söndag, april 22, 2007

Märklig kommentar från Assarmo

Jag har skrivit om Bitte Assarmos uppmärksammade artikel om kristofobin i Sverige i dessa inlägg:

Om kristofobi

Ytterligare synpunkt på Assarmos artikel

Utifrån dessa texter skriver hon ett inlägg på sin blogg med rubriken Stackars Tor Billgren - du har min sympati!!, där hon bland annat konstaterar följande:

Tor Billgren har ett långt inlägg om mig på sin antigayretoriksida - han ser mig som en av dem som ska granskas i kampen mot homofobi.

Get a life, säger jag bara - livet har mer att erbjuda än en ständig jakt på människor som möjligen, eventuellt, kanske kan vara ett hot. Och hur kul kan det vara att sitta vid datorn från morgon till kväll och leta efter människor att reta sig på?! Stackars Tor Billgren, om någon förtjänat min sympati så är det just du!

Någon av alla bloggare som retat upp sig kallade mig, om jag förstått saken rätt, en "kristen förtryckare".

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad det är jag har skrivit som skulle kunna föranleda en reaktion som ovanstående? För jag känner inte riktigt igen mig...

12 Comments:

Anonymous C. L. K. Aqurette said...

För en tid sedan fick jag epost från någon som kallade mig kristofob med anledning av att jag i juli förra året kritiserat bajskastnarna i Riga. Nu som då slår det mig att de som skriker högst om kristofobi är de som gärna reducerar kristendomen till en utsaga om primitivt hat och förakt.

Kom bara att tänka på detta nu av någon anledning.

PS! Om Bitte Assarmo läser detta så vill jag passa på att ställa en fråga: Är det sant att du numera är sverigedemokrat? En aktiv sverigedemokrat med uppdrag i Malmö Stad skröt vid ett tillfälle om att du och flera "framstående kristna" blivit medlemmar i hans parti.

söndag, april 22, 2007 7:51:00 em  
Blogger Noa Resare said...

Jag tolkar det Assarmo skriver som att hon inte läser dina synpunkter särskilt noggrannt, utan att hon mer tolkar din blogg och dess inramning som "här är en lista över personer och företeelser som Tor Billgren angriper som homofoba och förtryckande."

Jag tror att själva företeelsen kritisk granskning, och ifrågasättande resonemang kring olika företeelser är ganska främmande för Assarmo, men det är ju så klart svårt att veta eftersom hon så konsekvent undviker att exemplifiera eller på annat sätt precisera sina tyckanden.

Kritik blir med det förhållningssättet inte en väg till förståelse och utveckling utan istället ett problem att tysta eller ignorera.

Jag skulle gissa att Assarmo har en hel del erfarenheter från situationer då en ledare av något slag ofta får tala länge och väl utan att bli ifrågasatt och där kritiskt tänkande anses vara mer av ett problem än en tillgång. Jag har vistats en del i sådana sammanhang, och stött på min beskärda del av resonemang likt Assarmos.

söndag, april 22, 2007 10:37:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

På sin blogg har nu Assarmo svarat på min fråga och saken är utagerad. Hon antog...

måndag, april 23, 2007 8:08:00 fm  
Blogger Noa Resare said...

Dåså. Jag blir mer och mer förundrad över att SvD faktiskt tog in hennes text.

måndag, april 23, 2007 8:30:00 fm  
Anonymous Leif Ekstedt said...

Som förespråkare för det civilrättsliga kontraktet för sammanlevande personer, tror jag fortfarande på modellen Staten registrerar parförhållandet. Varje kyrka har enligt sin tro möjlighet att välsigna. Signalen på gårdagens brännpunkt väcker efterttanke. Varför är Svenska kyrkan så påverkbar - varför inte låta sig påverkas inom sina egna led? Se på Biskop Carolione Krook´s
lösning och fullfölj den.

måndag, april 23, 2007 8:44:00 fm  
Anonymous Björn said...

Och vilken liten "kristenhet" Bitte plötsligt visade sig inneha. Hon som kände sig så förföljd på grund av det "stackars lilla bokstavskristna ja som inte får hata andra, bara lite" syndromet :-)

Bitte är det största skämtet av alla skämt och inte en vild gissning är att hon, Göran Skytte, Uffe Ekman har planerat sin lilla "offer-skådespelarroll" som tyvärr Svenskan gladeligen nappat på.

Patetiskt är ordet mer än kristet. Men hycklarna brukar avslöja sig själva....

onsdag, april 25, 2007 9:12:00 em  
Anonymous Björn said...

Och en sekunds surfande på "lilla stackars kristna ömma tår Bittes" hemsida avslöjar Sveriges nya Ann Coulter. Yeha vad cool jag är tycker Bitte som sparkar neråt i sin lägenhet i Bandhagen och jag är ju samtidigt så kristen så jag nästan känner Jesus i varje andetag, not :-)

Bitte = Sveriges sorgliga svar på USA´s Ann Coulter. För er som inte vet är Ann en värde- konsolögnare som får betalt från bland annat diverse bokstavkristna församliingar i USA för att hon är så duktig på att sprida det kristna hatet!

onsdag, april 25, 2007 9:27:00 em  
Anonymous Björn said...

Whoopsi! Vår lilla stackars nya kristna martyr Bitte svär visst själv som självaste satan.. kolla in

http://bandhagen.blogg.se/tv.html

Igen: Hycklare är så så enkla att känna igen. Dom slår på andra och så känner dom sig bättre själva genast!

Ska bli kul ta reda på hur Bitte lyckades lura till sig plats i Svenskan. Vissa gör vad som helst för att få ge sitt hycklande och sina lögner lite uppmärksamhet.

Vi behöver inte en billig kopia av Ann Coulter i Sverige, Bitte. Dra ner rullgardinen till lägenheten i Bandhagen.

onsdag, april 25, 2007 9:37:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Björn, du tar i så du spräcker dig... Du verkar vara ganska kvick att döma folk själv :-)

torsdag, april 26, 2007 5:08:00 em  
Anonymous Björn said...

Ja, jag är en känslomänniska. Jag jobbar inte med vare sig politik eller media och mina inlägg är ibland väldigt direkta. Jag klarar inte folk som ödslar sin tid att hetsa och hata andra. Jag hatar ingen men känner en stark motvilja mot hycklare i största allmänhet.

Min frikyrkliga fundamentalistiska bakgrund gör att jag känner hyckleriet ganska väl och vet hur lätt man som fundo- kristen vill utse syndabockar för att öka den egna känslan av välmående och känslan av fromhet.

torsdag, april 26, 2007 7:04:00 em  
Blogger Tomas Lif said...

Tack underbara Tor för att du har ett liv och bloggar om viktiga saker!
Din blogg rockar.

måndag, april 30, 2007 11:35:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Tack Tomas Lif. Underbart att höra...

måndag, april 30, 2007 11:36:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home