lördag, november 24, 2007

AFA bojkottar norska företag

American Family Association uppmanar till bojkott av företag som annonserar i norska TV2 efter kanalens serie De syv dödssynderna, som går ut på att "testa" en synd per avsnitt. MarieLouise Samuelson skrev om saken i gårdagens Sydsvenska Dagbladet:
Moralbojkott som religiös affärsidé
[...]
Det är svårt att inte se likheten med islamistiskt anbefallna köpbojkotter mot danska produkter, efter Muhammedkarikatyrerna.

Bojkotter är också kristna Afas affärsidé, de har bland annat bojkottat Disneyföretagen (!) som uppfattades som ”homovänliga”. Ja, Afa utmärks bland annat av en närmast löjeväckande skräck för homosexualitet, en skräck som omvärlden ofta nog väljer eller tvingas att ta på allvar, kommersiellt allvar är väl bäst att tillägga, och denna form av religionsanknuten kundmakt har alltså nått Norge.

Bojkotter är AFA:s sätt att nå ut och få uppmärksamhet. Organisationen skickar ut så kallade action alerts flera gånger i veckan, där de uppmanar sina 3,3 miljoner medlemmar att agera mot ett företag eller ringa upp en politiker som inte uppför sig religiöst korrekt.

AFA har i flera år bojkottat Ford, och det är groteskt att se hur AFA:s ordförande Don Wildmon tar åt sig äran av hur företaget tvingar sparka personal och skära ner. Ford bojkottas av nedanstående anledningar:

- Fords förre vice ordförande donerat stora summor till grupper som arbetar för homosexuellas rättigheter.

- Ford har arrangerat en mångfaldskonferens för bilindustrin.

- Ford har annonserat efter personal i gaytidningar.

- Ford har i annonskampanjer explicit riktat sig till homosexuella.

- Ford har sponsrat prideliknande evenemang.

- Ford erbjuder anställda som lever i homosexuella relationer samma trygghetssystem och förmåner som heterosexuella.

AFA kräver med andra ord att Ford ska diskriminera anställda som är homosexuella.

Vilka företag som AFA bojkottar är högst godtyckligt, vilket får en att misstänka att det också ligger andra orsaker bakom. Disney bojkottades i många år av liknande skäl som ovan, men när företaget var med och producerade Narniafilmen som kom för några år sedan, hävdes plötsligt bojkotten - trots att Disney fortfarande har en homovänlig inriktning.

Läs mer om AFA här:

AFA:s teokratiska principprogram

Moralen som handelsvara

Narniafilm ger absolution

4 Comments:

Anonymous Björn said...

AFA och Focus är riktiga kräkmedel. Organisationer som drar in miljarder dollar från de kristna kyrkor och samfund som är anslutna för att bedriva propaganda. Det var länge sedan kollekten på söndagarna enkom gick till de behövande och nödställda. Dagens evangeliskt kristna samlar hellre ihop pengar till politiska kampanjer i syfte att misskreditera homosexuella och att kämpa emot lagstifning som har syfte att jämställa. Ytterligare ett exempel på "när kristendomen gick fel"...

lördag, november 24, 2007 12:12:00 em  
Anonymous Daniel Giertz said...

På den här bloggen får man reda på att afa är löjeväckande rädda för homosexualitet, samtidigt som de saboterar för amoso, eftersom amoso inte gillar homosex. Ja, jag vet att det är olika afa, men det ser ändå lite kul ut.

torsdag, november 29, 2007 4:27:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Det är sant. Men en bra regel är att det inte finns något bra AFA.

torsdag, november 29, 2007 7:36:00 fm  
Anonymous Björn said...

Oj, jag inser att förkortningarna förvirrar.

AFA i Sverige är Antifacistisk aktion. Ett nätverk av unga extremvänstermänniskor som brukar våld och ska kraftigt fördömas enligt mig.

AFA i USA är: American Family Association, ett fundamentalistiskt extremhöger institut som i USA av många klassa som en ren "hatgrupp".

Det enda gemensamma dessa båda rörelser har är viljan att svartmåla sina motståndare, att inte följa lagarna, att demonisera samt förfölja oliktänkande.

Sorry för att mitt inlägg i tråden ovan motbakgrund av förkortningsförvirringen verkar tokigt.

torsdag, november 29, 2007 7:45:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home