onsdag, oktober 10, 2007

Granskning av Biker Churchs barnmanifest

I veckan uppvaktade Biker Church statsministern med Barnens manifest som innehåller ett antal punkter som ska förbättra barnens ställning och skydda dem från övergrepp. Samtidigt har de initierat ett upprop för dem som ställer sig bakom manifestet och startat en hemsida: Skydda barnen nu. Det är självklart ett utmärkt initiativ. I manifestet föreslås strängare straff för sexualbrottslingar, mer resurser för att förebygga kidnappningar av flyktingbarn och effektivare samarbete mellan polisen i olika länder i kampen mot barnsexhandel. Visst, utmärkta åtgärdsförslag. Men sedan utveckar sig manifestet till ett osakligt och exempellöst angrepp på RFSL, RFSU och homosexuella.

1. Det grövsta hittar vi i resonemanget om hur barn ska skyddas på dagis och i skolan:

Stoppa RFSL, RFSU och andra nätverk och organisationers lobbning av sex med minderåriga! Sätt en åldersgräns på 18 år. Många tonåringar förstår inte konsekvenserna av att ha sex med äldre personer och kan lätt falla offer och ha svårt att säga nej.

Biker Church påstår alltså att RFSL och RFSU lobbar för sex med minderåriga, vilket är en häpnadsväckande och skandalös lögn.

2. Vidare kräver de stopp för "alla pornografiska sändningar [i SR och SVT], även homopåverkan". Jag håller med om att SVT inte bör sända porr, men det gör de ju inte heller. De sänder inte heller sexuellt och känsligt material på barntid. Med homopåverkan avses förmodligen filmer och program där homosexualitet diskuteras och framställs på ett oproblematiskt sätt. Varför vill Biker Church stoppa det? Jag tror snarare att det kan rädda och trösta många homosexuella ungdomar som i familj och skola annars upplever utanförskap, skam och fördömelser.

3. De kräver stopp för homoadoptioner – de vill alltså hindra barn som lever i familjer med homosexuella föräldrar att få tryggheten med två vårdnadshavare.

4. De kräver stopp för homoäktenskap med motiveringen att barn inte är en rättighet. Nähä. Och äktenskap är ingen förutsättning för barn. Ett uteblivet homoäktenskap hindrar inte homosexeulla från att skaffa barn. Det har inte gjort det hittills i alla fall.

5. Och så innehåller manifestet en grov och avsiktlig vantolkning av genusforskning:

Pojkars rätt till manlig identitet och flickors rätt till kvinnlig identitet. Pojkar har rätt att utveckla manlighet och behöver för den skull manliga förebilder. Likaså har flickor rätt att utveckla kvinnlighet och behöver för den skull kvinnliga förebilder. Förbjud all sorts manipulerande, försök och forskning på barn när det gäller Genusforskning.

Det är otroligt att se hur propagandan från tidningar som Världen Idag slår rot bland läsarna. De framställer det som att genus handlar om att tvinga pojkar att leka med dockor och flickor med bilar. Men det är inte det det är frågan om. Grejen är just att man inte ska tvinga in barnen i förutbestämda fack. Att de ska få leka med vad de vill utan att styras av personalen. Det handlar just om att de inte ska manipuleras.

6. En annan punkt handlar om kränkningar och sexuella anspelningar i skolan. Istället för att yra om RFSL och RFSU i det sammanhanget, borde Biker Church ägna sig åt "heterosexeull självkritik". För de kränkningar och övergrepp vi ser i skolmiljö är inget annat än just en del av det heterosexeulla identitetsbyggandet. Pojkar som utvecklar sin manlighet mäter den mot sina killkompisar genom att slåss och mobbas, och prövar den mot flickor genom att göra närmanden och att tafsa. Men det handlar också om flickor som utövar makt genom sina behag och använder dem för att förödmjuka svagare killar.

7. Om Biker Churchs manifest hade varit seriöst hade det också funnits med en punkt om övergrepp och kränkningar mot barn inom kärnfamiljen. Men som vi vet är detta ämne tabu – trots barn löper stor risk att råka ut för övergrepp just där. Detta betydder inte att jag på något sätt är emot kärnfamiljen. Men det är viktigt att sticka hål på den högerkristna vanföreställningen att den på automatik skulle vara en fristad för barn.

8. Vad vi ser här är alltså ett tragiskt exempel på hur en organisation prioriterar angreppen på sina meningsmotståndare högre än värnandet om barnen. Barnen bör inte göras till slagpåsar i politiska och moraliska diskussioner. De förtjänar bättre än så.

13 Comments:

Anonymous Zem said...

Vad i hela fridens namn är Biker Church?! Never heard of...

onsdag, oktober 10, 2007 8:09:00 em  
Anonymous edwin said...

Otroligt imponerande att du orkar tukta dessa muppar dagarna i ända, Tor. Å andra sidan är idiotin och de korkade utspelen du uppmärksammar en outsinlig källa till dagliga, nedlåtande hånskratt. Man känner sig helt enkelt lite mer intelligent varje gång man läser eländet.

onsdag, oktober 10, 2007 8:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

edwin: Och nu fick vi andra anledning att lätta på mungiporna efter ditt inlägg där IQ tycks saknas och politisk korrekthet finnas till övers. Provat att tänka utanför boxen ngn gång??

testa det...

onsdag, oktober 10, 2007 10:54:00 em  
Blogger swYck said...

Ja, de verkar köra det "vanliga" värdekonservativa och (som jag ser det) igenomtänkta och förvirrade dravlet.

