lördag, april 14, 2007

Benny Hinn husläkare i Pirayaklubben



Solen sken, men jag var trött och skulle snart iväg på teaterföreställning i Lund. Så jag slötittade på God Channel. Mmm, den evige charlatanen och bluffprofeten Benny Hinn sände ett av sina vidriga masspsykosmöten. En efter en kommer de upp på scenen, sjuka och handikappade. Hinn lyfter sin hand mot dem och de störtar i backen – helade.
– Vad lider du av, frågar han en kvinna.
– Psoriasis och diabetes, gråter hon.
– Du är helad! Rör på dina ben!
Och hon rör sina ben...

Det är som när doktor Enos Pork i serien Ernie undersöker patientens fötter för att komma fram till diagnosen öronsprång. Eller så här:

– Vad lider du av?
– Jag är blind!
– Helig Ande har helat dig! Ta din säng och gå!

(Här ligger en text om Benny Hinns charlataneri. Att han är en "falsk profet" är en jättelätt att konstatera. Falsk profet är helt enkelt den vars profetior inte uppfylls, och Benny Hinn formligen prenumererar på ouppfyllda profetior. 1989 profeterade han till exempel om att de homosexuella i USA skulle förgöras i eld senast år 1995. Till publikens jubel. Lyssna på ljudklippen i länken.)

4 Comments:

Blogger Pastor Astor said...

Enos Pork är rena doktor House i jämförelse med Hinn (men liknelsen är underbar!)
Visste du förresten att Pastor Benny H. är ett anagram för "enbart hypnos"?

lördag, april 14, 2007 8:00:00 em  
Anonymous Maria said...

Usch... jag får ångest när jag tänker på att jag hade Benny Hinn som favoritpredikant på den tiden jag var pingstvän, samt att jag har både "Godmorgon helige ande" och "Andens smörjelse" liggandes i någon undangömd boklåda.

En sak som jag undrar om hans profetia är om vi som är bisexuella kommer undan herrens eld? Det verkar ju tydligen bara gälla homosexuella. I den här typen av uttalanden brukar också vi tjejer ofta komma undan eftersom Gud av någon anledning främst verkar uppröra sig över bögeri.

söndag, april 15, 2007 1:19:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Såväl homo- som bisexuella går säkra för Hinns profetia. Den visade sig ju vara falsk.

måndag, april 16, 2007 8:32:00 fm  
Anonymous Zem said...

Att Hinn är falsk på många sätt råder det inga som helst tvivel om, men falsk profet är han dessutom i den bemärkelsen att han inte är någon profet överhuvudtaget.

Profeter var nämligen sådana som förkunnade Guds dom över sin samtid, inte sådana som ansåg sig kunna förutsäga framtiden. De kallades siare och skulle enligt Mose lag undanröjas snabbt och effektivt... :)

En liten komisk felinterpretation som kristna gjort sig skyldiga till i alla tider.

måndag, april 16, 2007 10:28:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home