torsdag, oktober 25, 2007

Om polariseringen i äktenskapsdebatten

Det är fantastiskt att de som idag är partnerskapets främsta förespråkare, var dess största motståndare när lagen debatterades 1994. De som idag hyllar partnerskapet som ett fullgott alternativ för homosexuella, var inte ett dugg intresserade av att homosexuella skulle få några sådana rättigheter för bara ett tiotal år sedan. Det är självklart att dessa människor och organisationer inte har något som helst förtroendekapital i frågor som rör homosexuellas villkor. Tvärtom. Deras bakomliggande syften är alltför lätta att genomskåda. Det är just för att opinionen mot homoäktenskapet är komprometterad av detta bagage som debatten har blivit så polariserad. Och det sörjer jag.

3 Comments:

Blogger BWLOGG-mediaosamhalle said...

Den kristna högern med sina torpeder inom rörelsen "Bevara äktenskapet" har ju inte bara en annonskampanj i Stockholms tunnelbana på gång utan även ett upprop som man hittar på rörelsenamnet. Jag har själv skrivit en analys av argumenten i uppropet. Är du intresserad så finns den på blogg.passagen.se/bwlogg-mediaosamhalle. Jag tycker inte man skall sabotera BÄs kampanj men tycker inte heller att man skall låta dem prata ostört. Och visst kan man därigenom ge dem mer publicitet men i en demokrati måste man väl bemöta vad folk säger även om det är dumheter, eller kanske just då (tänk på parallellen med tigande gentemot SD)
Mvh
Bo Widegren

torsdag, oktober 25, 2007 2:47:00 em  
Blogger BWLOGG-mediaosamhalle said...

Såg strax efter att ditt motto var argumentation enda sättet, varför vi ju inte är ett dug oense. Däremot är jag nog för temperamentsfull för att i alla stycken odla din beundransvärda devis "Ödmjuk i frmagång. Behärskad i motgång" även om jag inser att det är god taktik för att nå framgång. Nej blir jag desperat kan jag sparka den andre skrevet och är jag i överläge så har jag svårt att stoppa när jag ser den andres strupe blottad. Men det är för ditt intelligenta saktmod som din blogg är skön att läsa.
Bo Widegren igen

torsdag, oktober 25, 2007 2:56:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Bo W, tack för dina vänliga ord och dina intressanta kommentarer. Jag håller med dig det du skriver i första inlägget - med en reservation. Jag tycker att alla ska få tala ostört - men inte oemotsagt.

torsdag, oktober 25, 2007 3:49:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home