lördag, juli 21, 2007

Det politiskt korrekta nyspråket

I veckan repriserade Världen Idags utrikesredaktör Mats Tunehag en ledare om nyspråk och politisk korrekthet.

George Orwell skriver i romanen ”1984” om ”nyspråk”, där begrepp vänds upp och ner och töms på meningsfullt innehåll. Orden kan synas vackra men är bottenlöst falska. Nyspråk handlar om ordens makt att betvinga tanken och därmed styra åsikter och handlingar men även individer och stater. Eufemism är det fina ordet – förskönande omskrivningar. Ett annat uttryck är ”politiskt korrekt tal”. Nyspråk, eufemismer och politisk korrekt tal är vilseledande.

Och så exemplifierar han med hur begreppen mänskliga rättigheter används av abortförespråkare, äktenskap av homolobbyn och att vissa använder orden islam och fred i samma mening, trots att islam i själva verket är en våldsrörelse.

Här ger jag Tunehag ytterligare några exempel detta farliga nyspråk:

Färgad
Förut kunde man utan vidare säga nigger (eller neger) och alla visste vad det handlade om. Men den politiska korrekthetens bojor har effektivt tvingat ut detta ord ur den svenska vokalbulären och samhällslivet. Snart kan man inte uttala det offentligt utan att bli anmäld för hets mot folkgrupp.

Romer
Först var det tattare, sedan zigenare – ett ord som vi ofta till och med får höra dem själv använda. Men icke i PK-sverige. Här ska det heta romer. Ett praktexempel på hur myndigheterna och förståsigpåarna försöker styra folkets tankar.

Lokalvårdare
Detta pinsamma ord försöker få skittorkning att verka värdigare än vad det är. Det är ett ord som ökar främlingskapet inför vårt samhälle bland många nyanlända medborgare. Kallar man kanske inte en städare för en städare i till exempel Rumänien, Nordafrika och Mellanöstern? Detta språkbruk skapar problem som försvårar integrationen. Problem som måste tas på fullaste allvar.

Förståndshandikappad
Ytterligare exempel på hur det politiskt korrekta har lagt sig som en våt filt över medborgarnas medvetanden. Vad var det för fel på ordet idiot? Eller sinnesslö? Detta är ord som är beskrivande, tydliga och rotade i djupa traditioner, medan nyspråk spottar våra förfäder och deras eviga vishet i ansiktet.

Rullstolsburen
Alla vet att en person som sitter i en rullstol är hjälplöst bunden till den. Att därför skapa eufemismen rullstolsburen är inte bara ohederligt, utan också farligt, eftersom dessa människors beroende av vår välvilja, tolerans och acceptans inte understryks tillräckligt tydligt.

Är det någon som har fler exempel på nyspråk så tveka inte att posta dem här. Detta förfärliga PK-språk vars syfte är att betvinga tanken och därmed styra åsikter och handlingar.

15 Comments:

Blogger Håkan Eriksson said...

Känner du dig kränkt av att behöva säga mörkhyad istället för neger så säger det nog mer om dig än "de förfärliga pk-människorna". Det är intressant att vissa tar "jag följer bara inte pk-ivrarnas påbud" som en förevändning för att vara odrägliga och förolämpande - som när man kallar sjuka människor för idioter.

lördag, juli 21, 2007 6:36:00 em  
Anonymous Nemoralic said...

Vad spelar det för roll om man talar om andra som hjälplösa offer för den politiska korrektheten, när man - som exempelvis Svenska kyrkans konservativa präster - är nickedockor för det "klassiskt kristna" grupptrycket?

lördag, juli 21, 2007 9:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

Men kära Håkan, Tor är sarkastisk. Eller som det heter på nyspråk: ironisk. Fast det är kanske svårt att se då det finns folk som mycket väl kan tycka att "neger har man sagt i alla tider och det är inget fult ord när jag säger det så det ska man väl få säga och värst vad mjölken är dyr nu men slöjorna förtrycker ju kvinnan".

lördag, juli 21, 2007 9:21:00 em  
Blogger malte said...

Tor är väl emot allt som är pk? Eller har jag missat nåt?

lördag, juli 21, 2007 11:11:00 em  
Anonymous Kirderf said...