En sak jag dock funderar på är vilken substans de har för påståendet i brevet till Reinfeld angående när de var på Hultsfred 2002:
"Efter bara en kort tid kom medarbetare från RFSL och försökte störa vårt arbete på olika sätt.
De klädde av sig nakna och visade sina sexuella aktiviteter och sina kön. Vi tog det med ro, och
efter ett tag gick de iväg."

Å andra sidan så skriver de på ett annat ställe att de vill stoppa "RFSL, RFSU och andra nätverk och organisationers lobbning av sex med minderåriga! Sätt en åldersgräns på 18 år." Det jag tänkte på främst är att de menar med "minderåriga" vilket låter som att minderåriga är de under 18 år, alltså inte som gränsen är idag. Så kanske ovanstående att folk från RFSL "klädde av sig nakna och visade sina sexuella aktiviteter och sina kön" innebar något helt annat än det skulle göra för mig. Kanske hade folk nakna överkroppar och hånglade framför Bikerchurch-folket... ?

torsdag, oktober 11, 2007 6:15:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Folkbildandet har totalt fallerat i det här landet där vuxna "fromma" människor visar en människosyn som inte ens hör hemma på 30-talet. Så länge de utgår från vanföreställningen att De homosexuella är väsenskilda från de själva finns inget hopp. När ska de fatta att ALLA MÄNNISKOR ÄR PRECIS SOM DE. De går på föräldramöten, bajsar, rapar, våldtar, älskar, dricker ett gott vin, lyssnar på Mozart och skänker pengar till Lutherhjälpen.

torsdag, oktober 11, 2007 8:07:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Anonym sa...
edwin: Och nu fick vi andra anledning att lätta på mungiporna efter ditt inlägg där IQ tycks saknas och politisk korrekthet finnas till övers. Provat att tänka utanför boxen ngn gång??


Det är en annan sak att tänka utanför boxen och, som dom där kristna bikers tänker, med huvudet bland molnen och utanför verkligheten.

Det är såna här kristna som dom där bikers, Åke Green, Ruben Agnarsson och Ulf Ekman typer som gör att jag trots att jag gillar berättelserna om Jesus och det budskapet han hade, tvekar jag att kalla mig kristen, jag vill inte råka ut för "guilt by association" vilket många av mina troende vänner råkar ut för.
Dom är i ständig försvarsposition mot högerkristna ideal och värderingar, några av dom har till och med klivit in i garderoben med sin tro, och jag förstår dom, det kan inte vara befrämjande för den mentala hälsan att var och varannan dag försvara sin tro och säga "nej, dom där typerna står inte för min kristenhet och tro".

Jag önskar verkligen att Jesus ville komma tillbaka för jag tror inte att budskapet gick riktigt fram första gången.

/Sanna

torsdag, oktober 11, 2007 10:04:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Jag hoppas INTE att Jesus kommer tillbaka, för det betyder världens undergång.

Jag vädjar samtidigt om en något ödmjukare ton bland kommentarerna. Det är onödigt att förödmjuka och raljera över sina meningsmotståndare.

torsdag, oktober 11, 2007 10:57:00 fm  
Anonymous edwin said...

anonym:

Min IQ är med största sannolikhet större än din. Om det nu spelar någon roll, korkad kan man vara oavsett IQ. Vad är politiskt korrekt i mitt inlägg? Vad vet du om mina åsikter överhuvudtaget? Eller om hur jag tänker? Jag kommer aldrig att tänka utanför "boxen" om det som finns därinne är rätt. Då stannar jag med glädje kvar där, jag grottar till och med in mig och myser. Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vad som är vad, dumheter är dumheter och ideologi är oftast lika med idioti. Jag hävdar enbart att det mesta av det som Tor uppmärksammar här vittnar om svårartad idioti, oavsett IQ.

torsdag, oktober 11, 2007 10:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

"jag gillar berättelserna om Jesus och det budskapet han hade"

Sanna, du gillar inte budskapet alls. Om du gjorde det skulle inte ditt inlägg sett ut som den gör.

Edwin, det är inte jag som skrev till dig innan. Men jag kan inte låta bli att undra hur man inte skulle se vad du tycker om dessa personer? Läs vad du skriver nedan.

"Otroligt imponerande att du orkar tukta dessa muppar dagarna i ända, Tor. Å andra sidan är idiotin och de korkade utspelen du uppmärksammar en outsinlig källa till dagliga, nedlåtande hånskratt."


Tor, punkt 6, hur kan du mena att homosexuella inte mobbar och slåss och att homosexuella inte är manliga? Så skriver du nämligen.

/Tony

söndag, oktober 21, 2007 7:55:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Det är inte alls vad jag skriver.

söndag, oktober 21, 2007 8:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

Verkar som många sanningar görs om till lögner här...en sak som är säker är att Jesus lever och att han älskar dig oavsett om du är trans, bi, homo, hetero eller nåt annat, om det nu finns...jag vet att Biker Church är mycket uppskattade av besökarna på festivaler och konserter, ja, förutom av RFSL då....

lördag, juli 18, 2009 12:23:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

De får vara hur uppskattade som helst, men om de gör sig ansvariga för lögner, så måste det uppmärksammas. Jag utgår från att du håller med mig på den punkten.

lördag, juli 18, 2009 12:27:00 em  
Anonymous Kimberly said...

4. De kräver stopp för homoäktenskap med motiveringen att barn inte är en rättighet. Nähä. Och äktenskap är ingen förutsättning för barn. Ett uteblivet homoäktenskap hindrar inte homosexeulla från att skaffa barn. Det har inte gjort det hittills i alla fall.

Dessutom har jag hört att man kan vara gift utan att skaffa barn!

söndag, juli 26, 2009 12:41:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home