lördag, juni 16, 2007

Kvasidissidentism

Något man ofta får se från konservativt och/eller religiöst håll är ett fåfängt koketterande med åsikter som lanseras med attribut som "förbjudna", "förföljda" eller "politiskt inkorrekta". Ett bra exempel är pastor Maria Hallman, som försökte sälja sin bok Homosexualitet är synd med den politiska inkorrekten som dragplåster och det faktum att boken inte antogs av några svenska förlag. "För het", påstod hon. "För dålig", om man ska hålla sig till sanningen. "Åh, jag är så politiskt inkorrekt att så fort jag skriver något blir jag stormad av åsiktspoliser. Det är så synd om mig och mina förbjudna åsikter. Jag är minsann en riktig dissident." Men oftast är dessa åsikter mest slitna plattetyder som ältats fram och tillbaka i decennier. "Politiskt inkorrekt"??? - pah... Snark... Här ligger ett typiskt sådant inlägg. Så uppenbart skrivet med syfte att provocera fram en låg debatt. Skribenten är muslim.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tor: Jag ger dig rätt i detta. Iaf till hälften. Jag vet själv att man ibland hamnar i ett slags martyrtänkandet. Detta är dock inte en företeelse som är isolerad till kristna. Ofta är det en rest när man som grupp varit utsatt under en längre tid. Någon som varje dag tvingas gå böjd under en stege, kanske fortsätter att gå böjd även när stegen är borta. Sedan kan även det motsatta ske. Att man närmast ironiserar när människor påpekar att deras åsikter faktiskt behandlas som inkorrekta. Det finns en verklighet, som faktiskt breder ut sig, av åsiktsmonopol i vissa frågor. Sedan är det en korrekt iaktagelse att ett martyrtänkande ofta smyger sig in. Detta gäller hos kristna, hos homosexuella och hos andra grupper som är minoriteter i samhället.

//Samuel

söndag, juni 17, 2007 2:49:00 em  
Anonymous Antikristen said...

Hmm. Jag undrar, är boken "lika bra" som reklamfilmen som skulle lansera den?

Lite kul är att de flesta grupperingar kan göra vettiga reklamfilmer etc förutom 3 grupper: arabiska terrorister som verkar ha en fetisch för VHS, nynazister som verkar tro att allt blir skitbra bara man trycker in den svenska fanan i varenda bild, alternativt tjocka fula svennar och deras vidriga glasätande ungar. Den tredje gruppen är den kristna högern som man eg. kan bunta samman med nazisterna då man gärna kör nationalsång, visar gräsmattor och söndervittrade lador samt upprepar sig infinitum med flaggor och annan skit.

Vore kul om du recenserade hennes bok, för jag gissar att du tänker köpa in den.

måndag, juni 18, 2007 1:10:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Samuel
Väl formulerat, särskilt biten om stegen.

Antikristen
Jag har haft boken sen den kom ut och har skrivit massor om den. Använd bloggens sökfunktion och sök på Hallman...

måndag, juni 18, 2007 9:01:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home