Hej Jupiter! Long time no read. Aqurette länkade hit, hoppas att även han insåg att du var ironisk... :-)

Det handlar ofta om konnotation, och hur man kan missbruka ett ords konnotation genom att samtidigt förneka den och ändå använda sig av den.

Har nu fyra gaybloggare på min länklista, er två plus (givetvis) Erixon och den eminente Federley... Både Federley och Aqurette har förresten nyligen publicerat bilder på resliga skyskrapor, är det nåt Freudianskt signifikant eller bara min egen omogna inställnng till homosexualitet? ;-)

lördag, juli 21, 2007 11:19:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

kirderf
Vad glad jag blev av att se en gammal bekant signatur i kommentarlistan. Välkommen i diskussionerna, särskilt när du inte samtycker.

Freud är en charlatan, men jag måste erkänna att jag hittat tillbaka till skönlitteraturen via just skyskrapor och arkitektur. Och just via en annan debattkändis. Jag läser nämligen Ayn Rands "Urkällan". Skitbra. Tror jag...

lördag, juli 21, 2007 11:59:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

malte
Nej, jag är inte emot allt som är pk. Jag tycker ofta PK är mycket bra. Det jag är emot är konformism och kollektivism, som ibland hand i hand med PK. Men bara ibland.

söndag, juli 22, 2007 12:04:00 fm  
Anonymous kirderf said...

Just nu är väl det mesta runt "klimathotet" så über-PK att begreppet PK knappt går att använda i något annat sammanhang.

PK är väl mer en attityd än en viss åsikt. När någon säger att en åsikt är PK, då är det något fel. Argumentet kan vara PK.

Om du gillar arkitektur i romaner (och gillar magisk realism) måste du läsa Mark Helprins Vintersaga (Winter's Tale).

söndag, juli 22, 2007 1:43:00 fm  
Anonymous Kirderf said...

Nu la Aqurette in *ännu* en skyskrapa...

söndag, juli 22, 2007 10:00:00 fm  
Blogger malte said...

(En till för Tors lista:)

Klimathot
Alla vet att ibland blir lufttemperaturerna bara varmare tjugo år i rad. Vädret är ju oberäkneligt! Inte ens meteorolognissarna kan förutse det tre dagar i förväg. Men inte i PK-Sverige. Där heter det att det är vi som ska skyllas för att klimatet råkat blivit behagligare, och för att understryka det drar man till med stigande havsnivåer och hudcancer och alltihopa.

(Obs! Kan innehålla spår av ironi.)

söndag, juli 22, 2007 10:01:00 fm  
Anonymous Daniel Giertz said...

"Neger" är inte samma sak som "färgad". "Neger" betyder "svart". En färgad person är en som har en vit och en svart förälder.

Vad gäller "rullstolsburen": Tänk om en evangelist har ett möte, och bjuder in till förbön, och så rullar någon fram i rullstol, och blir helad. En skeptiker ska på pk-språket säga "Jag tror inte att han faktiskt var rullstolsburen. Jag tror att det var en iscensatt bluff." Det är korkat. Uppenbarligen var han rullstolsburen. Frågan är om han var rullstolsbunden, eller om han bara låtsades vara det.

söndag, juli 22, 2007 3:20:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack för tips etc.

Ibland blir jag osäker på om det framgår tillräckligt tydligt att jag raljerar... Men det gör det väl? Om man läser noga blir det väl tydligt?

söndag, juli 22, 2007 7:36:00 em  
Blogger Håkan Eriksson said...

För mig gick i alla fall sarkasmen/ironin/raljansen helt förbi mig.

Men det var förmodligen jag som läste för snabbt eller något, vad vet jag. :)

Ska ta det mer försiktigt nästa gång.

måndag, juli 23, 2007 1:27:00 fm  
Blogger malte said...

Tor:
Inte om man kommer in farandes på en länk från aqurette.com, kan jag tänka mig.

måndag, juli 23, 2007 10:44:00 fm  
Blogger Andy said...

This looks interesting - if only I spoke Swedish!

lördag, september 13, 2008 12:28:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home