute an offence had it been Committed in Uganda.

(2) The offence was committed partly outside and or partly in Uganda.

9. Extradition.

A person charged with offence under this Act shall be liable to extradition under the existing Extradition laws.

PART V-MISCELLANEOUS

10. Nullification of inconsistent International treaties, protocols, declarations and conventions.

(1). Any international legal instrument whose provisions are contradictory to the spirit and provisions enshrined in this Act, are null and void to the extent of their inconsistency.

(2). The foreign definitions of “sexual orientation”, “sexual rights”, “sexual minorities”, “gender identity” shall not be used in anyway to legitimize homosexuality, gender identity disorders and related practices in Uganda.

11. Regulations.

The Minister may by statutory instrument make regulations to effect implementation of the provisions of this Act, and Promote the objects of this Act.

SCHEDULE 1

CURRENCY POINT

One currency point is equivalent to twenty thousand Shillings

Världen Idags nervösa hoppande kring ordet "fobi"

av TOR BILLGREN

Stackars Världen Idag! I flera år har tidningen kämpat med begreppet fobi och brottats med sig själv om hur det ska användas. Å ena sidan har man raljerat över och bagatelliserat det – i sammansättningen homofobi och islamofobi. Å andra sidan har man använt det som en adekvat beteckning på slentrianmässig skepticism och fientlighet – i sammansättningen kristofobi.

Dagens testa-dig-själv-övning av Mats Tunehag kanske inte ska ses som något djupare än en kombination av grav idétorka och ett desperat försök att vara fredagsfryntlig, men avslöjar också tydligt och klart att han och tidningen saknar förmåga framställa verkligheten på ett hederligt sätt. Att han måste töja på sanningen för att finna stöd för sin sak. För vad menar han egentligen med punkt tre i homofobtestet? Att det inte skulle vara tillåtet att offentligt ifrågasätta den mystiska så kallade "homosexuella livsstilen"? Hörrdu Mats, du har rätt att säga precis vad du vill! Varför påstår du motsatsen? Det är nästan som att du vill att det ska vara så...

Mats Tunehag, Världen idag och den kristenhet tidningen representerar måste bestämma sig för hur de ska ha det med ordet -fobi. Ska det anammas eller förkastas? Det nuvarande, nervösa hoppandet fram och tillbaka bidrar inte till trovärdigheten. Och det är en vara de redan har mycket, mycket ont om.

onsdag, september 16, 2009

Präster rasar mot obekväm åsikt i homofrågan

av TOR BILLGREN

Ha ha, kolla på den här artikeln i Världen Idag, om en utbildningsdag om människovärde vid Växjös stift. De intervjuade är kränkta och upprörda över att ha utmanats i sina traditionella och högst oventenskapliga uppfattningar om homosexualitet. Det är bra att Världen Idag demonstrerar hur oerhört rangligt detta skygglappsförsedda tesbygge är.

En av de kritska är prästen Dag Sandahl:
– Det var ren manipulation och en monolog där bara en åsikt gällde.

JA! Precis som det ska vara i en kyrka, eller hur? Är det första gången Sandahl lyssnar på en predikan eller går på föreläsning? Hur kan man säga att det bara var "en åsikt som gällde", när det handlar om en åsikt som har förbannats, förföljts och osynliggjorts under hundratals år? Den traditionella åsikten om homosexualitet ligger som en bordun under hela det kristna tankesystemet. Varje variation och utmaning av den åsikten måste därför betraktas som en resurs i den teologiska åsiktsfloran. De intervjuade i artikeln visar tydligt att de inte är för ett öppet meningsutbyte i frågan. De vill lägga locket på och tysta alternativa läsningar.
Christian Braw [församlingspräst i Slätthögs församling och docent vid Åbo akademi] är mycket bekymrad över det han mötte vid dagen i Växjö.
– Det är beklagansvärt och skadligt. Det här kan leda till att själasörjare inte längre hjälper människor att bli fria från homosexuell dragning.
– I stället får vi en hopplöshetens själavård, där det inte finns någon chans till normalt liv, säger Braw.

