tisdag, juli 26, 2016

Om Pride Järva

av TOR BILLGREN

1. Några punkter om Pride Järva som äger rum den 27 juli i Stockholmsområdet.

2. Den politiska rörelse som Pride Järva vuxit fram ur är traditionellt sett endast intresserad av sexuella minoriteters rättigheter så länge dessa kan användas som slagträn i kampen mot andra minoriteter, i detta fall muslimer. Evenemangets syfte är att så split och bidra till polarisering.

3. Denna rörelses engagemang för hbtq-personer (eller i alla fall hb-personer – transpersoner och queera brukar inte omfamnas med samma emfas) klingar alltså falskt. Det är en falskhet som ständigt förstärks genom uttalanden av SD-politiker, som Björn Söders klassiska utläggningar om ”sexuella avarter” och Jimmie Åkessons uttalanden om Prideparaden i Almedalen tidigare i sommar. Vi ska inte heller glömma tidningen Dispatch Internationals artikelserie om Pride för två år sedan. En stor del av det teoretiska stoffet var hämtat från konservativt kristna rörelser i USA, som lägger stora resurser på att verka för försämrade villkor för hbtq-personer. Bland annat åberopade tidningen en ”expert” som i andra sammanhang förespråkar kriminalisering av homosexualitet. I länken finns mer utförliga kommentarer om granskningen.

 4. Det är dock inte svårt att se varför Pride Järva har kunnat uppstå. De mer etablerade politiska och opinionsbildande krafterna i landet har ofta legat lågt när det gäller att problematisera antihomosexuella attityder som motiveras av islam. Kritiken har ramlat mellan olika hänsynstaganden, vilket har lett till att muslimska hbtq-personers förtryckare sällan utmanas eller kritiseras. Tvärtom läggs mycket energi på att önsketänka bort religionens betydelse i sammanhanget. Detta vacuum har lämnat fältet öppet för populistiska spektakelmakare, som nu har tagit något som kan misstas för ett initiativ i frågan.

5. Därmed inte sagt att manifestationer som Pride Järva skulle vara principiellt otänkbara. Huvudfokus måste dock vara solidaritet med muslimska hbtq-personer som bor i de aktuella områdena. (Eller hbtq-personer som kommer ur andra konservativt religiösa sammanhang, som den katolska kyrkan, Livets Ord, den syrisk-ortodoxa, Mekane Yesus, osv.) Evenemangen måste utformas utifrån deras villkor och önskemål, och ske i samarbete med lokala organisationer.

6. Man ska heller inte glömma att det de facto sker ett ständigt jobb med attitydförändringar och normkritik inom olika grupper, organisationer och församlingar. Bästa sättet att bidra till förändring är att stödja dessa krafter.

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home