tisdag, juli 06, 2010

Goda nyheter från Polen

av TOR BILLGREN

I dagens Sydsvenskan skriver Gabriel Stille om utställningen Ars Homo Erotica i Warszawa och rapporterar om ett Polen i förändring.

Sommarens stora utställning på Polens nationalmuseum slog publikrekord första helgen. Tretusen besökare kom för att se ”Ars Homo Erotica”. Utställningen har kommit till tack vare en ny, omstridd chef, som driver idén om ett kritiskt museum som tar aktiv del i samhällsdebatten. Invigningen var för ovanlighetens skull öppen för alla, men några protesterande ska inte ha synts till.

[...]

[Curatorn] Paweł Leszkowicz framhåller att ingen kandidat använt utställningen som slagträ under presidentvalet. Det är en tydlig förändring. Efter vårens flygkatastrof och översvämningar har valet präglats av ovanligt måttfull retorik. Redan innan Jarosław Kaczyński fick erkänna sig besegrad efter söndagens sista valomgång, stod det klart att Polen lämnat den fjärde republikens former bakom sig.

...och på fredag invigs Europride i Warszawa. Läs hela Stilles text här: Det oväntade tövädret.

Samtidigt kan man förundras över hur den konservativa kristenheten trampar vatten på konstens område i Sverige. I en insändare i Världen Idag igår kritiserade Ingrid Ydén Sandgren EU-ministern Birgitta Olsson i skarpa ordalag, för att hon valt att pryda sitt arbetsrum med Elisabeth Ohlson Wallins version av Leonardo Da Vincis "Nattvarden".

Vad säger detta om EU-ministern? Det är ett barnsligt, hånfullt yttrande som inte imponerar. Denna tavla är en skamfläck för Sverige. Jag tror att Jesus älskar de människor som är framställda på tavlan men jag tror också att Han vill ge dem ett nytt, rent, annorlunda, friskt liv.

Skribenten missar tre väsentliga poänger. För det första att Ohlson Wallin verkar i en lång tradition av befrielseteologiskt bildtänkande. På samma sätt har t.ex. svarta konstnärer ofta avbildat Jesus som svart, något som enligt Bibeln borde vara lika orimligt och lögnaktigt som att Jesus skulle kunna vara syndare.

För det andra att Leonardo DaVinci troligtvis själv var homosexuell, och att det därför – liksom när det gäller t.ex. Michelangelos målningar i Sixtinska Kapellet – inte går att koppla bort konstnärens homoerotiska blick. Den homoerotiska blicken i mycket kristen konst är förmodligen mera sann och autentisk än den kristna.

För det tredje att "Nattvarden" är ett av världens mest kända och därför mest parafraserade konstverk. Varje konstnär måste förhålla sig till konsthistorien på sitt eget sätt. Därför har Elisabeth Ohlson Wallin bara gjort sin plikt med sin version av "Nattvarden". Den som är upprörd över hur hon har hanterat Leonardos bild, är egentligen upprörd över konstens självständighet.


Francois Girbaud: The Last Supper


Jedi Last Supper


Tobey: Black Last Supper