lördag, oktober 27, 2007

Hot mot mänskligheten

I veckan uttalade sig kyrkopolitikern Erna Arhag (m) så här i Sydsvenskan i debatten om könseutral äktenskapsbalk:

- Äktenskap är för man och kvinna. Det handlar om släktets fortbestånd. Om alla par var homosexuella skulle inte mänskligheten överleva.

Erna Arhag har givetvis rätt. Här kommer ytterligare några hot mot mänsklighetens överlevnad.

Moderatpolitiker
Hur hade det sett ut om alla var moderatpolitiker? Samhället hade raserats direkt utan läkare, cykelreparatörer och kockar. Därför är det ytterst tveksamt om samhället bör stötta dem som gör det här valet.

Rullstolsburna
Samhället bör inte på något sätt erkänna rullstolsburnas rättigheter, för hur hade det sett ut i städerna om alla hade varit rullstolsburna? Vill vi ha hundra meter breda trottoarer?

Blindhet
Hur hade det sett ut om alla var blinda? Vilka skulle vara piloter, chaufförer och målare? Ett samhälle som inte till varje pris bekämpar blinda, kommer ovillkorligen att gå under.

35 Comments:

Anonymous Sanna said...

Nej Tor, jag håller inte med om att Erna Arhag har rätt och vidhåller att även om alla människor skulle vara homosexuella skulle det inte utgöra nåt hot mot mänsklighetens överlevnad.

Jag tycker det är dags att göra upp med vanföreställningen att viljan och förmågan att skaffa barn har nåt att göra med sexuell läggning, för det är inte sant helt enkelt.
Vad Erna Arhag ägnar sig åt är inget mindre än gammal (o)hederlig demonisering av de homosexuella som ett hot mot mänskligheten.

lördag, oktober 27, 2007 8:51:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Snälla Sanna - ibland är jag ironisk...

lördag, oktober 27, 2007 8:59:00 em  
Anonymous TP said...

Såhär svarar Arhag själv på frågan om logiken i det där resonemanget:

"Den här frågan handlar väl inte om att alla ska bli homosexuella?

– Nej, men tongångarna i samhället är att man mer och mer lyfter fram homosexualitet som något etablerat. Det är nästan så att man i talarstolen får be om ursäkt: "ursäkta att jag inte är homosexuell". Det har gått lite för långt, säger Erna Arhag."

Nej det har verkligen inte någon logisk koppling till mänsklighetens överlevnad (vilket väl är upp till Skaparens vilja i vilket fall som helst). Nåväl, Arhag sätter fingret på vad som beklämmer henne, och det är skrämmande att en liten tants brustna illusioner ska behöva ta upp viktig debattid.

"Det har gått lite för långt."

Ja det var bättre förr, när de bara var sagor. Nu finns det ju till och med sotare och talpedagoger som är såna där gäjs.

söndag, oktober 28, 2007 2:44:00 fm  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ said...

Hrumpf.

söndag, oktober 28, 2007 10:01:00 fm  
Blogger Micro-movements of the Lesbian Society said...

hej.
här är det senaste inlägget i kampanjen Bevara äktenskapet...
tänkte det kan vara av intresse?

http://www.youtube.com/watch?v=D0gtm-cScj4

måndag, oktober 29, 2007 12:12:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Ha ha, mycket fint. Vad är det för låt? Den känns autentisk, på något sätt...

måndag, oktober 29, 2007 7:56:00 fm  
Anonymous TP said...

Jag måste bara stanna lite vid det här citatet igen, sen ska jag sluta mobba Arhag.

"– Nej, men tongångarna i samhället är att man mer och mer lyfter fram homosexualitet som något etablerat."

Jag är så TRÖTT på idén, den obefogade, ologiska, nazistiska idén, att homosexualitet är något man kan ha en åsikt om på ANDRA grunder än man kan ha följande åsikt:

"men tongångarna i samhället är att man mer och mer lyfter fram brunhårighet som något etablerat"

Oavsett om någon är född med brunt hår eller har färgat det brunt så kan man inte argumentera bort att folk har brunt hår, och att de ska få ha brunt hår. Det är inte öppet för debatt liksom. Sen kan man hävda att det ska finnas en särlagstifning för brunhåriga, men då är vi tillbaks vid det obefogade, ologiska och nazistiska.

Att homosexualitet/brunhårighet är etablerat är väl det minsta man kan begära av folk med ögon i skallen?

måndag, oktober 29, 2007 1:47:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja ha ha vilken rolig video. Oj vad patetiska ni homodebattörer är, låt oss göra parodi på våra meningsmotståndare. Hycklaren Tor: "Argumentation är enda sättet". Yeah, right!!

Jag skrattade när jag såg videon, åt ER!!

måndag, oktober 29, 2007 4:42:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Filmen var humor. Inte debatt. Blev du kränkt?

måndag, oktober 29, 2007 4:47:00 em  
Anonymous Johan A Svensson said...

