onsdag, september 26, 2007

Om Fri Tanke och Sam Harris



Här låg tidigare ett inlägg om det humanistiska bokförlaget Fri Tanke och deras första bok Brev till en kristen nation av Sam Harris. Texten baserades på två artiklar av etikforskaren Ann Heberlein som jag tydligen hade läst på ett märkligt sätt. Jag hade fått för mig att Sam Harris var kristen fundamentalist och läxade upp moderat kristna i sin bok, vilket visade sig vara fel.

Eftersom texten var missledande har jag vidtagit den ovanliga åtgärden att radera den helt och hänvisar istället till Ann Heberleins texter, som är mycket bra och relevanta - även om man läser dem korrekt.

Ateismens profeter slår in öppna dörrar (Svenska Dagbladet)
Nidbild av kristna (Sydsvenska Dagbladet)

7 Comments:

Anonymous Bobbert said...

Detta inlägg bygger på en total missuppfattning. Sam Harris, som är doktorand i neurovetenskap, är en av de mest framträdande "nya", intellektuella ateisterna i USA. Se http://www.samharris.org/

onsdag, september 26, 2007 8:47:00 em  
Anonymous Frankieboy said...

Christer Sturmark och Björn Ulvaeus ger ut det som de tycker är värt att ge ut. Sam Harris bok är en svidande uppgörelse med ALL religion (både fundamentalistisk och mer liberal). Richard Dawkins har skrivit förordet till den brittiska utgåvan av "Letter to a Christian Nation". Boken är "ett brinnande försvar för vetenskap och empiri, framför önsketänkande, tro och fördomar."

onsdag, september 26, 2007 9:05:00 em  
Blogger Leif Ekstedt said...

De tycks vara övertygade om ,att
de själva skall sätta mallen till vad man får tro eller inte tro.
"Humanismen är den nya sekterismen"

onsdag, september 26, 2007 9:17:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Bobbert, du har rätt. Jag läste Heberleins texter med märkliga glasögon. Jag raderar texten och låter bara länkarna till hennes artiklar ligga kvar.

torsdag, september 27, 2007 8:06:00 fm  
Anonymous Hämnar'n said...

Leif, det finns ingen i det ateistiska lägret som vill "sätta mallen för vad man får tro eller inte tro". Var har du fått den missuppfattningen ifrån? Däremot är det säkert många ateister som försöker tala om vad man _bör_ tro, i alla fall om man är intresserad av sanningen. Och det kan väl knappast vara särskilt kontroverisellt, eller hur? Jag menar, det gör ju tidningar, TV, religiösa företrädare och politiker dagligen.

söndag, september 30, 2007 1:52:00 fm  
Anonymous Hämnar'n said...

Apropå recensionerna du länkade till förresten. Jag försöker verkligen se det hat han påstås uppvisa gentemot de kristna han kritiserar, men jag kan verkligen inte hitta det. Jag frågar mig själv om detta kanske beror på att jag håller med honom, eller om det beror att jag hört och sett honom tala och debattera flertalet gånger (finns massor av YouTube-filmer med honom), där han alltid varit hur lugn och sansad som helst. Men jag tror inte det. Vad jag ser framför mig är en bekymrad man som säger: "Men kom igen nu då, lägg av!"

Jag måste nog säga att jag håller för mer sannolikt att det i själva verket är recensenternas bias som spelar in, om någons.

söndag, september 30, 2007 2:17:00 fm  
Anonymous Teas mamma said...

Jag förstår inte tanken bakom publiceringen. Vem ska läsa den och varför? Att det finns religiösa fanatiker i USA är inget nytt, eller att kristendomen spelar en orimligt stor roll i ett land som har sin grund i religionsfrihet. Men hur relevant är det för oss i Sverige? Att det sedan är "humanisternas" förlag som ger ut den gör att åtminstone jag får konstiga vibbar...

måndag, oktober 01, 2007 8:58:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home