Hjälpa människor att bli fria från homosexuell dragning? Var finns exemplen? Vilka är metoderna? Världen Idag har inte lyckats visa upp ett enda svenskt exempel på något sådant under sina åtta år. De har vid två tillfällen skrivit om ett norskt par som berättar hur de lämnat ett liv kantat av droger, sexuellt risktagande, självmordstankar och destruktivitet. Fallet med Richard Oostrum från Amsterdam bygger på precis samma lek med ord. Så var finns de? Var finns de som "blivit fria från homosexuell dragning"?

Vi får en hopplöshetens själavård när den traditionella synen ifrågasätts, menar Braw. Tvärtom. Vi får en hoppets själavård, som inte bygger på självhat, rädsla och hjärtlöshet.

tisdag, september 15, 2009

Hotet mot homoäktenskapet i Sydafrika

av TOR BILLGREN

I samband med att Jacob G. Zuma valdes till president, först för ANC och sedan Sydafrika, var det många som såg det som en seger för partiets vänsterflygel och väntade sig en politisk nyorientering mot vänster. Och så blir det förmodligen också. I fredags avslöjade dock Mail & Guardian att regeringspartiet uppvaktas intensivt från konservativt håll, och har täta band med det nybildade nätverket National Interfaith Leadership Council (NILC), med pastor Ray McCauley i spetsen, ledare för superkyrkan Rhema Church.

NILC arbetar bland annat för att lagarna om abort och homoäktenskap ska avskaffas. En av NILC:s medlemmar, parlamentsledamoten Nthabiseng Khunou (ANC), säger till M&G att de är mycket impopulära i Sydafrikas kyrkor.
- Jag vet att de flesta kyrkorna vill avskaffa lagarna. Det är anledningen till att NILC ger röst åt människorna som inte vill ha dem.

McCauley förnekar alla band mellan NILC/Rhema och ANC, men skrapar man på ytan finns det flera uppenbara kopplingar. Under valkampanjen i våras blev Zuma som enda ledare för ett större parti inbjuden att tala inför församlingen. Fram till 2005 var ANC-veteranen Carl Niehaus talesperson för kyrkan. (Niehaus blev sedan talesperson för ANC, men fick avgå i våras i samband med en bedrägeriskandal.) Mail & Guardian avslöjar även NILC:s pressmeddelanden har skickats med hjälp av ANC:s kommunikationsresurser i Parlamentet, samt att NILC fått en exklusiv audiens hos Zuma i augusti.

Detta behöver inte betyda annat än att Zuma är en tillgänglig och öppen president, och att ANC, precis som alla andra partier, även har konservativa och kristna medlemmar. Men det finns alltid anledning att hålla ögonen öppna på organisationer och individer som arbetar för att begränsa andra människors rättigheter och villkor. Särskilt när de umgås intimt med makthavarna.

Märkligt nog tycks pastor Ray McCauley inte ha några synpunkter på att Zuma har flera hustrur och att polygami är tillåtet i Sydafrika. Han verkar inte heller ha ett förbud för skilsmässor på agendan. Den tvåfalt frånskilde pastorn läser förstås, som så många av hans kollegor i USA och Europa, Bibeln med ena ögat stängt och helt utifrån sina privata preferenser och förutsättningar.

Mer läsning:
Jon Cayzers artikel McCauley: Zuma’s camerlengo is a threat to liberal democracy

Mail & Guardians ledare: A shove to the right

onsdag, september 09, 2009

Mycket, mycket bra, Lagrell!

av TOR BILLGREN

Stort tack till Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell, för hans svidande kritik av den italienske förbundskaptenen Marcello Lippis uttalande om homosexuella fotbollsspelare.

Det var i en tv-intervju nyligen som Lippi sa att han "inte tillåter öppet homosexuella spelare att spela i italienska landslaget", skriver Fotboll Direkt.

- Det skulle bli skandal i ett fotbollstokigt land som Italien om det skulle visa sig att någon av spelarna var bög [sa Lippi]

Lippi motiverar sitt beslut med att förbjuda öppet homosexuella spelare i det italienska landslaget med att det skulle skapa ''konflikter''.

