tisdag, januari 08, 2008

Man får väl skylla sig själv...

Jag upptäckte följande kommentar i Dagens hatbrottsdiskussion:

Chris - 2008-01-07 17:10
Måste man alltid tala om vad man är.Det är väl ingen hetrosexuell som hela tiden tjatar om detta.På sätt och vis får dom skylla sej själva när man utsätter sej för onödiga trakasserier.


Jadu, Chris... Tjatar inte heterosexuella om detta? Hur vore det om du tänkte till innan du skrev? Varje gång en man nämner sin fru, säger han implicit: Jag är heterosexuell. Varje gång en heterosexuell kvinna berör sin mans snarkningar, samma sak.

I själva verket kretsar en oerhört stor del av kallpratet på arbetet och i sällskapslivet just kring relationer, semestrar och familjen. När en heterosexuell talar om detta är allt frid och fröjd, men när en homosexuell gör det betraktas det plötsligt som olämpligt, ofint och påträngande.

Signaturen Chris verkar tycka att man som homosexuell skall tiga i sådana sociala sammanhang. Man ska inte få tala om dem. De är stötande. Man ska gömma sig. Eller kanske ljuga? Är det den religiöst korrekta utvägen?

Jag tar slutmeningen igen, den var så fin: "På sätt och vis får dom skylla sej själva när man utsätter sej för onödiga trakasserier."

- - o - o - -

Fotnot och tips

Det borde vara en självklarhet att kunna vara öppen med sin sexualitet överallt och slippa gå som katt kring het gröt med eufemismer och avledningsmanövrar när man diskuterar privatlivet. Ibland överväger man om det verkligen är läge att berätta att man åt middag med sin pojkväns föräldrar när helgens aktiviteter avhandlas kring fikabordet på jobbet. Och hur ska man reagera när en ytligt bekant frågar om man efter en arbetsdag ska "Hem till tanten"? Orkar man återigen höra "Är DU homosexu... det trodde jag verkligen inte. Du är så... jag menar du är inte kvinnlig. Alltså jag menar inte att alla homosexuella är kvinnliga, utan bara att, ja alltså du vet, he he. Jag har MÅNGA homosexuella vänner, he he he. Nä om man skulle hem till tanten nu..."

När jag själv kallpratar om semestrar och familjeliv har har jag för vana att gå till väga på följande sätt: I första ledet använder jag ordet sambo, och i andra ledet pronominet han. Exempel:

– Nå Tor, vad har du gjort i helgen?
– Jag cyklat på Österlen med min sambo. Han kommer också därifrån.

Eller:

– Det var verkligen delikata muffins. Har du gjort dem själv?
– Nej, det är faktiskt min sambo. Jag är ingen höjdare på att baka, men han är rätt duktig.


Slut på lektionen.

11 Comments:

Anonymous samuel said...

Sagt av mannen som menar att man helst inte ska lyssna på lite halvgalna åsikter på bloggar och forum. Så lät det iaf när jag uppmärksammade liknande angrepp på min ex-blogg.

tisdag, januari 08, 2008 5:19:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

"Ex-blogg"... underbart uttryck...

Chris' ståndpunkt är inte särskilt obskyr, utan något man får höra väldigt ofta. Och slutsatsen om att man får skylla sig själv har ju till och med påven slagit fast. Vill du beteckna honom som halvgalen, så varsågod.

tisdag, januari 08, 2008 5:29:00 em  
Anonymous Patrik Ivarsson said...

Jag vill faktiskt kunna gå till kyrka av mitt val eller klubb av mitt val utan att behöva tänka på att det är någon risk inblandad.

Jag finner det faktiskt vara ett problem att vissa val för med sig risker. Vilket inte ska vara acceptabelt i ett demokratiskt samhälle. I synnerhet då man i dessa fall inte riktigt kan prata om val som om det vore konsumtion. Vilket vore illa nog.

Det ska inte kunna finnas tankar på repressalier när man finner sin gud eller identitet.

Jag ser inte att någon är extra värd, genom högre straff genom hatbrott. Jag ser att det är ytterliggare ett brott som begåtts.

tisdag, januari 08, 2008 7:52:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

På vilket sätt anses ett offer för ett brott som bedöms vara hatbrott vara mer värd än andra offer? Påföljdens storklek har inte det minsta med brottsoffrets värde att göra. Det finns gott om argument mot hatbrottsbegreppet, men pratet om värde är bara tom retorik.

tisdag, januari 08, 2008 8:35:00 em  
Anonymous Patrik Ivarsson said...

va? nu måste du läst fel? läs om läs rätt?

tisdag, januari 08, 2008 8:43:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Eller det var förresten så du tyckte, sorry..

tisdag, januari 08, 2008 8:50:00 em  
Blogger Fred said...

Väldigt bra och intelligent skrivet Tor! Funderar ofta på detta, men jag har inte orkat skriva om det själv eftersom jag bara blir deppad av tanken på hur situationen är.

Just "Måste man alltid tala om vad man är.Det är väl ingen hetrosexuell som hela tiden tjatar om detta.På sätt och vis får dom skylla sej själva när man utsätter sej för onödiga trakasserier" är så klassiskt, så klassiskt. Jag har hört/läst det hundratals gånger och det är förvånande att dessa människor aldrig själv ser sitt eget liv eller hur heterosexuella lever öppet med sin sexuella läggning/kärlek/whatever.

Tack!

Det sjuka är, och jag skäms nästan, är att jag är fullständigt öppen med att jag är bög - men ändå så snackar jag inte om mitt liv på mitt nya jobb enbart för att jag är trött på att se förvånade ansikten, förklara en massa saker osv osv.

Då är jag hellre anonym och snackar inte med folk, så att jag får lugn och ro. Tyvärr är det så. Tyvärr.

onsdag, januari 09, 2008 10:01:00 fm  
Anonymous Björn said...

Samuel: Hetrosexualitet är en norm.

Som varandes en norm tas det alltså för givet som ofast att man är hetrosexuell.

Du kan inte dra några paralleller till att du som hetro inte berättar om din läggning och att vi homos därför inte ska göra det.

Slå vänligen upp ordet: hetronormativitet och studera :-)

onsdag, januari 09, 2008 10:31:00 fm  
Anonymous patrik ivarsson said...

jag är lite besviken. jag trodde faktiskt jag skulle få rejält med mothugg för mina tankar om "hatbrott". skrev jag så kortfattat att ingen förstod vad jag menade?

nå. jag skrev mitt inlägg eftersom en diskussion verkar behövas. frågan behandlas, vad jag sett, synnerligen styvmoderligt av de som stödjer homosexuella rättigheter. "det finns en lag. jag tänker inte säga vad jag tänker om den". och från extremisterna.. ja, alla vet.

ptja. jag får skaffa mig en egen blogg. tags: teen sodomy.

fredag, januari 11, 2008 6:32:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Kan du inte vara konkretare med hur du menar? Jag diskuterar gärna frågan.

fredag, januari 11, 2008 6:59:00 em  
Anonymous patrik ivarsson said...

Nja, det är just det. Jag vet inte vad jag har att argumentera för eller emot. Det känns som frågan befinner sig i ett vakum. Nå, jag gör ett nytt försök.

Jag stödjer en lagstiftning som straffar förföljelser av grupper. Jag anser att det är bra att samhället agerar mot sådant.

När man slår ner en slumpmässig utvald bög för att han är bög är inte misshandeln enbart riktad mot individen, utan även mot den gruppen i stort.

Förföljelser av folkgrupper borde vara väl bekant för alla som gått i skolan. Inget samhället borde acceptera detta.

fredag, januari 11, 2008 7:50:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home