tisdag, juli 06, 2010

Goda nyheter från Polen

av TOR BILLGREN

I dagens Sydsvenskan skriver Gabriel Stille om utställningen Ars Homo Erotica i Warszawa och rapporterar om ett Polen i förändring.

Sommarens stora utställning på Polens nationalmuseum slog publikrekord första helgen. Tretusen besökare kom för att se ”Ars Homo Erotica”. Utställningen har kommit till tack vare en ny, omstridd chef, som driver idén om ett kritiskt museum som tar aktiv del i samhällsdebatten. Invigningen var för ovanlighetens skull öppen för alla, men några protesterande ska inte ha synts till.

[...]

[Curatorn] Paweł Leszkowicz framhåller att ingen kandidat använt utställningen som slagträ under presidentvalet. Det är en tydlig förändring. Efter vårens flygkatastrof och översvämningar har valet präglats av ovanligt måttfull retorik. Redan innan Jarosław Kaczyński fick erkänna sig besegrad efter söndagens sista valomgång, stod det klart att Polen lämnat den fjärde republikens former bakom sig.

...och på fredag invigs Europride i Warszawa. Läs hela Stilles text här: Det oväntade tövädret.

Samtidigt kan man förundras över hur den konservativa kristenheten trampar vatten på konstens område i Sverige. I en insändare i Världen Idag igår kritiserade Ingrid Ydén Sandgren EU-ministern Birgitta Olsson i skarpa ordalag, för att hon valt att pryda sitt arbetsrum med Elisabeth Ohlson Wallins version av Leonardo Da Vincis "Nattvarden".

Vad säger detta om EU-ministern? Det är ett barnsligt, hånfullt yttrande som inte imponerar. Denna tavla är en skamfläck för Sverige. Jag tror att Jesus älskar de människor som är framställda på tavlan men jag tror också att Han vill ge dem ett nytt, rent, annorlunda, friskt liv.

Skribenten missar tre väsentliga poänger. För det första att Ohlson Wallin verkar i en lång tradition av befrielseteologiskt bildtänkande. På samma sätt har t.ex. svarta konstnärer ofta avbildat Jesus som svart, något som enligt Bibeln borde vara lika orimligt och lögnaktigt som att Jesus skulle kunna vara syndare.

För det andra att Leonardo DaVinci troligtvis själv var homosexuell, och att det därför – liksom när det gäller t.ex. Michelangelos målningar i Sixtinska Kapellet – inte går att koppla bort konstnärens homoerotiska blick. Den homoerotiska blicken i mycket kristen konst är förmodligen mera sann och autentisk än den kristna.

För det tredje att "Nattvarden" är ett av världens mest kända och därför mest parafraserade konstverk. Varje konstnär måste förhålla sig till konsthistorien på sitt eget sätt. Därför har Elisabeth Ohlson Wallin bara gjort sin plikt med sin version av "Nattvarden". Den som är upprörd över hur hon har hanterat Leonardos bild, är egentligen upprörd över konstens självständighet.


Francois Girbaud: The Last Supper


Jedi Last Supper


Tobey: Black Last Supper

9 Comments:

Blogger Creutz said...

Det gör mig ont att ge mig på en tant som Sandgren (http://1.bp.blogspot.com/_smgCRfXJv70/SRBK2yxHqJI/AAAAAAAAAAM/LfLU9jKNc_0/S220-h/Ingrid+p%C3%A5+Sabina-dagen%5B1%5D.jpg.JPG), men jag måste ju ändå kommentera insändaren. Inskränkthet kommer i alla åldrar...

tisdag, juli 06, 2010 6:32:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Söt dam. Okunniga insändare borde stoppas av en barmhärtig redaktör.

tisdag, juli 06, 2010 6:35:00 em  
Blogger Bengt Held said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

onsdag, juli 07, 2010 2:31:00 em  
Blogger Bengt Held said...

Tor

Jag håller med om det mesta du skriver i bloggposten. De flesta idag i Sverige, från höger till vänster, jag kanske särskilt från vänster, tycker insändaren är reaktionärt svammel. Inklusive jag själv.

Men om det istället handlat om att någon konstnär gjort en bild av Muhammed med en brännvinsflaska framför sig i högklackade skor omgiven av transor. Och om Birgitta Ohlsson placerat den tavlan i sitt arbetsrum.

Sedan hade någon imam kommenterat i Expressen.

"Denna skändlighet har i dagarna avtäckts i en av våra ministrars rum i Rosenbad. Birgitta Ohlsson har i samtal med Statens konstråd önskat fotokonst med politiska inslag i sitt arbetsrum. Hon tycker att Elisabeth Ohlson Wallins tavla beskriver ”det muslimska kärleksbudskapet”.