Lagrells kommentar:

- Det är oklokt, det är olämpligt och ovärdigt att ha den inställningen 2009.
Har du någon uppfattning om vi har några homosexuella spelare i dagens svenska A-landslag eller har haft under dina år som förbundsordförande?
- Det har jag ingen aning om men jag utesluter det verkligen inte. Men jag har aldrig funderat på det, aldrig frågat om det och kommer aldrig att vara nyfiken eftersom det är en personlig integritetsfråga.
- Men om det skulle bli känt och den personen skulle få problem så skulle jag på alla vis jobba och stötta allt vad jag kunde.

Det är stort och starkt av Lagrell att gå emot en av fotbollsvärldens mest framgångsrika och mäktiga personligheter på det här sättet. Okunskap, inskränkthet och infantilt raljerande ska till varje pris bemötas.

onsdag, september 02, 2009

Om homosexualitet och islam i SDS

av TOR BILLGREN

Sydsvenskan har nyligen haft en artikelserie om de religiösa samfunden och det könsneutrala äktenskapet. Den 31 augusti handlade det bland annat om kristna och judiska församlingar, och igår handlade det om islam i två mycket bra artiklar. I den första intervjuas Ardeshir Bibakadabi, som tycker att svenska myndigheter sviker homosexuella muslimer. Den andra en intervju med imamen Ayoub Chibli.

Vad skulle hända om en svensk imam sade att han kunde tänka sig att viga bögar och lesbiska?
Ayoub Chibli skrattar lite i telefonluren.
– Jag vet inte hur mycket stryk den personen skulle få. Han skulle få löpa gatlopp.
Det är bra att Chibli så tydligt demonstrerar att det är rädsla och hot om våld som är den kontrollerande kraften i de muslimska sammanhang han representerar. Det är också bra att han visar att han saknar verktyg att diskutera och förstå fenomenet homosexualitet. Den som saknar förmåga att hantera verkligheten och dessutom är stolt över det, går sakta men säkert mot sin självförskyllda undergång.

Läs gärna min text om den muslimske homoförfattaren Abdellah Taïa, som har en intressant teori om varför homosexualitet är tabu inom islam: Den förbjudna friheten.

Den kristna högerns favorit-vårdnadstvist

av TOR BILLGREN

Det pågår miljontals vårdnadstvister i världen där barn sitter i kläm eller kastas mellan stridande mödrar och fäder som inte kan komma överens. Men det finns ett fall som den kristna högern i USA har tagit till sitt hjärta och gjort en stor affär av de senaste fem åren, nämligen tvisten mellan Janet Jenkins och Lisa Miller. Nu har även Dagen fått upp ögonen för fallet.

Det delikata i sammanhanget är att Miller har blivit kristen och inte vill låta Jenkins träffa barnet, eftersom Jenkins fortfarande lever lesbiskt - "en livsstil som Miller inte vill utsätta sin dotter för", som tidningen skriver.

Det är obegripligt att det kan bli så mycket ståhej och bråk av detta. För vad kan vara mer självklart än att stödja Jenkins anspråk på att få träffa barnet, som kom till under tiden hon var gift med Miller? Hur kan man ens komma på tanken att motarbeta hennes önskan?

Men inget är omöjligt för den kristna högern i USA. Den linje de förespråkar är att homosexuella är en sämre sorts människor som inte förtjänar samma rättigheter som heterosexuella. De skall till varje pris stötas ut och särbehandlas negativt. Och det är precis detta som den extremistiska tankesmedjan Liberty Counsel, som Dagen helt okritiskt citerar, argumenterar för. I juni skrev jag om ett fall där de protesterade mot ett domstolsbeslut som gav en homosexuell man umgängesrätt med sina biologiska barn. Olämpligt, ansåg organisationen, eftersom barnen därigenom riskerar att utsättas för "homosexuella miljöer". Liberty Counsels utgångspunkt är alltså att faderns homosexualitet är så pass graverande att det är bättre för barnen att aldrig mer träffa honom. Att homosexualiteten fråntar fadern rätten att träffa och ta hand om sina barn. Kärleksfullt? Kristet? Medmänskligt? Barnens bästa?

Box Turtle Bulletin har följt det tragiska fallet med Miller/Jenkins under en längre tid. Texterna ligger samlade här, med en överskådlig tidslinje.