Och vi böghatare är sååå mogna att vi vågar stå för våra egna åsikter med våra egna namn...

måndag, oktober 29, 2007 5:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, för skriver johan svensson finns det ju bara en i hela Sverige, back at u...

Tor: Humor, javisst så länge du och dina gelikar bestämmer villkoren. Skenhelighet är aldrig särskilt attraktivt...

måndag, oktober 29, 2007 6:44:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Bittergök.

måndag, oktober 29, 2007 6:47:00 em  
Anonymous Sanna said...

Nu hänger jag inte med, det är väl bara Tor som faktiskt kan bestämma villkoren, det är ju hans blogg juh..

Men det roliga är att fler och fler antigayretoriker har börjat stänga av möjligheten att kommentera deras blogginlägg. Beror det på att dom inte har humor eller hållbara argument, eller ingetdera?

måndag, oktober 29, 2007 7:30:00 em  
Anonymous Johan A Svensson said...

Anonym:

Jag är verkligen inte vem som helst.
Det är du.

måndag, oktober 29, 2007 7:35:00 em  
Anonymous Patrik Ivarsson said...

Jag tänker inte skaffa barn. Jag väljer att inte göra det. Jag måste säga att jag känner mig lite bortglömd i diskussionen.

Jag är hetero. Jag är 30.

Ja, allt snack om fortplantning är väl mest rationaliseringar av känslor.

"Vill ni fortplanta er?" är ju annars frågan som ska ersätta allt annat tjafs om kärlek.

måndag, oktober 29, 2007 9:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tor: Mmm, moget...

Sanna: Ehh ja, det stämmer, har någon försökt hindra honom? Eller är det fel att man framför andra åsikter på hans blogg? Vad menar du?

Johan svensson: Jaha, det är du, men då så... suck...

måndag, oktober 29, 2007 9:54:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Anonym, förresten tycker jag att det är underbart att filmen även beredde dig ett skratt.

måndag, oktober 29, 2007 9:58:00 em  
Anonymous Sanna said...

Patrik:
"Jag tänker inte skaffa barn. Jag väljer att inte göra det. Jag måste säga att jag känner mig lite bortglömd i diskussionen."

Du är inte bortglömd Patrik, men grejen är den att enligt normen, eftersom du är en heterosexuell man, (jag förutsätter att du är det, rätta mig gärna om jag har fel),så kommer ingen någonsin att ställa det kravet på dig eller skuldbelägga dig för att du inte vill bidra till "släktets fortlevnad".
Hade du däremot varit en kvinna hade det varit en annan sak, då jäklar hade det blivit ett liv om det och du hade fått allt om hur underbart, naturligt, önskvärt, eftersträvansvärt och det mest normala det är att bidra till "släktets fortlevnad", för att inte snacka om hur underbart livsberikande barn kan vara för en kvinna, en kvinna som väljer att prioritera sina individuella val, karriär och egen bekvämlighet framför att skaffa barn, är så pass onormala kvinnor att till lesbiska kvinnor hamnar i den stigmata skuggan som en frivillgt barnlös heterosexuell kvinna får uppleva.

Lesbiska är undantagna, lesbiska förväntas inte skaffa barn, och det gäller i ännu högre grad bögar, dom är ju rent av livsfarliga för barn, borderline pedofiler enligt antigayretoriker.

Så du är egentligen inte bortglömd, du räknas inte i barnekvationen så länge du envisas med att vara en singel heterosexuell man.

ps. om du väljer att bilda ett parförhållande med en kvinna, kommer ju "kraven" på barn förstås ;-)

måndag, oktober 29, 2007 10:08:00 em  
Anonymous Johan A Svensson said...

Anonym:

;)

tisdag, oktober 30, 2007 9:52:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Johan a svensson:

=0(

tisdag, oktober 30, 2007 6:07:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack, anonym, för dina ovärdeliga inlägg i debatten.

tisdag, oktober 30, 2007 7:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tack själv Tor, för dina ständigt skrattreatnde texter, hyckleri=humor. Du får många att skratta, därmed har du förlängt mångas liv. Stort tack även till johan a svensson som Billgren glömde tacka, även dina kommentarer är säkert ovärderliga för Billgren, så var inte ledsen.

tisdag, oktober 30, 2007 8:39:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Som jag sa ovan: Det ger gläder mig att du kan finna skratt och glädjeämnen här på bloggen.

Skillnaden mellan din och J.A.S. smileykommentar var att hans var en kommentar, medan din var en barnslig och tom spegelreaktion. Lika givande som i en diskussion framhärda:

- Du är dum
- Det är jag inte alls. DU är dum!
- Näha, för det är jag inte. Det är DU som är dum.
- Den som sa det han var det.
- HA, nu sa du det. Då är du dum.
- Nej DU är dum.

o.s.v.