Är kärlek att håna, häda, förvrida det som är sant, gott och skönt? På mig ger det intryck av en skev typ av kärlek...

Denna tavla är en skamfläck för Sverige. Jag tror att Muhammed älskar de människor som är framställda på tavlan men jag tror också att Han vill ge dem ett nytt, rent, annorlunda, friskt liv."

Jag använde citat från insändaren i Världen idag, bara Jesus utbytt till Muhammed.

Då hade många, från höger och vänster, jag kanske särskilt från vänster, blivit bekymrade.

"Visst försvarar vi yttrandefriheten men den kan användas med ansvar, varför provocera muslimer och såra dem? Och vilken signal ger det att EU-ministern med tavlan ska utmana de många muslimer som ogillar provokationen. Hur ska hon få respekt när hon möter muslimska kolleger från Turkiet i medlemskapsförhandlingar?"

Jag vet att du Tor inte är en av dem som har dubbla måttstockar för kristna och muslimer men en del av dina besökare här har det.

Även om insändaren i Världen idag är fånig och många som kritiserar Ecce Homo var och är homofober har jag själv respekt för att även vissa humanistiska kristna inte gillar Jesus med en brännvinsflaska (en symbol för hejdlöst supande i svensk kultur) och att han har högklackat. Av samma orsak hade jag respekterat om muslimer hade varit kritiska mot samma bild av Muhammed.

För många kristna är nattvardssär det ituationen "helig" och central för dem. Vi kan tycka vad vi vill om det, men det vore fel att avfärda alla kritiker som att vara reaktionära homofober. Inte för att du skrivit det Tor men jag vill trots det nyansera den här debatten.

Och som sagt är det viktigt att argumentera för att religionerna ska bedömas efter samma måttstock.

Antingen ska religiösa tåla "kränkningar" och då ska det gälla både muslimer och kristna. Eller ska de har rätt att slippa bli "kränkt" och då ska den rätten givetvis även gälla för kristna och inte bara muslimer.

Bengt

onsdag, juli 07, 2010 2:33:00 em  
Blogger Bengt Held said...

Det jag själv reagerade mest på var att Elisabeth valde ha med Jesus spelande kort. Vad det nu skulle tillföra?

Jag är inte förvånad att en del kristna reagerade på kontrasten nattvard å ena sidan brännvin och kortspel å den andra.

Men givetvis har Elisabeth rätt att göra den typen av bilder.

Och debatten om Ecce Homo var bra för Svenska kyrkan. Av samma orsak som att "hädiska" bilder av islam ofta är bra idag. Även om det blir konfrontation och polarisering till en början leder ofta debatterna till en förändring av attityder. Tystnad gör sällan det.

Bengt

onsdag, juli 07, 2010 3:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det handlar väl mkt om att antingen slå uppåt (eller i alla fall i sidled) eller nedåt? Gällande exemplen om Jesus kontra Muhammed. Det är tacksamt att driva med Islam eftersom det ger mycket uppmärksamhet (lex Lars Vilks).

måndag, juli 12, 2010 1:29:00 fm  
Blogger Bengt Held said...

Anonym

Det där argumentet menar jag är både fel och udda.

Islam är en religion där drygt en halv miljard är muslimer. I många länder används islam för att förtrycka människor. Alla länder med dödsstraff för homorelationer är muslimska.

Även i vissa delar av Sverige används islam av vissa för att förtrycka människor, bl.a. i en del förorter.

I en sådan situation blir det udda och absurt att låtsas som att islam inte ska kritiseras och granska som kristendomen.

Och jag lovar att många kristna i Sverige idag känner sig som en minoritet, på många platser är det inte heller lätt att säga att man är med i Pingströrelsen och Livets ord och bli respekterad. En del med invandrarursprung och som är marginaliserade är för övrigt också kristna.

Men logiken är trots det här att kristna ska acceptera att bli sårade. Du snacka om att slå uppåt eller i sidled. Men har det någon betydelse för någon vars religiösa känslor blir "kränkta". Startar inte respekten för människors religiösa känslor hos individen och inte i någon grupp?

Se människan. Ecce homo.

Bengt

måndag, juli 12, 2010 8:55:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Tor, du skriver:

"Ohlson Wallin verkar i en lång tradition av befrielseteologiskt bildtänkande. På samma sätt har t.ex. svarta konstnärer ofta avbildat Jesus som svart, något som enligt Bibeln borde vara lika orimligt och lögnaktigt som att Jesus skulle kunna vara syndare."

Kan du visa var i Bibeln det står att Jesus inte var/är svart?

Fredrik

onsdag, juli 28, 2010 1:32:00 fm  
Anonymous Anonym said...

The Kristet Utseende har också parafraserat Nattvarden.

tisdag, augusti 31, 2010 3:53:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home