söndag, augusti 19, 2007

Gnäll i ankdammen

Diverse bögbloggare har retat upp sig på att Nöjesguidenmannen från Göteborg, Carl Reinholdtzon-Belfrage har skrivit en krönika där han kritiserar klichébilden av inrednings- och stilgurubögen. Det verkar ha börjat hos Pojkföken, och Bögjävlar var inte sena att följa upp (där inne har det också blivit lite diskussion). Huvudtesen tycks vara att man måste vara bög (eller fulsnygg) för att få uttala sig kritiskt om företeelser i bögvärlden. Att Belfrage skrev krönikor (eller i alla fall en) i briljanta gaytidningen Straight i början av 2000-talet tycks vara preskriberat. Stefan Ingvarsson på Bögjävlar skriver:

Kära medieprostituerade man, det är inte OK [att ironisera över och häckla bögar och bögkultur från straight grabbhåll]. Tyvärr. I'm sorry. Ni har inte vår välsignelse. Som heterokille är det minst sagt vanskligt att försöka gå in och sortera agnarna från vetet i bögkulturen. Det funkar nästan aldrig.

Det allra sista Belfrage behöver är människor som tar honom i försvar. Han klarar kampen mot Hur-skulle-det-se-ut-om-alla-gjorde-så-människorna alldeles utmärkt på egen hand. Jag tänker således varken förödmjuka mig själv eller honom med något sådant.

Jag vill bara påpeka att de protesterandes tes är orimlig. Varför skulle man behöva vara en del av en företeelse för att få kritisera den? Självfallet får jag kritisera kristna dogmer utan att vara troende. Självfallet får jag kritisera islamism utan att vara muslim, ja till och med utan att ha studerat postkolonial teori. Självfallet får jag kritisera svennig heterokultur.

Belfrages krönika är alldeles utmärkt eftersom den ringar in en viktig fråga, nämligen det nödvändiga i att göra upp med stereotyper - även de som är positiva. Och idag finns det ingen angelägnare stereotyp att mörda än den om den stilsäkre bögen.

Läs förresten gärna Belfrages text Det fjärde könet — den manliga frigörelsen.

2 Comments:

Anonymous jonas m said...

Tråkigt att "homorörelsen" verkar gå feminismen i fotspåren mot det militanta. Kanske får vi snart se feministernas paradnummer, att missförstå med flit och dra orimliga slutsatser, även där? "Ni har inte vår välsignelse". Käre bög - I couldn´t care less! Jag tar mig friheten att skämta om och häckla vad jag vill, när jag vill. Det här är ett fritt land (eller ska åtminstone föreställa det). Yttrandefriheten är tusen gånger viktigare än sårade känslor.

onsdag, augusti 22, 2007 6:52:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Kanske får vi snart se feministernas paradnummer, att missförstå med flit och dra orimliga slutsatser, även där?

Ack, så har det varit länge... Ta bråket kring Glenn Hyséns snyting på dasset i Frankfurt till exempel...

onsdag, augusti 22, 2007 7:14:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home