Du får gärna föra diskussion på den nivån, men det blir ganska tröttsamt i längden.

Jag hade gärna tagit del av dina åsikter och argument, istället för dina ständiga och ospecificerade anklagelser om hyckleri och "den som sa det han var det"-retorik.

tisdag, oktober 30, 2007 8:47:00 em  
Anonymous Anonym said...

Å, nej Tor anser att min smiley var en spegelreaktion medan johan a svenssons, eftersom han skrev den FÖRE mig, var en kommentar. Vad ska jag nu ta mig till!!

Som vanligt tar Tor till det klassiska, ngn påpekar det orimliga i att först säga att "argumentering är enda vägen" och sedan reljera över meningsmotståndares åsikter. Haha, å vad kul. Så länge ingen raljerar över gays, då ska de löpa gatlopp på Tors blogg. Så ja, så länge ditt hyckleri fortgår får du nog vänja dig vid allt fler sådana här kommentar från fler än jag som tröttnar på din kameleontretorik. Gäsp...

tisdag, oktober 30, 2007 9:03:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

"Raljera över åsikter"? Hur skulle jag kunna göra göra det? Du framför ju inga åsikter här. Men återigen: Du är varmt välkommen att göra det.

tisdag, oktober 30, 2007 9:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

Slutledningsförmåga...
Jag hänvisar till min första kommentar, om videon om Paolo och Anna. Minns du den, eller du kanske såg det som en spegelreaktion...

tisdag, oktober 30, 2007 9:08:00 em  
Anonymous Johan A Svensson said...

Jag drar mig till minnes något från min barndom på tidigt 80-tal... Man höll upp handen och sa "Spegel tillbaka" när någon sa något man inte gillade om en. Det är väl ungefär som det där "Talk to the hand"...

Ja särskilt moget var det ju inte, men man visste åtminstone vem handen tillhörde ...

;)

tisdag, oktober 30, 2007 10:26:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

OK, anonym. "Homodebattörer är patetiska." Det är noterat.

tisdag, oktober 30, 2007 10:41:00 em  
Anonymous Sanna said...

Tja nu tycker jag, (lägg märke till att jag skrev "tycker", det är inte samma sak som att ha en åsikt i en sakfråga), att antigayretoriker är mer "patetiska", det är samma gamla argument där bäst före datum gick ut nån gång på 60-talet, strax efter 50-tals kampen för idealet med "kvinnan-vid-spisen" misslyckades.

Jag tycker att du, Tor alltså, synliggör på ett mycket bra sätt hur ohållbara argumenten är i antigayretoriken.

tisdag, oktober 30, 2007 11:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

johan a svensson: Spegel tillbaka. Nu vet vi alltså att du heter Johan Svensson OCH att du levde under 80-talet, modigt av dig att avslöja så mkt om din identitet, vi andra fega kallar oss anonyma.

Tor: Du missade själva åsikten nu också, eller valde bort, kanske man ska säga.

Sanna: Tor har sina stunder, synd att de skyms av det ständigt återkommande hyckleriet.

onsdag, oktober 31, 2007 12:10:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

OK, är åsikten att man inte får använda humor i samhällsdebatt?

onsdag, oktober 31, 2007 7:49:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Seriöst Tor, vad sysslar du med? Och du klagar på att JAG är en oseriös debattör...

Jag skrev om det orimliga i att homolobbyn (och ja, jag anser att du tillhör den, precis som du drar alla åsikter du ogillar över en kam och kallar de högerkristna el dyl) först skriker sig hesa så fort någon ens viskar om ngt som kan anses som kritik mot homosexförhållanden. Sedfan kan man skråla, skratta och håna meningsmotståndare hur mkt man vill. Ser du nu ÅSIKTEN, annars känns det ganska lönlöst att fortsätta försöka.

I övrigt anser jag att denna blogg, sett till kommentarer i ett antal tidigare inlägg, mest är en klubb för inbördes beundran och status quo i åsikter, ta det som en komplimang, vet ja.

onsdag, oktober 31, 2007 8:43:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Tack för att du förtydligade din åsikt.

Tycker du jag gör det? Skriker jag mig hes så fort någon ens viskar om ngt som kan anses som kritik mot homosexförhållanden? I så fall har jag misslyckats. Jag försöker vara en liberal och teologiskt orienterad motkraft till RFSL:s och många andra homodebattörers hysteriska attacker och högt uppskruvade retorik. Tråkigt om det inte fungerar.

onsdag, oktober 31, 2007 8:57:00 fm  
Anonymous Johan A Svensson said...

Anonym:

Ja, jag är rätt stolt över att våga stå för det jag skriver. Hur är din självbild?

(Och du, hjärtat, det ska vara ett A i mitten där...)

onsdag, oktober 31, 2007 2:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vem behöver målare om alla är blinda? ;)

måndag, december 17, 2007 2:58:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home