fredag, oktober 06, 2006

Mer islamism

Fram till tisdagen den 10 oktober kan man höra Naila Saleems oerhört viktiga och välproducerade program om bland annat dödsdomen mot författaren Salman Rushdie. Fattar ni att ett femtiotal personer fick sätta livet till i samband med fatwan? Förläggare, bokhandlare, översättare som hade befattat sig med boken... Programmet ligger på Sveriges Radios hemsida och heter Det fria ordet.

Samtidigt rapporterar Världen Idag om att utgivaren av den norska Livets Ord-tidningen Magazinet skrivit en bok om de dödshot han utsatts för i samband med att hans tidning återpublicerade Muhammedkarikatyrerna. Trots att syftet med publiceringen inte hade ett dugg med yttrandefrihet att göra utan var en sinnesslö och desperat provokation, är den islamistiska hanteringen av ärendet givetvis oacceptabel.

Jag skrev för övrigt en liten text om Magazients publicering av Muhammedkariktatyrerna i Sydsvenskan, och det är förmodligen min mest spridda text. Den refererades på engelska, tyska, danska (i kritiska ordalag) och franska (tror jag).

4 Comments:

Anonymous James said...

Jag tycker att du gör ett misstag när du konstaterar vad som var orsaken till att Magazinet publicerade Muhammed-karikatyrerna. För det första kan du knappast veta vilken diskussion som föregick på redaktionen innan publikationen. För det andra finns det en uppenbar risk i att kalla det sinnesslött och desperat. Jag vet inte vad du bygger dessa påståenden på. Det är min lilla åsikt, James.

fredag, oktober 06, 2006 12:50:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Läste du Sydsvenskantexten? Där förklarar jag vad jag anser vara hyckleriet i sammanhanget. En religiös tidning som publicerar materiel som sårar religiösa känslor. Och att den konfesionella pressen inte brukar vara så positiva till materiel som kränker kristendomen.

fredag, oktober 06, 2006 1:19:00 em  
Anonymous James said...

Jag har läst din text i S.svenskan, och den gör mig än mer upprörd. Just nu känner jag att jag är lite för upprörd för att skriva ngt vettigt. Jag återkommer när ilskan lagt sig...

fredag, oktober 06, 2006 5:07:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Oj... låt det inte förstöra helgen bara...

fredag, oktober 06, 2006 5:15:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home